Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frigående och uppätna eller hönsgård?  (läst 4474 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Frigående och uppätna eller hönsgård?
« skrivet: 21 nov-18 kl 11:55 »
För ett par veckor sedan var det en förrymd hund, idag var det en rovfågel som tog en av mina kära blommekycklingar.
Vet inte vad det var för fågel. Attackerar den igen mån tro? Menar om den kommer tillbaka för att den fick lätt mat idag.
Hur tänker ni ang detta? Vill gärna ha dem fritt. Är en fröjd att se dem kring fruktträd och buskar, kalasande på slumrande mördarsniglar och annat oknytt.
Men det är tråkigt när de blir uppätna.
Vi är ju hemma mest hela tiden och har hund och katt som kanske skrämmer iväg vissa rovdjur.
Hönsgård känns sådär när det är 30 fåglar. Får bli en jäkla stor utegård för den ska hålla sig grön. Blir dessutom rätt dyrt och stort projekt om den ska vara helt rovdjurssäker.
Hur tänker ni och hur ser er hönshållning ut?

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-18 kl 12:05 »
Frisläppta när jag är hemma och ute. I rastgård när jag är på jobb med putsnät i vägg och tak.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #2 skrivet: 21 nov-18 kl 13:23 »
Går det att montera upp bärnät eller kamoflagenät över de populäraste ställena?  Ett yttre staket, t ex Flexinet, mot rävar och hundar?

  (Och kanske träna hundarna att skydda hönsen?  Somliga raser har det i sig.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #3 skrivet: 21 nov-18 kl 18:26 »
Jag har en "pansarhönsgård" där de är när jag inte är hemma. Finns inte ett grönt strå (som du är inne på behöver hönsgården vara mycket stor eller helst fkera att växla mellan om det ska vara grönt)
När jag är hemma (oftast) är de lösa. Har ändå hänt att råv, hund och hök tagit hönor, men brukar upptäcka och rädda dom flesta. Pansarhönsgården har både nergrävd nät runt, extra kraftigt nät och nät över.
Höken brukar ta en åt gången och återvända för att hämta nästa nån dag eller två senare, sp när den varit framme brukar jag hålla hönsen i säkerhet några dagar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #4 skrivet: 22 nov-18 kl 12:09 »
Grönt?  Hönsen gillar ju att leta efter larver och mask, hindra dem inte!  Ge dem grönt utifrån istället, när de måste vara instängda!   :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #5 skrivet: 29 nov-18 kl 21:59 »
Tack för era svar!
Funderar vidare.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #6 skrivet: 30 nov-18 kl 12:25 »
Jag har mina frigående. Att bygga en rastgård skulle vara ett stort projekt här. Numera har jag Ölandshöns och har peppar peppar bara blivit av med ett par stycken. Vet inte om det är för att de är lite större eller om de gömmer sig bättre vid fara, tänker på rovfåglar då. Innan hade vi Åsbohöns och de rörde sig över mycket större ytor. På höstkanten kunde duvhöken komma och plocka några. Då brukade jag stänga in hönsen ett tag till höken flyttade vidare. Räven kunde ta någon enstaka, men det var mården som tog alla till slut. Först hälften när de var ute och därefter resten när hönsen var i hönshuset. Efter det bytte jag hönsras året efter.
Nu har jag inte sett mård på ett tag men räv. Har hört att de konkurrerar om samma mat och därför håller efter varandra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #7 skrivet: 08 dec-18 kl 13:48 »
Vi miste fem av våra sju små frigående dvärgkochin för några dagar sen. Vi tror på räven. Upptäckte att grannen har ett älgkadaver ute så kanske har det dragit hit räven. Nu grubblar vi över samma fråga som du. Jag älskar att hönsen är så lyckliga ute men vill ju helst inte förlora dem på det där sättet.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #8 skrivet: 09 dec-18 kl 12:48 »
Vi förlorade en höna i fredags till räven, det känns förjävligt. Å andra sidan känns det för jäkligt o se de som är kvar som längtar ut o är instängda. Mina har varit fantastiskt duktiga o skydda sig från rovdjur hittills så de får nog gå fritt igen om några dar. Tänkte att räven kanske kommer tebax för ett snacks o ser han inga på några dar kanske han ger upp. Mina längtar ut iaf nu sitter de bara på pinnen o hänger, fast jag försöker sysselsätta dem med upphängda äpplen o gömda frön de får leta o strimlad korv i ströet osv.

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #9 skrivet: 10 dec-18 kl 09:33 »
Jag har haft mina Hedemorahöns i en elnätshage i ca tio år och på hela den tiden har jag inte förlorat en enda till någon fyrbent fiende. Det här från LG-produkter håller bra: https://www.lgprodukter.se/category.html/honselnat men med så många höns behöver du ha tre stycken, annars äter o krafsar dom så att allt grönt försvinner. Dito elstängselaggregat och jordspett behövs också. Det finns inga rovfåglar som ger sig på vuxna höns där jag bor, inte några som har revir i alla fall. Men en gång kom någon och tog en höna på hösten. Då skaffade jag en berguvsbulvan / attrapp och varje höst sitter han på en stolpe. Tyvärr är inte skatorna och korparna rädda för honom, dom är för smarta. Höna med kycklingar måste vara instängda i en nätbur för annars försvinner dom små. Om du vill veta mer om hur jag fått det att funka så bra med elnät så fråga mig! 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #10 skrivet: 10 dec-18 kl 16:35 »
Jag ser att LGprodukter inte har de styva stagen som lodräta trådar, utan vanlig platstråd.  Den modellen orsakade flera dödsolyckor innan jag begrep att det var Flexinet jag skulle använda.  Finns inte det längre?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #11 skrivet: 10 dec-18 kl 21:02 »
Intressant läsning! Tack för tips. Är rätt övertygad om att det blir flexi med uv-atrapp. Smart.
Och det blir en rastgård som flyttas. Tanken är att odla på den gård där hönsen röjt undan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #12 skrivet: 10 dec-18 kl 21:18 »
Det kan ju hända att samma produkt finns att köpa under annat namn.  Skillnaden är att nät med styva plastbitar som lodräta stag inte säckar ihop lika lätt om nätet inte är perfekt sträckt, vilket kan vara svårt i kuperad terräng och/eller om stängslet flyttas ofta, vilket ju är dessa elstängsels starka sida.  De lodräta stag jag har sett var svarta eller gula, vilket underlättar för både djuren och skötaren - och för besökande rovdjur - att se stängslet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #13 skrivet: 10 dec-18 kl 23:40 »
...Höna är ju en krafsande varelse och därmed försvinner växtligheten...Naturligtvis kan man bygga typ fort Knox...Men har man en vanlig hönsgård med lite träd så klarar dom sig bra...Tycker det är sunt att låta dom få sin frihet att gå utanför hönsgården och äta fritt...Frihet kan kosta men samtidigt får man nog räkna lite förlust utan för den skull utplåna alla eventuella fiender till hönsen...När löven släpper från träden infaller den lite svårare perioden för oss hönshållare....En radio på är inte helt fel....Får man någon enveten hönsbeskattare måste man troligtvis hålla hönsen instängda i fort Knox någon vecka....Putsnät duger ju gott till eventuella jakthundar som inte är tränade rätt utan bara utsläppta vind för våg....

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #14 skrivet: 11 dec-18 kl 21:28 »
Håller med! Men är kluven. Vore fint att dra nytta av dem i odlingen lite mer. Där av tankarna på mobilt hus med elnät. Kanske har jag bara oflyt men två höns på två månader är lite för mycket förlust för frigång som det känns just nu.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #15 skrivet: 12 dec-18 kl 12:16 »
Håller med! Men är kluven. Vore fint att dra nytta av dem i odlingen lite mer. Där av tankarna på mobilt hus med elnät. Kanske har jag bara oflyt men två höns på två månader är lite för mycket förlust för frigång som det känns just nu.
Vilken sort har du? De är ju olika duktiga på att hålla koll. Mina sb ser o varnar varann medan mina bovaner försöker tukta räven...tur jag kom dit den gången innan hon slutade som middag...du kanske kan ha en tupp från en ras som är duktig på o hålla koll, hans jobb är ju o skvallra på faror

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #16 skrivet: 12 dec-18 kl 12:52 »
Det kan ju hända att samma produkt finns att köpa under annat namn.  Skillnaden är att nät med styva plastbitar som lodräta stag inte säckar ihop lika lätt om nätet inte är perfekt sträckt, vilket kan vara svårt i kuperad terräng och/eller om stängslet flyttas ofta, vilket ju är dessa elstängsels starka sida.  De lodräta stag jag har sett var svarta eller gula, vilket underlättar för både djuren och skötaren - och för besökande rovdjur - att se stängslet.

Jag kände inte till flexinät. Innan hade jag ett nät från Granngården men det var ganska svagt och dåligt och då är i alla fall LG´s bättre. Ingen av mina har fastnat i nätet för dom är rädda för det. Då några nya ska lära sig vad elnät är för något så gör jag en liten fålla med bärnät över så att dom inte kan flyga över och så får dom vara där i minst en vecka.  För att nätet inte ska säcka ihop så använder jag billiga vita plastkäppar från biltema här o var där det behövs. Man måste trycka ned det i groparna med hållare, typ tältpinnar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #17 skrivet: 12 dec-18 kl 14:33 »
Blir nog ungefär samma effekt som de "inbyggda" stagen.   :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #18 skrivet: 12 dec-18 kl 15:00 »
Har silverudds blå, bovan, blomme och Sussex. Kommer inte fortsätta med bovan då jag upplever att de bara lägger mer än de andra om de får värpfoder. Och de andra passar nog bättre då de, som du säger, håller lite koll. Men mina bovan är från hönseri så de har inte fått rätt ledsagning från början.
Summa sumarum så kommer jag nog bara fortsätta med blomme då de tilltalar mig i alla olika skruder se har. Hört olika om hur mycket de lägger. Vissa besättningar verkar lägga året runt medans andra tar låååååånga uppehåll.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Frigående och uppätna eller hönsgård?
« Svar #19 skrivet: 13 dec-18 kl 07:50 »
Har använt mig av viltstängsel i segt plast. Lätt att rulla ihop när det inte ska användas och väger ingenting.
Det är högt, 1.80 har jag för mig.
Det används för storvilt så det är starkt.
Samtidigt är det lätt att klippa i.
Det behövs grävas ner lite så inte hönsen kryper under.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 6 användare (1 dolda)
Palle500, xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser