Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avliva med pistol?  (läst 13867 gånger)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #20 skrivet: 02 mar-11 kl 14:32 »
Eller också börjar man med specialjakter typ Afrikansksafari på buffel mm .

Eller som jag börjar med specialskytte , långhåll och bänkskytte som kräver specialbyggda vapen från grunden .

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #21 skrivet: 02 mar-11 kl 14:34 »
Eller också börjar man med specialjakter typ Afrikansksafari på buffel mm .

Eller som jag börjar med specialskytte , långhåll och bänkskytte som kräver specialbyggda vapen från grunden .

Ja, och uppåt finns det sällan några pris-begränsningar inom skytte, precis som i många andra områden. ;)

Men nu blev vi lite OT...  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #22 skrivet: 02 mar-11 kl 14:44 »
Ännu mera OT:

*bara ett hundöra!!*

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #23 skrivet: 03 mar-11 kl 11:02 »
Man kan avliva det mesta med .22 lrf utgångsenergin är för Stinger Eo 263 men den mer normala är Eo125-150.Det är inte så stor skilnad mellan den och vanliga kalibrar för pistol och revolver.
Visst det finns amunition för revolvrar med energi tex .44 magnum Norma som är på Eo 1457.Men en vanlig älgstudsar patron av mindre kaliber som 6,5x55 Vulkan ligger på Eo 3407,så visst är det skilnad.Sedan så finns det riktiga åsnesparkar,undrar hur många skott man orkar med att skjuta med ett sådant gevär som .458 magnum.Det finns patroner som har en utgångs energi på Eo 7541 och Vo 753,då gäller det att hålla i ordentligt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #24 skrivet: 03 mar-11 kl 12:05 »
De där grovsingarna brukar vara så långsamma i rekylen att det mer eller mindre bara gungar till alltså inga åsnesparkar .

Ju högre utgångshastighet du har på kulan ju starkare spark i de flesta fall .
De grövre kalibrarna använder ofta långsammare krut som ger långsammare kulor , än mindre kalibrar med snabbare krut .

regnpipan

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #25 skrivet: 03 mar-11 kl 12:54 »
Man kan avliva det mesta med .22 lrf utgångsenergin är för Stinger Eo 263 men den mer normala är Eo125-150.Det är inte så stor skilnad mellan den och vanliga kalibrar för pistol och revolver.

Jo, men pipan på en pistol/revolver är kortare än den på ett gevär vilket ger en lägre E0. Utgångsenergin som redovisas på t.ex. stinger-asken är väl ändå för ett gevär med låt säga 50 cm pipa? Sedan är många revolvrar/pistoler i 22LR inte avsedda för gastrycket i HV ammo utan bara avsedda för standardammo vilket gör dem dubbelt olämpliga. Undantag finns givetvis.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #26 skrivet: 03 mar-11 kl 14:16 »
Personligen gillar jag inte grova kalibrar,mycket pga rekylen.Sedan så kompenseras inte en dålig skytt eller träff med grov kaliber,som man hört "Dä ä för klen kaliber" Jag har inte skjutit med en .458 magnum,men med en .375 H&H magnum,inte fasen gungade det,det var en helvetisk rekyl.Ägaren hade en påse med ris eller vad det var,insydd i axeln på jackan.Men visst det finns grovkalibriga vapen utan nämnvärd rekyl. Gamla arme Remingtonaren cal .50 har ingen speciell rekyl att tala om,men den är laddad med svartkrut.Det är kulvikten och utgångshastigheten,som ger rekylen.Det som man ser på film att offret flyger iväg vid en träff är helt befängt,skulle det vara så så skulle även skytten flyga iväg på liknande sätt.
Nja en längre pipa ger inte högre Eo,men en revolver med mycket kort pipa ger ett lägre Eo.Det blir ett mer motstånd i den längre pipan,samt krutgaskompresionen avtar ju längre pipan är.Men du ökar kulans rotation i pipan pga räfflorna,med den högre utgångshastigheten och du behåller kulans riktning bättre.Men detta kan innebära at vid en måttlig vind,får man en sämre träffbild med en HV patron,än vid en patron med lägre hastighet det är den så kallad Magnusefekten som inverkar.Så man kan dra en slutsatts att .22 HV patronerna är inte bättre på något vis,utan ger en sämre träffbild detta mycket beroende på kulans låga vikt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #27 skrivet: 03 mar-11 kl 15:17 »
Liten fråga utifrån de senaste inläggen. Hur påverkar det avlivningen av ett skadat djur?  ;)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #28 skrivet: 03 mar-11 kl 15:44 »
Om inte kulan har nog mycket energi kvar när den träffar djuret så blir skadorna inte stora nog utan det blir en skadeskjutning i stället .

Finns bilder i Svensk jakt där en älg blivit skjuten med en 6,5X55 i hjärtat och överlevt , kulan satt i hjätrtsvicken och hade inte gått genom kamrarna . Man fann kulan inkapslad under en annan jakt när älgen skjutits med lungskott och dött .

En 338 lapua magnum har samma anslagsenergi på 600 meter från mynningen som 6,5X55 har vid mynningen .

Så har man ett för klent vapen är risken stor att djuret kommer att dö en lång och plågsam död i skadorna .

Det med energiavlämningen i djurkroppen gäller även vid slakt hemma , för lite energi dålig bedövning av djuret och en plågsam död när halsen skärs upp . Djuret blir alltså avlivat i vaket tillstånd .

Finns en klubb för 22lr skyttar där man hävdar hur bra patronen är till allt och där man tom skjutit elefant . Men det är inget att ens tänka på riskerna är för stora .

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #29 skrivet: 03 mar-11 kl 18:35 »
En 6,5x55 Norma har Eo 3407 vid mynningen och Eo1608 på 300 m, och det räcker för att fälla en älg,på längre håll så håller jag garanterat in skottet.Jag har inga balistiska uppgifter på Lapua338 magnum,men på Fedral Premium då är Eo 5324 och vid 300 m Eo 2527,inte dåligt det heller.På 70 talet var det populärt med finkalibriga höghastighetsvapen,det extremaste jag sett var ett som var .17 samma som den vanligaste luftgevärsskotten 4,5mm.Den kulan var dödande på långt avstånd,trots att anslagsenergin inte var specielt stor,men hastigheten var desto större.Det pratades om att det räckte med en träff i axeln på en människa så skulle den avlida.AKn som militären andvänder sig av idag är även den är på 5,56mm.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Avliva med pistol?
« Svar #30 skrivet: 03 mar-11 kl 19:14 »
Provar att klistra in en länk i från jordbruksverkets sida där det står vad som gäller angående slakt/avlivning (vapen och kalibrar)Om inte länken fungerar så går det nog att kopiera adresasen istället och söka på den.

www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001087/2008-069.pdf

Provar, annars så går det att kopiera den och söka direkt på den.
« Senast ändrad: 03 mar-11 kl 19:37 av GrävlingsJanne »
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #31 skrivet: 03 mar-11 kl 19:34 »
Prova om länken fungerar bättre om Du gör en egen rad av bara den.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Avliva med pistol?
« Svar #32 skrivet: 03 mar-11 kl 19:37 »
Tack Trollmor. Nu har jag lärt mig något nytt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #33 skrivet: 03 mar-11 kl 20:22 »
Tack Trollmor. Nu har jag lärt mig något nytt.
Och jag kan läsa filen ...  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vargr

  • Inlägg: 98
  • Pass deg for Katla!
    • Norge
SV: Avliva med pistol?
« Svar #34 skrivet: 03 mar-11 kl 20:46 »
Det som man ser på film att offret flyger iväg vid en träff är helt befängt,skulle det vara så så skulle även skytten flyga iväg på liknande sätt.


 ;D

The .557 T-Rex: Big Gun.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Avliva med pistol?
« Svar #35 skrivet: 04 mar-11 kl 07:40 »
Ja jävlar så var det när jag sköt med 375 H&H magnum. Ja du Esten det gungar bra som du ser ;D ;D
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #36 skrivet: 04 mar-11 kl 08:28 »
Jag tävlar med min 338WM , så lite rekyl står jag pall för . Kör lapuans special krut och extrema långhållskulor . Bästta serien med 338an är 14mm .
Så kom igen Körven !

Vad jag fick fram på lapuan i går kväll supertrött var utgångsenergi på drygt 6000 J . Man skjuter den med dödande verkan på dryga km . Penetrerar kroppskydd på 600 . Och med specialkrutet och kulorna , dödar på 1,8 km . Används som ett av flera standard vapen i Afganistan .

Enda gången jag satt mig på arslet vid skytte var när jag helt oförberett fick ett laddat hagelvapen . Det var laddat med värsting magnum hagel .
Jag var lättare än rekylen .

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Avliva med pistol?
« Svar #37 skrivet: 04 mar-11 kl 08:48 »
Jag ser inte att någon lagt in vad som står i L22, så här kommer varsågod:

7 § Enhandsvapen får användas för bedövning av nötkreatur, får, getter, renar,
hjortar, grisar och hästdjur under förutsättning att vapnets kaliber är minst .32" (7,65
mm) och att ammunitionen som används har mynningsenergi (E0) av minst 217 J
(joule). Kulan ska vara konstruerad för att expandera och vara rundnosad, s.k.
wadcutterkulor får inte användas.
Allmänna råd till 6 kap. 7 §
Längsta avstånd vid bedövning genom skjutning med enhandsvapen bör vara
25 cm.


esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Avliva med pistol?
« Svar #38 skrivet: 04 mar-11 kl 09:03 »
Men förtydliga gärna igen också  att man inte på målskyttelicens får använda det .
Utan man måste ha papper på att få använda vapnet för avlivning .
För att inte bryta mot jakt-,vapenlagarna .

Fordson

  • Inlägg: 475
SV: Avliva med pistol?
« Svar #39 skrivet: 04 mar-11 kl 09:36 »
Jag ser inte att någon lagt in vad som står i L22, så här kommer varsågod:

7 § Enhandsvapen får användas för bedövning av nötkreatur, får, getter, renar,
hjortar, grisar och hästdjur under förutsättning att vapnets kaliber är minst .32" (7,65
mm) och att ammunitionen som används har mynningsenergi (E0) av minst 217 J
(joule). Kulan ska vara konstruerad för att expandera och vara rundnosad, s.k.
wadcutterkulor får inte användas.
Allmänna råd till 6 kap. 7 §
Längsta avstånd vid bedövning genom skjutning med enhandsvapen bör vara
25 cm.


Vad i hela världen menar dom med "bedövning" i ovan paragraf?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser