Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kissa i sängen?!  (läst 24728 gånger)

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: kissa i sängen?!
« Svar #40 skrivet: 18 okt-09 kl 12:09 »
Min hund kissar oxå i sängen pga det jag uppfattar som en protest.
om hon blir lämnad ensam eller får vara hos "barnvakten".
Aldrig när jag är med.
Det är möjligt att hundar inte kan protestera eller tänka i banor om bestraffning, men många gånger kan jag inte hitta en annan förklaring på Tullas beteende än att hon faktiskt surar....
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

mattetillmånga

  • Inlägg: 121
    • Övriga världen
SV: kissa i sängen?!
« Svar #41 skrivet: 24 okt-09 kl 13:59 »
Jag håller helt med, protest exesterar inte i hunden värld. Den pappisen som gick runt och kissade överallt gjorde det inte för att "haha nu jäklar ska de få igen för att de lämnade mig" . Så interligenta är inte hundar.... Jag tror snarare att den hunden gick runt och kissade därför att den var otrygg av att lämnas ensam (även om det inte kanske märktes utåt). Vad är bättre försvar mot okänt hot, främmande individer i en hunds värld än att markera ut sitt revir för att tydligt tala om att "stick härifrån här bor JAG"?

Den hunden som krökte en märla som "protest" har ju lärt sig ett beteende. Skiter jag=kommer någon till mig. För vem äter middag med hundskitsodör? Vissa saker lär de sig snabbt....Beroende på motivationen är riktad mot har personen (dvs människans) humör mindre betydelse mot hunden. Dvs är det sällskap hunden vill ha är den nöjd bara du kommer, sen att du är arg och bannar den assosierar den inte till sin skithög utan tycker att du enbart uppför dig väldigt konstigt och dominant och det är bäst att vika ner sig i underkastelse. Men den har har lärt sig på sitt beteende: skiter jag får jag sällskap.

Ja det är så jag tänker med hund. Jag tänker i en hunds banor inte i männskliga. HUndar är underbara och ibland är det lätt att tycka att de är så förstående och kloka, likt oss. Men jag hävdar bestämt att hundar är primitiva varelser i jämförelse med vår interligens.


Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: kissa i sängen?!
« Svar #42 skrivet: 24 okt-09 kl 17:10 »
Jodå jag är helt övertygad. ;D
Ingen övertygar mig med annat ;)
Hedemorahöns

murtorpet

  • Gäst
SV: kissa i sängen?!
« Svar #43 skrivet: 30 okt-09 kl 10:47 »
.
« Senast ändrad: 17 nov-09 kl 12:24 av murtorpet »

kelp

  • Inlägg: 88
SV: kissa i sängen?!
« Svar #44 skrivet: 08 nov-09 kl 13:47 »
Nu har jag inte läst hela tråden... men...
Hundar kan kissa för att de känner sig osäkra i en ny miljö. Sprider de sin egen doft där luktar det mer hemma och de känner sig tryggare. Oftast inte alls dominanta hundar som gör det och de gör det inte för att de vill dominera eller protestera, bara känna sig lite tryggare. Många som gör så när de blir ensamma och känner sig otrygga pga det, skulle jag tro...
Finns många anledningar till att hunden kissar.
En del hundar kissar gärna där det är mjukt så att det sugs in och inte blir en otrevlig pöl.
En del hundar kissar där de råkar vara när de blir nödiga.
Jag skulle inte fundera så mycket på det, om det var en engångsgrej.
En av mina hundar kissade oftast på sin egen dyna när han var liten. Han hade svårt för att kissa ute, då det var så mycket spännande att titta på. Så kom han in, jätte trött, sprang till sin dyna för att lägga sig och kissade på sig där. Inget märkligt med det.
Flera andra av våra valpar/ unghundar har gjort liknande, glömt att de behövde kissa när de skulle kissa och kommit på det där de inte skulle.
Vi har lämnat dem lite för länge i sovrummet och de har blivit nödiga och sen hittar man en illaluktande blöt fläck på sängen.
Inget mer med det. De blir större och det avtar.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser