Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?  (läst 14793 gånger)

louise

  • Gäst
Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« skrivet: 12 dec-06 kl 16:54 »
Jag kan inte bestämma mig för vilken ras jag ska ha. Ni som har Gute eller Värmlandsfår, för- och nackdelar? Kött, ull, psyke?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-06 kl 17:39 »
Enda nackdelen, om man nu tycker det, med gutefår är att fällarna blir inte sådär silkeslena... men andra sidan mycket starka o hållbara o vackra färger.
Köttet har varit mycket gott  :D
Psyket vill jag inte klaga på, mina är jätte tama o goa ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

leifhh

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-06 kl 19:01 »
gutisarna har handtag, det är mycket praktiskt.....

jag tycker att gutefårägarens handbok var väldigt bra som ingång till fårskötsel över lag, och gutisar i synnerhet.  kolla på http://www.gutefar.se/

Gutisar är ju hyfsat vanliga, men det verkar värmlandsfår åxå vara här i västsverige så utifrån tillgänglighet är det väl inga problem med någon av raserna.

Det var lite objektiv data, nu över till de subjektiva egna erfarenheterna:

I dagsläget har jag varken renrasiga gutar eller värmläningar, men väl korsningar av båda raserna (ffa med finull & rya). Korsningsavkomman är trevlig och kommer väl att ge lite "wildcard" avkomma nästa säsong. De tveklöst bästa skinnen jag fått ut av min flock kom från korsningslamm där baggen var renrasig gute och tackan rya.

Ja det var ju inget direkt svar på din fråga men kanske gav det dig några uppslag....

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-06 kl 20:25 »
Vad jag förstår när det gäller ulllen så är ju värmlandsfåren kanske "bättre" beroende på vad du tänker göra för nåt....
De har ju varrierande ull, både rya, gobeläng o finullstyp... från grövre till mycket fnfibig vadmalsull... mkt mjuk...
sdan har det ju en oändlig färgvariation...  allt från svarta, till bruna grå o vita samt brokiga...

Så vill man spinna och tova så är ju ullen väldigt bra...

Gutarna har ju oftare mer döhår  i ullen... men det går ju naturligt vis bra att spinna och även tova... kan möjligen bli så att ev dö hår korvar sig o ligger på utsidan av alstren..  så blir det även efter vissa av mina roslagsfår... när jag tovar... men det går väligt bra med andra roslagstackors ull...
Men dt beror ju på vad du tänker göra för något.. all ull går ju att använda... gäller bara att lära sig använda rätt ull till rätt saker.
varma o fina skinn blir det ju efter båda raserna..


 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #4 skrivet: 15 dec-06 kl 18:45 »
Jag har gutefår men ingen erfarenhet från Värmlandsfår...

Gutarna har ett mycket trevligt temperament, lugna. De är kända för att ha lätta lamningar och att vara goda mödrar. Skinnen är faktiskt mycket populärar just nu eftersom de kan vara i hela gråskalan och dessutom skäckiga..... De har ju, som sagt, handtag.....

Köttet har vi fått mycket beröm för, magert med lite inslag av vilt. Dock finnas det ingen ekonomi i dem om det är det man är ute efter. Har hört om flera som lagt om produktionen till köttraer för att få ekonomi i det hela.

Det finns en trevlig förening och mycket stöd att få om man är nybörjare. Ja, annars oxå förstås.....

Jag har vallhund och flera andra vallhundsägare vill träna på mina får för att de inte är så springiga utan mycket lugna ....

Jag både tovar, spinner och väver av min ull...och viosst blir det lite stickigare än t.ex. finull... men det kan ju även vara en effekt med att det sticker ut en massa dödhår.... jag köper ju även finullsull om jag vill göra annat.....

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #5 skrivet: 15 dec-06 kl 21:04 »
De har ju, som sagt, handtag.....

gutisarna har handtag, det är mycket praktiskt.....

jag tycker att gutefårägarens handbok var väldigt bra som ingång till fårskötsel över lag, och gutisar i synnerhet.  kolla på http://www.gutefar.se/


Men.... vad gör ni med hornen på Gutarna  ???

I Gutefårägarens handbok står att läsa att "hornen inte är några handtag"   ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #6 skrivet: 25 dec-06 kl 21:26 »

Dock finnas det ingen ekonomi i dem om det är kött man är ute efter.
Har hört om flera som lagt om produktionen till köttraser för att få ekonomi i det hela.

Har också haft Gutefår o håller helt med Iris !

Slakteriernas ökade krav på slaktvikt gör hanteringen olönsam med den rasen.

I E.u.r.o.p. klassningen, som tillämpas av våraslakterier, hamnar gutefåren som regel något sämre än gotlandsfåren,trots att vikterna kan vara desamma.
Slakteriernas förklaring på detta med att gutefåren har annorlunda köttansättning med bl.a. tunnare lår och en hög, smalmanke.
Köttet finns dock på andradelar av kroppen, men inte i sådanplacering att det uppfattas som fördelaktigt vid bedömningen.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 21:59 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #7 skrivet: 25 dec-06 kl 22:13 »
Jag tänker inte slakta på slakteri. Kolla tråden mobilt slakteri under "alternativ ekonomi". Att slakta på slakteri tjänar väl ingen på...

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #8 skrivet: 25 dec-06 kl 22:19 »
Tja..alla som lever seriöst på sina Lantbruk tjänar ju så pass på att skicka till slakteri att dom kan leva på det.

Men.. det kräver ju att man har bra djur att leverera, så att det betalas bra för dem...   ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #9 skrivet: 25 dec-06 kl 22:48 »
Nu spårar vi snart ur den här tråden, men småbrukare som förädlar själva lever gott de med. Då kan man ha betydligt färre djur och istället göra exklusiva varor. Och de kallar jag också seriösa. Seriösare än de som inte orkar ta tag i marknadsföring, förädling å har lite jävlar anamma.
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 22:49 av Lollo »

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #10 skrivet: 25 dec-06 kl 23:04 »
Jag tänker inte slakta på slakteri. Kolla tråden mobilt slakteri under "alternativ ekonomi". Att slakta på slakteri tjänar väl ingen på...

Jag har ju som du vet kollat under tråden ;)

Men det är absolut ingen ekonomi i mobila eller lokala slakterier i den utsträckningen du är ute efter tyvärr  :-\

Det är dessutom för lågt slaktutbyte på de raser du vill ha för att löna sig vare sig du ska slakta dem på eget slakteri eller hemma.

Jag har flera vänner som testat att köpa lammkött från dessa raser och de har blivit väldigt besvikna.
Slaktvikter på runt 10-12 kg per lamm är inget ovanligt och då består slaktkroppen till 60-65% av ben och det vill inte folk betala för.

Speciellt inte om dom köpt av andra större raser förut.

Ska du sälja kött så satsa på köttrasfår !!

Storbonden :)
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 23:05 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #11 skrivet: 25 dec-06 kl 23:06 »
Har du alltså en ekonomisk kalkyl över mobila slakterier?

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-06 kl 23:12 »
Har du alltså en ekonomisk kalkyl över mobila slakterier?

Om det är mig du menar ?? Så har jag tidigare haft kontakt med ett företag som startade detta på mitten av -90 talet i Järvsö och dom fick lägga ner trots bra kundkrets och inte speciellt dyra omkostnader !!

Tråkigt men sant. Man kan dessutom se på hur många sådana alternativ det finns runt om i landet. Inga som jag vet om.......  Det ger en liten fingervisning på hur ekonomin ser ut runt mobila och lokala slakterier.

Förutom vissa stora gårdar som har egna gårdsslakterier men det är flera av dem som lagt ner sina egna slakterier pga regler och kostnader.

Storbonden :)
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 23:15 av Storbonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #13 skrivet: 25 dec-06 kl 23:20 »
Det hade varit himla bra om jag kunde komma i kontakt med dem, hra du nåt namn å nummer? Definitivt bra erfarenhet att lära sig av.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #14 skrivet: 25 dec-06 kl 23:28 »
Det hade varit himla bra om jag kunde komma i kontakt med dem, hra du nåt namn å nummer? Definitivt bra erfarenhet att lära sig av.

Dom finns inte kvar så de ansvariga vet jag inte var dom finns idag !!

Men de som vad jag vet har fungerande eget gårdsslakteri är dom här och det är det sista gårdsslakteriet i Gävleborg. Dom måste dock köpa in massor av slaktlamm från andra för att gå runt.

http://www.lokaldelen.se/ld/foretag/profil.do?advanced=true&catIDs=660413&pageSize=25&companyID=42003


Denna sida från 2001 visar dessutom hur detta med mobila och lokala slakterier dras i långbänk ...... sidan är från 2001 och inget har gjorts sen dess !!!!!

http://www.miljomagasinet.se/dokument/arkiv/djurratt/slakt12%20_01.html

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

louise

  • Gäst
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #15 skrivet: 25 dec-06 kl 23:33 »
Men här nere finns många gårdsslakterier. Bara i min lilla kommun på 10000 inv finns tre stycken. Ska kolla dina länkar, tack tack! Eldrimner jobbar en massa på det här. Här finns kostnadsgrejer också, men tyvärr fattar jag inte dem riktigt..

http://www.norden.org/pub/miljo/jordogskov/sk/ANP2006776.pdf

Hm.. ja nu har jag läst. Det är ju sant att det är dyrt att släpa runt på personalen.. å som busstop säger, vem ska köra bilen?

Men hur menar du att de köper in djur?  Gå runt? Det här slakteriet ska alltså inte sälja något, utan är en service i en gemensam slaktförening.
« Senast ändrad: 25 dec-06 kl 23:38 av Lollo »

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #16 skrivet: 25 dec-06 kl 23:45 »
Eldrimner jobbar en massa på det här. Här finns kostnadsgrejer också, men tyvärr fattar jag inte dem riktigt..

http://www.norden.org/pub/miljo/jordogskov/sk/ANP2006776.pdf


Intressant läsning men det fanns egentligen inga beslutsfattare eller tunga namn med på detta möte.

Jag tror tyvärr att detta är långt borta i framtiden  :-\

Storbonden :)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

javill

  • Inlägg: 11415
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #17 skrivet: 27 dec-06 kl 16:46 »
Lollo, har du kollat om din Länsstyrelse har koll på om det finns något intresse för ett lokalt slakteri? Här i Blekinge har Länsstyrelsen haft möte för att kolla upp intresset för ett lokalt slakteri. Tyvärr kunde jag inte gå dit själv så jag vet inte vad som sas.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tuppen

  • Inlägg: 52
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #18 skrivet: 27 dec-06 kl 23:29 »
Tycker tråden spårade ur men jag har själv några Gutefår och trivs kanon med dessa, när det gäller slakt av lamm anlitar jag en lokal bonde som är duktig på att slakta kostar lite och ger mig köttet jag behöver för året. Krångligare än så tycker jag inte att det skall vara. Jag har troligen missat en del av lagstiftningen men jag mår gott ändå.
Islandshöns, får, fjällkor, kalkoner och kaniner

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Erfarenheter av Gutefår och Värmlandsfår?
« Svar #19 skrivet: 28 dec-06 kl 10:54 »
Hej, Lollo
Glöm genast det där med mobila slakterier. Det är inget realistiskt alternativ. Enligt tillförlitliga beräkningar skulle det krävas minst 100 lamm på varje gård som slakteriet besöker för att det ska gå runt. Dessutom måste slakteriet vara igång en stor del av året. Det funkar möjligen i renskötselområdena men ska ses mer som ett flyttbart stationärt slakteri.
För din del har du ju inte så långt till Öströö fårfarm. De har ett utmärkt, eget litet slakteri och legoslaktar även åt andra för ett rimligt pris. Kontakta dem när du har fått igång produktionen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare (1 dolda)
Rospigg, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser