Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåss??  (läst 11047 gånger)

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Slåss??
« Svar #40 skrivet: 06 apr-10 kl 15:14 »

Det jag inte förstår är varför det är omöjligt att våga tänka tanken omplacering?

Om man har två hundar som uppenbart inte trivs med varandra, varför ska vi då tvinga dom att bo under samma tak? I samma flock?

Förmodligen för att vi tror alltid att en hund omöjligt kan ha det bättre hos nån annan, vi är ju bäst och hunden älskar just oss.

Det är bara att förmänskliga dom, de fungerar inte så.  Lägger man ner lite möda på att hitta ett bra hem, så kan hunden få leva återstoden av sitt liv i betydligt bättre harmoni, än vad den hade innan.

Detta var inte riktat till just trådskaparens hundar, utan en allmän tanke.

Jag håller absolut med.
Just i denna tråd har det väl framkommit att det inte är aktuellt med omplacering då den ena hunden är gammal och den andra uppenbarligen är i ett stadie då den inte går att omplacera(har valpar) men jag tror att människor i allmänhet är alldeles för rädda för att släppa taget om sina hundar.

Ett lysande exempel på det var mina föräldrar som hade en 8-årig liten coton de tulèar som verkligen var i topptrim fysiskt. De kunde inte ha kvar honom på grund av att de jobbar som de gör och jag hade nog mycket med min hane och tik som krävde massor av jobb. Istället för att omplacera avlivade dom honom. En hund som aldrig varit sjuk under alla åtta år, aldrig varit något problem på något sätt för andra hundar eller djur eller barn eller något sånt. En hund som troligtvis hade levt säkert 5-6 år till i samma pigga anda och som hade passat utmärkt till en aktiv pensionär med för mycket tid och kärlek över.
Det fick mig att må illa...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #41 skrivet: 06 apr-10 kl 16:26 »
Nej det är inte roligt MEN då min tik har agerat så här förut o släppt det så vet jag att hon kan släppa raseriet igen .
Jag har själv fött upp denna tik o har ansvar för dom liv jag har planerat in i världen .
Nej jag vill inte omplacera henne o inte till nån okänd aldrig!
Den tabben gjorde jag med hennes mamma o hon fick vandra 5 hem på två år  :'(

Jag kämpar vidare ett tag till o går det inte efter att valparna har åkt , ja då har jag kastrering att testa ,,vi får se.
Valparna kom i natt iaf  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Slåss??
« Svar #42 skrivet: 06 apr-10 kl 21:56 »
å varför tror vi inte att någon kan vilja he en gammal hund?
Jag är inne på min andra "heltklartvuxenolitedärtill"-hund, och plastdottern likaså.. Vi är helnöjda med det - slipper träna-åldern och avliva-pga-sjukdom osv osv.. Vi vet lixom lite mer vad vi får - positivt o negativt.
Jag vill INTE ha en valp.

Trist bara att så många djurägare tror som ni sa, att jag är den enda som mitt djur kan tycka om, och ingenstans får den det så bra som hos mej.. Om djurägaren har problem med djuret så finns faktiskt möjligheten att någon annan kan lösa problemet, men det verkar vara få som vill inse att någon annan kan det jag inte kan.. Många djur avlivas i onödan..

Vilse

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #43 skrivet: 07 apr-10 kl 05:07 »
Nej det är inte roligt MEN då min tik har agerat så här förut o släppt det så vet jag att hon kan släppa raseriet igen .
Jag har själv fött upp denna tik o har ansvar för dom liv jag har planerat in i världen .
Nej jag vill inte omplacera henne o inte till nån okänd aldrig!
Den tabben gjorde jag med hennes mamma o hon fick vandra 5 hem på två år  :'(

Jag kämpar vidare ett tag till o går det inte efter att valparna har åkt , ja då har jag kastrering att testa ,,vi får se.
Valparna kom i natt iaf  ;D

tror det aer en hormon historia,,
dom kan haalla sams men saa brakar det loss i samband med loep eller graviditet,,
man faar helt enkelt se till att dom inte faar tillfaelle under loepet,, 2 ggr per aar med lite extra jobb fraan ens egna sida,,

skojar: taenk om man skule laemna bort sina barn naer dom slaass,, :)
ja, jag har sett familjer med tonaarsdoettrar daer dom bokstavligen slagit paa varandra saa det har varit laeskigt!!


Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #44 skrivet: 07 apr-10 kl 19:55 »
Vi får se hur det går ,, nu är det snart sommar o hundgård har jag än iaf .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slåss??
« Svar #45 skrivet: 07 apr-10 kl 20:14 »
Även jag hade en gång två tikar som aldrig lyckades komma överens om vem som skulle vara chef.  Efter en vända till veterinären med slitskador (en tand fastnade och gjorde hål på skinnet, resten gjorde skakningarna) lämnade jag bort den ena hunden på foder.  Som jag såg det enda sättet.  Båda var vallhundar, så de är inte helt fria från detta.  Men visst har de bättre utvecklad bithämning!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Snoken

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #46 skrivet: 21 apr-10 kl 09:24 »
Om man väljer att avliva den äldre, friska hunden för att det inte funkar med den yngre, tycker jag är upp till var och en. Känner man sig själv och vet att man skulle sörja en kortare tid om hunden var död, än om den levde någon annanstans, är det väl bäst för både sig själv och den yngre hunden om sorg-processen blir så kort som möjligt och man kan koncentera sig på ledarskapet och träningen av den nya hunden istället för att gå och grubbla i åratal och undra om man gjorde rätt eller fel att omplacera. Hunden som avlivas lär ju inte lida, och det är väl ingen brist på hundar någonstans, så alla som vill ha en får nog tag i en ändå. Dessutom avlivar du ju INNAN hunden eventuellt blir sjuk och därmed tycker jag man gett hunden ett bättre liv om den fått vara frisk och på farten hela tiden, än om den de sista åren måste leva med värk.
Kanske låter hemskt i endels öron, men hur många brukar inte säga när en gammal människa till slut dör efter 10-15 års sjukdom på långvården "det var nog skönast för alla att det äntligen tog slut...". Som hundägare har man faktiskt makten att bestämma sin hunds öde, om du vill låta den ligga på långvård eller om den ska få "dö med stövlarna på i blåbärsskogen". Då tycker jag det senare alternativet är bättre, du har bara trevliga minnen av din hund och bara för att man väljer att avliva betyder det inte att du älskat din hund. Tvärtom gör du kanske det som är bäst för HUNDEN och inte dig själv, vilket dom flesta gör.

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Slåss??
« Svar #47 skrivet: 02 maj-10 kl 12:21 »
Kastrera du gammel tiken ja men då är det själv klart då luktar hon ju inte likadant.
Grattis då kunde du lika gärna tagit in vilt främmade hund i flocken.
Hundar lever i en lukt värd kan ta ett exempel som är.
Det kan hända att räddnings hundar inte markerar barn eller gamla mäniskor.
Varför dom luktar olika och man tränar med köns mogna mäniskor.
Jag hade en rottis hane som jag skulle spåra en kompis tio åriga dotter.
Han fattade noll han bettedde sej som han tyckte att jag var idiot.
Så jag frågade Sven järverud som arbetetat många år på statens hund skola.
Och fick lära mej om detta.
Så kastrera en vuxen tik så luktar hon helt enkelt bara fel.
Hundar pratar med kropps signaler OCH lukt signaler.

Ja ,jag har nog oxå insett detta inerst inne  :'(
Men ville ändå kolla med er härinne om nån hade nåt sissta tipps att prova .

Nu ska ungtiken valpa om några veckor o det blir ju allt varmare så det äldre o hanen får bo i hundgården på dagarna nu .

Det är såå sorglig detta !  Jag älskar ju mina bägge tikar.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Slåss??
« Svar #48 skrivet: 22 maj-10 kl 23:23 »
Jag har Leonberger som faktiskt är en sällskapshund .
Vad jag vet är leonberger faktiskt en brukshund i Tyskland, används mycket till tjänstehund, brukstävlan och liknande. Så det beror väl på vilken linje man har i sina hundar, en del har nog ganska mycket go och kan vara lite skarpa mot andra hundar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #49 skrivet: 08 jun-10 kl 18:03 »
Vill bara berätta att helt ur det blå för några dagar sen var dom vänner igen o allt är frid o fröjd.
Ena tiken hade brytit sej ut o kommit in till den andra .
När vi kom hem stod dom o åt ur samma skål .

Detta har vi sett förut ...hoppas det håller i sej denna gång bara.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lundahund

  • Inlägg: 224
  • Mina höns är vad som skiljer mig från de utbrända
    • Uppland
SV: Slåss??
« Svar #50 skrivet: 14 jun-10 kl 11:17 »
Jag bor med Malinois två tikar, 11 och 8 år där 11 åringen långsamt lämnar över ansvaret och ledarrollen till den yngre. De verkar vara överens om den utvecklingen. Vi är noga med att hålla dem båda "på mattan", vet inte om det bidrar...?

Jag funderar på om det kan vara så att den yngre tiken har ont någonstans eller inte mår bra...? Något som påverkar henne utöver dräktigheten?

Hade en hanhund en gång som efter fyra år av trevligt beteende plötsligt började morra på andra hundar. Visade sig att han hade ont i svansen - som han ju alltid höjde i närhet av andra hundar. Han tolkade smärtan som om den kom från annan hund. Så snart jag fick bort den smärtan blev han sitt gamla trevliga jag igen.
Bor på landet mellan Bålsta och Sigtuna med make, barn, hundar, katter och 13 vackra höns & tuppar; Isbar och blandraser.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #51 skrivet: 19 jun-10 kl 00:09 »
Sitter just nu i en husvagn med alla tre hundarna med oss .
Detta funkar utmärkt .
Jag läste en artickel om triggers på hund o polletten fall ner !

Min yngre tik har en taskig tolerans tröskel för triggers som tex stress o dyl.
Det vi nu gör vid alla typer av stress är att vi avleder henne bort från den äldre tiken o det funkar .

en typisk incident var för en vecka sen , grabben fyllde år o det kom o gick folk hela dagen i det nya huset vi precis flyttat in i ...sen skulle sista valpen säljas ur kullen och valpköparna kom på kvällen mitt i allt .

Denna stress klarade inte hon så det räckte med ett ögonkast o hon anföll den gammla.
Denna gång var jag förberedd dock .
Jag tog lös henne o var mkt arg MEN tyst o iskall .
Delade på dom o sålde klart valpen .
Efter det gick jag in o släppte i hop dom lösa igen på gården under en precis o hög vissling så bägge tittade på mej .
Gav kommandot för promenad ..fortfarande lösa o spända men följde med o sen var det över .

Ska se om några örter jag köpt ska hjälpa den yngres hormonella rus .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #52 skrivet: 19 jun-10 kl 09:48 »
Det där känns ju igen, kan man säga.. man vet ju själv hur det är om man är hyperstressad..det kan ju räcka med en blick eller ett ord så brister man..

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #53 skrivet: 29 jun-10 kl 01:02 »
Örterna fungerar!!
Nu klarar hon tom ´mkt stress bredvid den gammla.
Vi är på husvagns semester o har alla tre hundarna med oss .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilse

  • Gäst
SV: Slåss??
« Svar #54 skrivet: 29 jun-10 kl 10:59 »
Örterna fungerar!!
Nu klarar hon tom ´mkt stress bredvid den gammla.
Vi är på husvagns semester o har alla tre hundarna med oss .
Vad använder du för örter?
Har hört andra prata om örter men ingen vet typ vad det är,,tänkte om jag kan använda på hundar i transportsituation,,,

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Slåss??
« Svar #55 skrivet: 30 jun-10 kl 01:46 »
jag hittade dom på hundapoteket på nätet .
Dom är inte lugnande bara hormonutjämnande.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: Slåss??
« Svar #56 skrivet: 30 jun-10 kl 10:07 »
Grattis!  :D
Vad roligt att höra att det går bra!

Jag blev mörkrädd när jag läste om alla dessa "slåsshundar"  :o

Mot nya äventyr!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

828 gäster, 2 användare
alternaiv, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser