Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beskära/hamla en ek  (läst 12697 gånger)

hasteus

  • Inlägg: 307
beskära/hamla en ek
« skrivet: 29 maj-06 kl 18:36 »

Har en ek på tomten som jag funderar på att beskära en del, tomten består ljung och impedement och eken står vid en kant där mer humus ansamlats men den kan inte bli alltför stor. Den är idag ca 7m, väldigt spretig och fågrening samt har börjat bli angripen och torka ut i grenarna.

Vad jag skulle vilja göra är tukta ner den och se om jag kan få den relativt kompakt med åren, har en björk precis vi huset som jag lyckats väl med, en stare bor i denna lövkokong varje år :)

Tanken var beskära ganska hårt, toppa den först på kanske 4 meter och korta ner grenarna, frågan är bara hur väl den slår skott och när det eg är lämpligast att göra detta... tja eg kan man säga att jag vill hamla den stackarn.   Fast just nu är lite olämpligt, har ett blåmespar i holken...

Någon med erfarenhet att börja hamla halvvuxna ekar?



Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:beskära/hamla en ek
« Svar #1 skrivet: 29 maj-06 kl 18:56 »
Varken ek eller björk är idealiska träd för hamling, men bästa tid för all trädbeskärning är Juli-Augusti-September (JAS).
Om eken ser vissen ut kan den vara svampangripen.
Både unga och gamla ekar kan dö ganska snabbt (har blivit rätt vanligt sista 10 åren).
Tror det är svårt att få en "kokong" i eken, den har ett glesare växtsätt än björk
och den ser oftast snyggast ut i orört skick.
Sprötkvistiga ekar, dvs med spetsiga grenvinklar blir aldrig riktigt snygga och grenarna bryts lätt.
Skulle kunna funka att toppa den som du skriver.
Ser den trist ut nu så kan det vara värt ett försök.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:beskära/hamla en ek
« Svar #2 skrivet: 30 maj-06 kl 00:02 »

Alternativet är ju att den självdör eller att jag sågar ner den för ved, bättre att ge den en chans. Jo inte omöjligt med svamp, trodde den blivit barkbetad men upptäckte förrut att det verkarde vara en svamp inblandad, illa.

Vi får se, visst har inga större föhoppningar så här sent i dess liv men vem vet, får vänta ut familjen blåmes innan jag kommer dit med motorsågen dock, förändrar jag trädet för mycket kanske dom överger holk med innehåll..



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 7 användare (2 dolda)
Lena Maria, ärt, Sundance, Finskakillen, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser