Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kites dagbok  (läst 44475 gånger)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #20 skrivet: 31 mar-13 kl 11:33 »
Här delar vi upp jobbet på den som gör det bäst ;D
Morsan är bäst på att rulla höbollar och jag är bäst på att hålla bort ullisarna, medans hon rullar på.... 8)
« Senast ändrad: 31 mar-13 kl 12:25 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #21 skrivet: 02 apr-13 kl 19:21 »
Morsan säger att hon vill komma till tals - så då får hon väl det:
Det var så häftigt, igår blev Kite så glad när vi gick till ungtackorna (oskulderna, som hon kallar dom) Hon tog upp en pinne och började slänga runt den. Sen sprang hon till öppningen i grinden, med pinnen i munnen :o, öppningen var ungefär lika stor som pinnen :o :o >:D
Jag tänkte att detta går åt h-vete!!! Hon kommer att få bonnalandets största grin...Hon kommer att fastna i grindhålet med pinnen!!!!!!! Men alldeles innan hon kom till grindhålet, saktade hon ner. Sneglade åt vänster, sedan åt höger, gick igenom  - och sedan satte hon fart ut genom grindhålet...
Fantastiskt, hur dessa hundar är funtade!!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #22 skrivet: 02 apr-13 kl 22:43 »
Hördu Kite, kan du försöka förklara för morsan vad en border collie är för något?  ;D

Det ovanliga var väl att du hade en pinne i munnen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #23 skrivet: 11 apr-13 kl 17:44 »
Idag lämnade morsan grinden öppen till fårhuset - och sen gick vi till oskulderna för att ge dom färskt vatten ;D
När vi kom tillbaka hade en ullis redan gått ut. Men hon fick syn på mig, och skyndade sig in igen!!! ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #24 skrivet: 11 apr-13 kl 20:04 »
Vilken trevlig morsa du har, som lämnar grinden öppen enkom för att roa dig, Kite!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #25 skrivet: 11 apr-13 kl 20:19 »
Ja, hon slarvar med det där!! Jag brukar ju ligga och passa ullisarna så att de inte går ut - och då kan ju grinden vara öppen. Men när vi går till oskulderna så tycker jag att det är så roligt att gå med - jag kan ju kanske behövas där med!!! Så glömde hon bort grinden... igen.... Men mer jobb till mig!!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #26 skrivet: 16 apr-13 kl 19:04 »
Nu är bääbisarna utsläppta i ullisflocken. Dom är så irriterande >:D De lyder ju inte alls!!!!
Morsan tycker att dom är söta och säger till mig om jag försöker att uppfostra dom... Tycker att hon har fel! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #27 skrivet: 18 apr-13 kl 19:53 »
Idag glömde morsan att stänga grinden igen ;D :o ;D ;D Den blåste upp...
Ca 15 ullisar med bääbisar var på väg i rad ut mot hagen - då upptäckte morsan det!

Mer jobb åt mig ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #28 skrivet: 18 apr-13 kl 21:18 »
Grattis till extrajobbet!  ;D  Är du 98% arbetslös annars?  ;D  Hur gick det, lydde bääbisarna denna gång?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #29 skrivet: 19 apr-13 kl 07:08 »
Japp, det gjorde dom - de har lärt sig ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #30 skrivet: 19 apr-13 kl 20:18 »
Idag gjorde hon det igen :o :o :o ::)

Och så följde jag med till en kompis ställe. Där gick en ullis med två bäbisar utanför inhägnaden. Dom fick jag plocka in igen.
Mera arbete = det är våår ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kites dagbok
« Svar #31 skrivet: 19 apr-13 kl 20:54 »
Självklart gör hon det med avsikten att roa dig.  Det är en mycket snäll morsa du har!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #32 skrivet: 22 apr-13 kl 07:13 »
I förrgår var det en särdeles dum mama-ullis som gav mig en rejäl körare - jag flög flera meter bakåt!
Jag blev rejält förbannad, men morsan sa att jag inte fick läxa upp henne, utan hon kom och hjälpte mig istället... Morsan sa att det var mitt eget fel, eftersom jag hade varit lat och snikit in mot ullisen i sidorörelsen :o
Igår gjorde samma ullis om det igen, men då var jag mer med på noterna, flög inte lika långt :-[
 >:D
Då tog jag saken i egna tänder, och tog henne i örat, rejält, och höll kvar. Hon borde ha lärt sig av den läxan ;) (Inget hände med örat, det är intakt)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

nittonhundranittiosex

  • Inlägg: 525
  • Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
SV: Kites dagbok
« Svar #33 skrivet: 22 apr-13 kl 08:09 »
Det här är den bästa dagbok som jag har läst  :) Vi vill gärna höra fler anekdoter!
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #34 skrivet: 22 apr-13 kl 11:17 »
Tack :-[ :-[
Roligt att mitt enkla liv, kan vara intressant... :-[ :o :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #35 skrivet: 23 apr-13 kl 19:11 »
Förvirringen är total ute hos ullisarna nu!!!! >:D
När jag ska stoppa in alla ullisarna i fårhuset för att morsan ska hälla upp maten, så vill bääbisarna göra ett bääbisrace >:D >:D >:D
Varvid mammaullisarna blir oroliga, för att de springer ut till mig :o och springer efter! Totalförvirrat (:)
Morsan har lovat mig en grind till fårhuset imorgon, som vi kan stänga. (Jag har så svårt att ignorera bääbisarna när de springer förbi, så jag parerar upp dom och då springer mammaullisarna ut igen.)
Vi ska träna ullisarna på detta, med en grind, imorgon säger morsan!!! ;D ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #36 skrivet: 24 apr-13 kl 17:25 »
Idag körde vi med grind - det blev ordning på torpet igen (:)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #37 skrivet: 26 apr-13 kl 07:30 »
Morsan: Kite är halt sen igårkväll. Hon har nog fått sig en smäll för mycket av de överbeskyddande tackorna. Nu är det att vila sig i form, som gäller!!! Suck. Hur ska jag klara av utfodringen utan min trogna Kite ??? :-\
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #38 skrivet: 27 apr-13 kl 17:09 »
Jag mår lite bättre :)
Det är min dotter Joy som har fått ta över mitt jobb nu, med mamma-ullisarna. Morsan sätter ett bebis-snöre på henne, för att ha lite koll på vad hon gör, och det går jättebra, säger morsan. Kul att jobbet stannar inom familjen ;D ;D
Joy säger att det är jätteroligt!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Kites dagbok
« Svar #39 skrivet: 30 apr-13 kl 19:26 »
Så var sjukskrivningen hävd!!! Äntligen!!! >:D

Det firade vi genom att avmaska ullisarna! Jag stoppade in alla mammaullisrana trångt innaför grindar, så att morsan bara kunde kliva runt över ryggarna och avmaska. Sen var det oskuldernas tur: Dom fick jag trycka upp i ett hörn så att morsan kunde göra likadant där... Det var lite mer action 8)

Skönt att vara tillbaka i jobb igen. Morsan verkade också nöjd att ha mig tillbaka!!!
(Hon tillbringade en god stund att laga flexinätet ikväll som min dotter hade ätit flera hål i... Hon sa en del valda ord, kan jag intyga ;D) Kanske var det därför jag fick börja jobba så snabbt igen ??? ::) ::)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 4 användare
xaelanar, reimersro, ärt, Ulmusglabra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser