Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallhund till kött-tjurar?  (läst 12410 gånger)

Snoken

  • Gäst
Vallhund till kött-tjurar?
« skrivet: 21 dec-10 kl 09:28 »
Är det någon som har en susning om det är möjligt att valla köttdjur? Vi har hundratalet tjurar på lösdrift som man inte flyttar på hur lätt som helst, jag tänkte om det kunde funka med vallhund? Dom kan ju snabbt flytta sig i hotade situationer och ha koll på fler djur samtidigt.
Vad är det för raser som skulle kunna lämpa sig? Måste ju vara en modig en...
Mjölkkor har jag förstått går bra att valla men dom skiljer sig ju markant från mer eller mindre vilda tjurar.

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-10 kl 09:34 »
jag vet flera duktiga ko-killar som kan gå in med häst o valla.Vet ej om de har hund också,men tänker annars på de australiensiska raserna(ej Au shepherd) eller västgötaspets.Det finns även ko-border collies. Men man skall komma ihåg att samtliga av kohundarna är kanske inte helt enkla att leva med.
Disability is an attitude

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #2 skrivet: 21 dec-10 kl 10:17 »
En Australian stock dog / working kelpie skulle nog funka bra. Eller en BC från nötlinjer. Eventuellt en Australian shepherd, men då en från arbetande vallinjer. Finns ett par bra kennlar i Sverige.
Skulle inte rekommendera en Västgötaspets... De har nog för lite instinkt i sig för att palla ett så pass tufft jobb. Tippar på att de lägger av om de får något större motstånd...
Att kohundar inte skulle vara lätta att leva med har jag svårt att tro. Tuffhet mot djuren är en helt annan sak än förarhårdhet. Har själv en BC från bra nötlinjer, som är fruktansvärt behaglig att leva med. Lagom mjuk och väldigt förig.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #3 skrivet: 21 dec-10 kl 13:47 »
Australian cattledog är ju som klippt och skuren för jobbet. ;)  Men då gäller det ju (liksom som med alla andra arbetande vallhundar) att man inte "snuttifierat" avelslinjen, utan att man avlat på bra arbetsegenskaper. Dom flesta AC:s i Sverige är nog till stor del "snuttifierade" om man jämför med orginalen i Australien, men dom kan ju fortfarande jobba. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #4 skrivet: 21 dec-10 kl 16:19 »
Svak har en erfa-grupp med nötvallning. Pma om du vill ha telenr. till ledaren.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Vilse

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-10 kl 16:22 »
Schäfer,,


Vilse

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-10 kl 16:23 »
,,,


donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #7 skrivet: 21 dec-10 kl 16:39 »
beauceron ,er en fantastisk vallhund.
Ochså bra familehund
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Snoken

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #8 skrivet: 22 dec-10 kl 12:44 »
Tack för tipsen! Ska kolla upp raserna lite närmare. Här på holmen ser man bara vanliga BC som vallar får...

Snoken

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #9 skrivet: 22 dec-10 kl 13:33 »
Förresten valla med häst, kan du tipsa om någon sida om det? Vore häftigt att lära sig då jag redan är inne på cowboy-spåret  :D

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #10 skrivet: 22 dec-10 kl 16:49 »
Australian Cattledog, absolut. De är byggda för att ta stryk, bokstavligt talat!

Fast det gäller att ha ett mycket rejält ledarskap på den redan ifrån början. Annars kan det istället vara livsfarligt att ta med hunden, eftersom den kan ställa till mycket oreda på några få sekunder :o Det kan inte vara roligt som männsika, att bli manglad av ett hundratal tjurar...

För övrigt så är det viktigt att valla in tjurarna när de är små, så att de redan har respekt för hunden när de har vuxit upp!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mazze

  • Inlägg: 672
    • Småland
    • Komålen
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #11 skrivet: 22 dec-10 kl 22:37 »
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Sussilo

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #12 skrivet: 23 dec-10 kl 06:45 »
Har vänner som vallar tjurar med rottweiler som är tränad att valla och det funkar jättebra.

esten

  • Inlägg: 2321
    • -
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #13 skrivet: 23 dec-10 kl 12:31 »
Boxer ?
De varkar ha lite vallning i sig . Och som nyss sas så Rottien .
Rottisen var ju från början vallare och försvarare av stora flockar tjur som skulle fraktas efter vägar till marknader , med många vilda djur och stråtrövare som gärna försågsig av överflödet .

Pip proves boxers ARE a WORKING breed!


George the Boxer dog working cattle


ABC - Boxer Herding 2010.wmv


Som jag fattade det så finns i US och UK klasser för ALLA hundar i vallning .

Vilse

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #14 skrivet: 23 dec-10 kl 17:02 »
ååååhh,,önskar jag filmat min vita schäfer när vi föste scottish highland o herefordstutar,,,
han var en fena på att vika undan om dom vände sej mot honom,,

han hade börjat med att gå hem korna till mjölkning och förstod skillnaden på kor o stutar,,,


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #15 skrivet: 13 apr-11 kl 07:52 »
Australian working Kelpie är en av de bästa,den är mångfaldig och klarar lätt att lära sig valla olika djurslag. Min granne har både får och köttkor/tjurar och han använder sig av denna ras,den är fenomenal och backar inte för motstånd. Han ställer även upp ibland med att valla vildänder,ankor, gäss och andra fågeldjur som sprungit bort/rymt så hans hundar fixar det mesta.
Kan varmt rekomendera denna ras.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

regnpipan

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #16 skrivet: 13 apr-11 kl 08:04 »
Lise-Lotte, min granne, vallar sina kreatur med Border Collie. Nu är hon iofs mest intresserad av uppfödning av jakthundar men ett par BC-s har hon fortfarande som arbetsdjur på gården.
http://www.vilgskennel.dinstudio.se/news_24.html

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #17 skrivet: 13 apr-11 kl 08:37 »
Det ska säkert gå bra, om Du bara förbereder noga.  Börja gärna med att kontakta den lokala vallhundsklubben och be att få komma och titta på några kurstillfällen.  Så träffar Du andra vallningsintresserade och får ett hum om var Du ska börja leta efter en lämplig arbetskamrat.  Stirra Dig inte blind på rasens namn eller ens renhet, utan koncentrera Dig på den individuella hundens egenskaper - eller, ja, möjligheter till egenskaper.  Man talar om vallningsmeriterade föräldrar, och det är ett viktigt krav, men kom ihåg att en duktig förare kan plocka fram det bästa hos en medelmåttig hund, medan en mindre duktig förare kan till och med förstöra en hund med bra anlag.  ("Det är mindre troligt att förarens gener går i arv till valparna!")

  En färdigutbildad hund kostar multum, och om Du går den långa vägen med valpköp, valpkurs och vallningskurs har Du chansen att få en arbetskompis som också blir en älskad familjemedlem, och som från början anser sig äga en flock på hundra nötter!  Dem kommer den att sköta om efter bästa förmåga, och efter vad den uppfattar som Din önskan.  Men rusa inte sta', utan tag reda på så mycket som möjligt först, för detta är ett projekt på 10 - 15 år.  (Olika raser har lite olika levnadsstatistik.)

  (En hund med så mycket kraft som krävs för detta tuffa jobb kanske hör fel ibland.  Du skriker "STANNA!!!" allt vad Du kan, men hunden är så upphetsad, så den hör alldeles tydligt att Du ropar "Spring fortare och skäll högre!!"  :P  Såna ä di, sa Tant Cordelia.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Djinn

  • Gäst
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #18 skrivet: 13 apr-11 kl 08:49 »
Västgötaspets är nötvallare från början, men det vill till att du hittar rätt uppfödare som sagt, allt för många Västgötaspetsar är sällskapsavlade.

I övrigt tycker jag att Trollmors inlägg är riktigt klokt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vallhund till kött-tjurar?
« Svar #19 skrivet: 13 apr-11 kl 08:55 »
Västgötaspetsen är hotad, och väl värd att bevara.  Troligen är det egentligen samma ras som Welsh Corgi.  Tyvärr är det inte särskilt många uppfödare av rasen som begriper att man ska avla på bruksegenskaper ...  :(

En vän till mig ringde på en annons här på alternativ.nu om västgötavalpar till salu.  När han frågade om vallningsmeriter hos föräldrarna, fick han svaret:

"Ja, vallning, det är sånt som bönder håller på med.  Vi föder upp riktiga hundar."   ::) ::) :P ???

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser