Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om potatis  (läst 4893 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Frågor om potatis
« skrivet: 13 jul-20 kl 12:53 »
Jag undrar vad det är för vita små prickar som finns på potatisen? Är det någon sjukdom? Sedan undrar jag varför de större potatisarna spricker? Man kan väl ändå äta dessa?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frågor om potatis
« Svar #1 skrivet: 13 jul-20 kl 13:31 »
Att dom spricker beror oftast på att dom helt plötsligt växer för fort, inga problem att äta dom.
Men dom lagrar dåligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: Frågor om potatis
« Svar #2 skrivet: 13 jul-20 kl 13:32 »
Tack skogsvilde, det blir ju lite väl mycket potatis som får kasseras, men då förväller jag dem och fryser in dem.

Jesus Kristus Är Guds Ord

  • Inlägg: 349
    • Bohuslän
SV: Frågor om potatis
« Svar #3 skrivet: 13 jul-20 kl 13:59 »


verkar vettigt, då jag har en sötpotatis som legat i en bringare med vatten säkert i över två månaders tid, och har fått vita prickar på den

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Frågor om potatis
« Svar #4 skrivet: 14 jul-20 kl 08:31 »
Potatisen som du inte hinner äta kan du förvara i en potatisgrop, en eller flera. Jag har en vän som gjort det i många år. Gräv en grop 50 cm eller djupare, fyll den till hälften med potatis, lägg över tidningar, lägg på ett lager hö eller halm , lägg på tidningar igen och till sist jord som ska forma en kulle.  Potatisen kommer att hålla sig fram till i mars. Det bästa är om du gör flera gropar, för det fungerar dåligt att öppna och stänga en grop igen.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frågor om potatis
« Svar #5 skrivet: 14 jul-20 kl 08:49 »
Potatisen som du inte hinner äta kan du förvara i en potatisgrop, en eller flera. Jag har en vän som gjort det i många år. Gräv en grop 50 cm eller djupare, fyll den till hälften med potatis, lägg över tidningar, lägg på ett lager hö eller halm , lägg på tidningar igen och till sist jord som ska forma en kulle.  Potatisen kommer att hålla sig fram till i mars. Det bästa är om du gör flera gropar, för det fungerar dåligt att öppna och stänga en grop igen.

Om man läser inlägget så kan man ge ett korrekt svar på frågan som ställs.  ;)

TS kom fram till en korrekt lösning på sitt problem med de spruckna potatisarna som inte lagrar speciellt bra.
Dvs din grop är den perfekta platsen för att dom ska gå till spillo.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Frågor om potatis
« Svar #6 skrivet: 14 jul-20 kl 11:11 »
Om potatisen spruckit men det finns skal i sprickorna, har det inte varit problem för mej med lagringen. Då har jag lagrat dom i matkällare. Så groplagring bör fungera.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Frågor om potatis
« Svar #7 skrivet: 14 jul-20 kl 13:56 »
Om potatisen spruckit men det finns skal i sprickorna, har det inte varit problem för mej med lagringen. Då har jag lagrat dom i matkällare. Så groplagring bör fungera.

Läste du inte TS fråga?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Frågor om potatis
« Svar #8 skrivet: 14 jul-20 kl 19:00 »
Jag undrar vad det är för vita små prickar som finns på potatisen? Är det någon sjukdom? Sedan undrar jag varför de större potatisarna spricker? Man kan väl ändå äta dessa?

De vita prickarna beror på att det är för fuktigt i jorden. Potatisen öppnar porer för att kunna "andas", därav prickarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser