Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur komma över aspstockar?  (läst 1948 gånger)

acmunk

  • Inlägg: 14
    • Uppland
Hur komma över aspstockar?
« skrivet: 05 aug-09 kl 20:18 »
Hej,
  har någon tips på olika sätt att komma över fräscha aspstockar/-stammar? Dvs ej uppsågat virke, utan fällda aspträd. Söker dylika stockar i längder på 45cm och med minimum 20 cm i diameter (vill prova spänta pärt). Har ingen egen skog, ej heller (i dagsläget) ngn motorsåg att fälla träd med. Personal på brädgårdar/byggvaruhus har inte kunnat hjälpa mig (möjligen sommarvikarier). Har hört talas om en såg utanför Uppsala (där jag bor) som tillhandahåller lövträvirke, de kanske kan hjälpa mig med råvaran. Hur skulle ni gå tillväga?

Mvh
Andreas

bakben

  • Inlägg: 54
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 20:35 »
  har någon tips på olika sätt att komma över fräscha aspstockar/-stammar?


En annons i den lokala tidningen? Blocket? Prata med vänner och bekanta, någon kanske har lite skog med en asp eller tre som du kan köpa? Sätta upp annonser på vid postlådorna ute i närliggande byar där det kan tänkas finnas asp?

Möjligheterna är oändliga, Men jag tror inte att byggvaruhusen kan hjälpa dig. Fast Bröderna Holm i Sala (http://brodernaholm.se/) kan ju kanske ta fram det du vill ha.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 20:38 »
Om du bor i Östergötland/Sörmland kan du köpa några här.. Jag kan fälla några åt dig om det inte är allt för många.

EDIT: Glöm det.. Läste lite för snabbt, såg att du bodde i Uppsala. :)

Knut

  • Inlägg: 25
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 22:38 »
Snacka med en bonde, skogsägare i trakten, Han ställer nog upp o säljer någon stock till vintern / Knut

malines

  • Gäst
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 22:45 »
Hade du inte bott så långt bort hade du kunnat ta mina som ändå ska sågas ned. Å andra sidan skulle det vara najs med en re-visit i gamla staden... När behöver du dem?

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-09 kl 12:19 »
Köp aspar på rot av någon bonde och såga ned dem med bågsåg.....eller betala någon som har motorsåg för att han kapar dem åt dig.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Eken

  • Inlägg: 30
    • Uppland
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-09 kl 06:21 »
JAg ska såga en del asp nu ihöst skall såga upp virke för innertak, så då kan det bli lite korta knubbar över, bor 1,5 mil öster om uppsala
Solosågare med höns och bin på gården

Neiklot

  • Gäst
SV: Hur komma över aspstockar?
« Svar #7 skrivet: 11 aug-09 kl 20:07 »
Besöka närmsta skogägare (som har asp).
Fråga om han kan tänka sig sälja några stockar + att han hugger dom.

Blir nog billigare än sågen...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser