Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!  (läst 9022 gånger)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« skrivet: 04 nov-12 kl 13:40 »
Idag var vi ute och försökte jaga ifatt en jakthunds j*vel på vår mark.
Vi försökte först jaga iväg den, men den sprang här och stressade och försökte komma åt våra djur!
Jagade getterna fram och tillbaka vid staketet och skällde som en tok!
Upp mot ankor och höns och på väg in till grisarna!!
Förutom att jag blir ARG!! För inte f*n får hunden göra på det viset så undrar jag vad vi gör nästa gång?
Ägaren till hunden hade ju noll koll när vi väl fick tag på den! Han hade ju ingen som helst kontakt med hunden själv!
OM hunden kommer tillbaka, OM den stressar/skadar/har ihjäl våra djur! Vad gäller då?
OM den går in till grisarna som faktiskt kan ha ihjäl hunden, vad gäller då? Inte kan väl vi bli ansvariga för skadorna på hunden då??? Eller??
Vad händer om hunden kommer in på vår innergård och går mot vår hund? Och vår hund försvarar sig/oss/sitt revir?
Vår hund stannade inne på innergården, men var helt vansinnig över att det fanns en annan hund vid hennes djur. Vår hund är ingen liten hund!
Är det någon som har koll på vad lagen säger??
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 17:39 »
Nej, jag vet inte vad lagen säger om sådant..
Förstår att du blir arg, jag hade nog blivit vansinnig   >:D
Det måste väl tex gå att polisanmäla händelsen ?

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #2 skrivet: 04 nov-12 kl 17:47 »
De jakthundar som varit här har varit lätta att komma till tals med, (skapa kontakt och kalla in) i motsats till soffliggare som levt hela sitt liv utan jobb och i ett spikrakt koppel. Men då får man ju inte va förbannad förståss, för då vill inte hunden komma till dej, din elake jävel.  ;D
Ingen är väl så innihälvitta korkad att han försöker springa ifatt en hund?  ;D ;D. Och ingen hetsar väl en hund genom att gastande springa omkring och vifta med armarna?  Det betyder "bit du så vallar jag" i hundöron.

Nej jakthundarna har förstått att de jagat olovligt byte efter att vi brutit jakten. En stövare passerade rakt över tomten några dar efter första besöket och skänkte inte hönsen på gräsmattan en blick.

« Senast ändrad: 04 nov-12 kl 17:55 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #3 skrivet: 04 nov-12 kl 18:06 »

Jag har själv haft liknande problem mången gång. Jag brukar dock utan problem kunna fånga hundarna, men jag oroar mig också för vad som händer om jag inte är tillräckligt snabb och någon gör illa sig. Precis som du har jag en större hund som (precis som jag) inte ser med blida ögon när någon attackerar hennes familj. Postade inför årets älgjakt en tråd i ämnet där det kom lite svar både om lag och skadestånd men också egna erfarenheter. http://www.alternativ.nu/index.php?topic=141379.msg1331703#msg1331703

Mångas tips är ju att försöka prata med jägarna vilket jag själv upplevt som ganska fruktlöst- tills i år! Jaktledaren här ringer mig dagen före de skall jaga i anslutning till vår skog vilket alltid varit uppskattat. De första åren tog jag in våra djur men jag tycker faktiskt inte riktigt att det ska vara mitt problem. Jag är av uppfattningen att man ska ha koll på sin hund när den är lös i skogen, jakthund eller ej. I år sa jag som det var att mina djur skulle vara ute och att jag verkligen hoppades att vi slipper besök men att i så fall fångar jag hunden och ringer. Då vi också har getter men de är nya för i år uttryckte jag min oro för huruvida en taggad jakthund skulle stanna för 6 trådar elstängsel. Det trodde han.. men samtalet slutade ändå lite avigt för nog tyckte han jag kunde ta in mina djur så "vi alla undviker problem". Jag ska tillägga att jag redan från första hunden kom på besök erbjudit dem att träna kring våra djur men fick uppfattningen att man tyckte förslaget var löjeväckande.

Men..vid årets älgjakt satt en person konstigt nära oss på vägen där de inte brukar vara och jag hörde i efterhand att han var "getvakt". Det fick alltså sitta en stackare hela dagen lite utanför all action och vara redo om en hund kom på villovägar! Jag kan inte vara annat än nöjd med att de tar sitt ansvar och skall uttrycka min uppskattning nästa gång vi talas vid. Jag kan ju igen erbjuda dem att komma och träna hundarna här.. minst han som fick vara "getvakt" lär ju tycka att det är en god idé! :)

Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Ingelavw

  • Inlägg: 475
  • hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #4 skrivet: 04 nov-12 kl 18:21 »
Nästa gång det kommer en främmande jakt hund in här på gården så tar jag den och låser in den i huset...... dom ska få komma och lösa ut den....sur på deras tjuriga och mindre trevilga attityder mot oss.
Jag ska stå där och vifta med ögonfransarna och säga att jag just ringt polisen för det kom en hund in på gården,alldeles ensam..... inte kan jag ju låta den springa lös så...utan kontroll ;-)

 NU har vi haft turen att inget har hänt.... men  jägarna är så förbannat nonchalanta dom, som jagar här.
*Lika för lika ;-)*

Våra hundar är alltid ute på gården och vaktar våra fåglar, och dom är inte nå vidare förtjusta i andra hundar..... så det skulle mycket väl kunna gå åt skogen,men det kan man ju en sån gång inte göra så mycket åt....och jag hoppas det inte händer.

Jag hoppas att det inte händer någon för den delen,att en jakthund tar sig in och kanske dödar djur på någons gård!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #5 skrivet: 04 nov-12 kl 18:51 »


TiB - Vi försökte med allt kan jag säga! Från att ge kommando på håll till att glatt försöka kalla in hundf*n!
Det fanns inte ett kommando i världen som den lyssnade på. När vi väl fick tag på den och hade satt koppel på den då försöker den att "hota" oss!
Gick fetbort kan jag säga, det funkar inte här.


När vi fått tag på halsbandets ägare, för den hade jakthalsband på sig, så säger han att han lånat ut halsbandet, men han skulle komma och hämta hunden och försöka få tag på ägaren  under tiden.
När ägaren kom så ville den absolut inte att vi skulle ta av kopplet innan han hade satt på ett annat för " då sticker hunden igen" " han lyssnar inte"
Hur kan man använda en sådan hund till jakt? Hunden hörde inte hemma här alls! Vi känner de som har jaktmarkerna runt omkring oss och med dem finns det INGA problem.

Jag vill helst inte släppa vår hund, för hon vet att hon inte får vara på den delen av marken utan oss! Och jag är rädd att det blivit helt fel!

Men jag förstår att jag inte är ensam om problemet!!
Låsa in hunden och ringa polisen! Att jag inte tänkte på det ;) För nästa gång vet jag ju inte om den har halsband på sig. Har den fått smak på att springa hit så kan ju allt hända!


Men..vid årets älgjakt satt en person konstigt nära oss på vägen där de inte brukar vara och jag hörde i efterhand att han var "getvakt". Det fick alltså sitta en stackare hela dagen lite utanför all action och vara redo om en hund kom på villovägar! Jag kan inte vara annat än nöjd med att de tar sitt ansvar och skall uttrycka min uppskattning nästa gång vi talas vid. Jag kan ju igen erbjuda dem att komma och träna hundarna här.. minst han som fick vara "getvakt" lär ju tycka att det är en god idé! :)



Detta kan man ju inte annat än att både skratta åt och tycka att det är riktigt bra!!! Stackars getvakt ;)
« Senast ändrad: 05 nov-12 kl 00:04 av Yrmff »
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

anders50

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #6 skrivet: 04 nov-12 kl 19:23 »
Ägaren har strikt ansvar för sin hund i alla lägen, men i vissa fall delas ansvaret t.ex vid en kollision med bil. Men i ditt fall, om hunden skadat dina djur så är hundägaren ansvarig, såvida det inte framkommit att du varit vårdslös i din djurhållning. Men det är ovanligt.

Skadar din hund jakthunden så delar ni troligen på kostnaderna.

Och det gäller alla hundar, det är inte bara jakthundar som ställer till det.

Skäms lite å mina jägarkollegors (är de "jägare" förresten?) vägnar, som inte tränar sina hundar bättre! Jag tränar alltid mina hundar på att låta bli alla sorters tamdjur. Har Kalle, finnstövare, 7 mån. nu, som tränas nu!
Går det att få en stövare (jakthund) att låta bli att jaga rådjur (som de inte får göra) så går det att få alla hundar att låta bli tamdjur, om man vill kunna kalla sig jägare!

Kan tala om en kul historia.  I min ungdom så fick vi en hund som ingen kunde ha, den tog höns i flera socknar! Dyrt!  ;D  Men efter några minuter i en stor jutesäck tillsammans med vår mördar-tupp och några höns, inne bland alla hönsen i hönshuset, så rörde den aldrig ett fjäderfä mer i sitt liv, och blev en jättebra jakthund!   R.I.P. Pia!

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #7 skrivet: 04 nov-12 kl 19:33 »
Jag har mina djur "säkert" men denna galning sprang fram och tillbaka utanför getternas hägn och stressade dem något hemskt! Tänk om de brutit benet eller något?
Sen var den uppe hos ankor och höns, men det var nog för nära vår hund, där VAKTAR hon!
Sen ner och skulle gå igenom in till grisen, jag tänkte i mitt stilla sinne - går du in där och de blir sura på dig så är ju risken att det går illa för dig din dumma hund!!! Och sen funderar man... inte kan jag bli skadeståndsskyldig om min GRIS attackerar deras hund i sin inhägnad???

Jägare vet jag inte om jag ska kalla dem!! Har man inte koll på sin hund alls och inte får den att lyssna på ägaren ens *suck*.
Min man är själv jägare, och jag kan säga att han var också duktigt irriterad!!!
Hunden var ju inte ens i närheten av den mark den skulle vara!

Hahahaha.. jag kanske ska låsa in hunden med munnen i korg hos getabocken ;)

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

vindensbonig

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #8 skrivet: 04 nov-12 kl 19:37 »
Ander50 Din historia får mig att tänka på gubben Svensson som hade både stövare och en drever lösa året om och var som vilken sällskaps hund  som hällst men när gubben tog bössan då var dom som förbytta då visste dom va som var på gång så nog går det även med jakt hundar att ha ordning på dom .
« Senast ändrad: 04 nov-12 kl 20:09 av mummrick »

anders50

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #9 skrivet: 04 nov-12 kl 20:07 »
Hunden var ju inte ens i närheten av den mark den skulle vara!



Inte för att jag vill försvara någon, men en jakthund stannar inte vid jaktmarksgränsen när den jagar.

En älg kan dra iväg milavis med hund efter, en räv likaså. Och ofta inträffar sådana här händelser när hunden är på väg tillbaks till husse igen och kommer förbi tamdjur som är intressanta.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #10 skrivet: 04 nov-12 kl 20:18 »
Jag vet, mannen sa också så  ::)
Det är bara det att sådan som "du" Anders, och min man, ni åker i allmäna hatobjekthinken!
Gillar inte jakt, och när sådant här händer så blir jag ännu mer  >:D
Tror att det som gjorde mig mest förbannad var att hunden inte lyssna! Inte på oss, och inte på sin ägare!
Jag trodde i min enfald att man var tvungen att utbilda hundarna, men det behövde man tydligen inte!
Det är ganska långt ifrån den marken den skulle vara på kan jag säga. Och jag vet vem ägaren är, när jag såg att det var han gick jag in och lämnade mannen med hund och "jägare".
I mina ögon är han ingen jägare! "Riktiga" jägare tar ansvar och vårdar lika mycket som de dödar!
Denna mannen hade jag inte ens låtit passa ett av mina hönsägg!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #11 skrivet: 04 nov-12 kl 20:51 »
Vilken jobbig situation! Om hundägaren/jägaren inte är värd mer än du uttrycker så är det väl ingen mening med att prata med honom om saken. Hunden kan ju inte rå för att den inte fått bättre uppfostran/dressyr. Ifall dina djur dör av chock eller annan skada till följd av att ha blivit stressade av jakthund tycker jag att du ska polisanmäla hundägaren. Även om man har en lös jakthund så råder strikt hundägaransvar...jakthundar får inte uppföra sig hur som helst oavsett vad jägaren tycker.

Denna helgen har det varit efterjakt på älg i jaktvårdsområdet jag bor i och igår kom en jämthund in på mina marker,när han sprang in i mitt elstängsel tjöt han som en stucken gris...jag tjöt av skratt ;D
Visst var det synd om hunden men den höll sig utanför hagen - ägaren var 100 meter bakom hunden och blev lika snopen son den..

En del av de jakthundar som används här är lika okontaktbara som du skriver om. Det finns också de som lägger ner mkt träning på sina hundar och kan "blåsa" av en jakt när som helst,inte många men några finns det :)
Mitt råd,polisanmäl om det uppstår skador,annars får du finna dig i att jaga såna hundar.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

gåsapågen

  • Inlägg: 37
    • Hälsingland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #12 skrivet: 04 nov-12 kl 21:03 »
jag säger bara att om man har hund/varg/varghybrid som skadar eller dödar tamdjur så har man rätt att skuta hunden/vargen, om de skulle komma in en okänd hund på min som inte har gjort nån skada tar man en litet snak med ägaren. om man har nån hund som stressar djuren så får man skälla ut ägaren, ser man hunden göra de mer än två gånger så har jag rätt att skjuta hunden tycker jag

vindensbonig

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #13 skrivet: 04 nov-12 kl 21:20 »
Ska man be jägaren då om man inte har licens ? Ja låste in hunden hos mig som tog en höna  Det blev dyrt för han då han var arrogant och otrevlig  . Han fick välja på att betala det ja begärde eller en polisanmälan så han han kanske passar sig lite framledes får man förmoda .

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #14 skrivet: 04 nov-12 kl 21:22 »
Jag tänker absolut inte skjuta någon hund på min mark!!
Oavsett vad!
Och du har helt rätt zeina66 det är absolut inte hundens fel! Det är ägarens. Men tyvärr är det ju hunden som får för det!
Jag hoppas att det inte händer igen....  för då låser jag in hunden och ringer polisen!

Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

anders50

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #15 skrivet: 04 nov-12 kl 21:38 »
Jag vet, mannen sa också så  ::)
Det är bara det att sådan som "du" Anders, och min man, ni åker i allmäna hatobjekthinken!
Gillar inte jakt, och när sådant här händer så blir jag ännu mer  >:D
Tror att det som gjorde mig mest förbannad var att hunden inte lyssna! Inte på oss, och inte på sin ägare!
Jag trodde i min enfald att man var tvungen att utbilda hundarna, men det behövde man tydligen inte!
Det är ganska långt ifrån den marken den skulle vara på kan jag säga. Och jag vet vem ägaren är, när jag såg att det var han gick jag in och lämnade mannen med hund och "jägare".
I mina ögon är han ingen jägare! "Riktiga" jägare tar ansvar och vårdar lika mycket som de dödar!
Denna mannen hade jag inte ens låtit passa ett av mina hönsägg!!!

Mig kvittar det om jag är ditt hatobjekt, är tydligen fleras här på forumet, med det bryr mig inte det minsta!  Men din man kan inte ha det lätt med att vara hatobjekt för sin fru. Men det löser ni säkert!  ;)

Hoppas du inte får fler hundbesök hos dina djur.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #16 skrivet: 04 nov-12 kl 21:41 »
Det var inte så jag menade!!
Ber om ursäkt om det framstod så!!!
Jag menade att det är sådana "jägare" som gör som hundens ägare som får er andra BRA jägare att hamna i fel hink!!
Det finns bra jägare också och jag accepterar att ni jagar, bara jag slipper se, höra eller äta det!!
Sen finns det de som "förstör" ert "rykte".
Jag hoppas att du nu förstod vad jag menar!!!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

anders50

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #17 skrivet: 04 nov-12 kl 22:41 »
Det var inte så jag menade!!
Ber om ursäkt om det framstod så!!!
Jag menade att det är sådana "jägare" som gör som hundens ägare som får er andra BRA jägare att hamna i fel hink!!
Det finns bra jägare också och jag accepterar att ni jagar, bara jag slipper se, höra eller äta det!!
Sen finns det de som "förstör" ert "rykte".
Jag hoppas att du nu förstod vad jag menar!!!

Ok, förstår! Läste väl lite för noga. Inga problem!  :)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #18 skrivet: 04 nov-12 kl 23:21 »
Som jag förstått så är ägaren ersättnings skylldig för skada som dess djur gjort. Kanske har jag fel. Tycker själv att om det sker en andra gång så ska man polisanmäla händelsen.

Vi har en granne som är jägare som brukar gå på markena runtom våran. När han köpte en ny ung jakthund så frågade han om det var okej om han ibland passera och stå en bit från våra får för att träna den att ignorera dem. Blev lite förvånade över frågan men det tyckte vi va okej men inte vinter eller då det kan vara fruset och halt. Då hunden lärt känna eltråd sen tidigare så han var inte så intresserad av gå nära fårnätet med eltråd på insidan.  ;)

En halvår senare kom denna granne och ringde på och frågade om hans hund varit på besök. Tydligen så hadde den smitit en kort stund (5-10min) innan han fick tag på den. Han hadde hört våra gäss och ankor skrika och befarat att hunden varit inne hoss oss och möjligen tagit någon. Jag sa lite förvånad att jag varit på baksidan med djuren och inte sett någon hund. Ingen skadad heller. Kom fram till att det han hörde var gäss och ankorna som fick middag  ;D De väsnar så när de ser att man kommit med mat. Hur som helst så sa han att om det skulle hända att hans hund kom och gjort någon skada så skulle han stå för skadona. Kan säga att denne granne lägger ner mycket tid på träning. Jämfört men nästa granne som visslar och gormar efter sin. En tid så trodde vi att den var döpt till FY. För det var det han gormade  ;D

wallraff

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #19 skrivet: 12 nov-12 kl 08:28 »
Illa, djäkligt illa.

Själv ägnade jag flera månader åt att få min tyska jaktterrier (en ganska skarp ras) tamdjursren innan hon fick börja jaga. Jag var väldigt hård och tydlig när jag lärde henne att hon skall ge fan i alla tamdjur. Nu kan hon gå igenom vilken hage som helst utan att bry sig om annat än vilt. Hade hon inte klarat det så hade hon inte fått vara kvar.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #20 skrivet: 10 mar-13 kl 14:19 »
Nästa gång det kommer en främmande jakt hund in här på gården så tar jag den och låser in den i huset...... dom ska få komma och lösa ut den....sur på deras tjuriga och mindre trevilga attityder mot oss.
Jag ska stå där och vifta med ögonfransarna och säga att jag just ringt polisen för det kom en hund in på gården,alldeles ensam..... inte kan jag ju låta den springa lös så...utan kontroll ;-)

 NU har vi haft turen att inget har hänt.... men  jägarna är så förbannat nonchalanta dom, som jagar här.
*Lika för lika ;-)*

Våra hundar är alltid ute på gården och vaktar våra fåglar, och dom är inte nå vidare förtjusta i andra hundar..... så det skulle mycket väl kunna gå åt skogen,men det kan man ju en sån gång inte göra så mycket åt....och jag hoppas det inte händer.

Jag hoppas att det inte händer någon för den delen,att en jakthund tar sig in och kanske dödar djur på någons gård!

Är det min hund så lär vi ses i tingsrätten. Då jag kommer att väcka enskilt åtal mot dig och du kommer att förlora. Saken är redan prövad

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #21 skrivet: 11 mar-13 kl 05:32 »
Nästa gång det kommer en främmande jakt hund in här på gården så tar jag den och låser in den i huset...... dom ska få komma och lösa ut den....sur på deras tjuriga och mindre trevilga attityder mot oss.
Jag ska stå där och vifta med ögonfransarna och säga att jag just ringt polisen för det kom en hund in på gården,alldeles ensam..... inte kan jag ju låta den springa lös så...utan kontroll ;-)

 NU har vi haft turen att inget har hänt.... men  jägarna är så förbannat nonchalanta dom, som jagar här.
*Lika för lika ;-)*

Våra hundar är alltid ute på gården och vaktar våra fåglar, och dom är inte nå vidare förtjusta i andra hundar..... så det skulle mycket väl kunna gå åt skogen,men det kan man ju en sån gång inte göra så mycket åt....och jag hoppas det inte händer.

Jag hoppas att det inte händer någon för den delen,att en jakthund tar sig in och kanske dödar djur på någons gård!

Klarläggande: DEn hundägare som blir utsatt för att få sin hund kopplad under jakttid eller annan tid då hund får vara lös och sedan krävs på ersättning för att få tillbaka sin hund bör göra enligt följande.

Ring polisen eller ta med dig vittnen som kan styrka det inträffade. Lös ut hunden mot kvitto. Sedan gör du polisanmälan (om det inte är gjort redan). Därefter går det utmärkt att väcka enskilt åtal för "egenmäktigt förfarande" och hundägaren vinner alltid. Saken är redan prövad och fallet är solklart

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #22 skrivet: 11 mar-13 kl 06:37 »
Klarläggande: DEn hundägare som blir utsatt för att få sin hund kopplad under jakttid eller annan tid då hund får vara lös och sedan krävs på ersättning för att få tillbaka sin hund bör göra enligt följande.

Ring polisen eller ta med dig vittnen som kan styrka det inträffade. Lös ut hunden mot kvitto. Sedan gör du polisanmälan (om det inte är gjort redan). Därefter går det utmärkt att väcka enskilt åtal för "egenmäktigt förfarande" och hundägaren vinner alltid. Saken är redan prövad och fallet är solklart

Och du är poppis bland dina grannar? Vilken attityd om ens hund jagat tamdjur!

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #23 skrivet: 11 mar-13 kl 07:18 »
Om en jakthund eller annan lös hund skulle vara inne på mina marker och störa mina djur skulle jag inte vänta med att få fatt hunden för att låsa in den. Jag skulle även ringa polisen för att se när de kommer och hämtar den eller om jag själv kan köra den till dem. Är det däremot en jakthund som jagar vilda djur på min mark skulle jag inte göra något.

Om en jakthund jagar tamdjur så är det ingen bra jakthund så jägaren borde bara vara lycklig om man skulle ta bort den. Varför ska man bevara ett jakthjälpmedlen som inte funkar?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinaw

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #24 skrivet: 11 mar-13 kl 08:12 »
Exakt vilken tid på året får en jakthund jaga tamboskap på andras tomt?  o:)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #25 skrivet: 11 mar-13 kl 08:21 »
Och du är poppis bland dina grannar? Vilken attityd om ens hund jagat tamdjur!
Alltså, man har rätt att skydda sina tamdjur. Man har inte rätt att fånga in jakthund som inte jagar tamdjur.

Man har rätt till ersättning om en hund skadat ens djur, man har inte rätt till ersättning om man olagligen fångat in en hund som inte ställt till skada.

Jag råkar veta att Skogsnatt vid två tillfällen råkat ut för att hans jakthund ställt till med skada (detta under mer än 30 års idogt jagande). Vid båda tillfällena fick den utsatte mer än generös ersättning. Det är inte samma sak som att det är ok att fånga in Skogsnatts, eller någon annans hund, om den inte ställt till med skada, och sedan kräva ersättning för detta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #26 skrivet: 11 mar-13 kl 09:10 »
Alltså, man har rätt att skydda sina tamdjur. Man har inte rätt att fånga in jakthund som inte jagar tamdjur.

Man har rätt till ersättning om en hund skadat ens djur, man har inte rätt till ersättning om man olagligen fångat in en hund som inte ställt till skada.

Jag råkar veta att Skogsnatt vid två tillfällen råkat ut för att hans jakthund ställt till med skada (detta under mer än 30 års idogt jagande). Vid båda tillfällena fick den utsatte mer än generös ersättning. Det är inte samma sak som att det är ok att fånga in Skogsnatts, eller någon annans hund, om den inte ställt till med skada, och sedan kräva ersättning för detta.

Jo fast tråden handlade väl just läget när hunden gav sig på tamdjur? Själv hade jag i min ungdom lite problem med taxen som tycket det var roligare att ta sig in i torpet via kattluckan och jaga mina katter än gå efter viltet. Det var ganka nervöst eftersom jag förutom katterna hade friflygande gojor. Det var rätt besvärligt att få ut honom igen, men det hände aldrig något. En jakthund som gör sitt jobb ska naturligtvis få vara i fred.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #27 skrivet: 11 mar-13 kl 09:17 »
Jo fast tråden handlade väl just läget när hunden gav sig på tamdjur? Själv hade jag i min ungdom lite problem med taxen som tycket det var roligare att ta sig in i torpet via kattluckan och jaga mina katter än gå efter viltet. Det var ganka nervöst eftersom jag förutom katterna hade friflygande gojor. Det var rätt besvärligt att få ut honom igen, men det hände aldrig något. En jakthund som gör sitt jobb ska naturligtvis få vara i fred.
Jo, men det som Skogsnatt vände sig mot var inte att man fångade in en jakthund som jagade/skrämde tamdjur, utan att man trodde sig ha rätt att kräva ersättning för att lämna ut hunden igen, fast att hunden inte åstadkommit någon skada. Sådan ersättning har man inte rätt till.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #28 skrivet: 11 mar-13 kl 12:38 »
Jo, men det som Skogsnatt vände sig mot var inte att man fångade in en jakthund som jagade/skrämde tamdjur, utan att man trodde sig ha rätt att kräva ersättning för att lämna ut hunden igen, fast att hunden inte åstadkommit någon skada. Sådan ersättning har man inte rätt till.

Sorry, det har han/du förståss rätt i, missade den delen. Tror TS vet det innerst inne att det vore direkt olagligt att göra något sådan. Jag skulle göra på samma sätt för övrigt om någon "kidnappade" min sällskapshund (nej hon springer inte vind för våg, hatar när folk inte har ordning på sina sällskapshundar) Pröjsa  - vittne - kvitto - hunden i säkerhet - polisanmäla.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #29 skrivet: 17 mar-13 kl 07:27 »
Och du är poppis bland dina grannar? Vilken attityd om ens hund jagat tamdjur!

Det är alls inget fel på den attityden. Skulle hunden jäklas med tamdjur, kör bort den eller koppla den. Men börjar du begära ersättning för att lämna tillbaka den, så är du långt utanför lagen och bondförnuftets gränser.

Men det kanske inte är en rimlig attityd?

Som upplysning så är jag inte ovän med någon varken granne eller någon annan

vindensbonig

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #30 skrivet: 17 mar-13 kl 12:09 »
*** Otrevligheter borta.  (:)  /Torpjens
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 15:17 av torpjens »

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #31 skrivet: 17 mar-13 kl 13:07 »
Följdmoderering. /Torpjens
...  :o

Civilisation är bara en hårtunn fasad, sägs det.

Följdmoderering. /Torpjens

Thomas, Bornholm
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 15:18 av torpjens »

vindensbonig

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #32 skrivet: 17 mar-13 kl 13:10 »
Följdmoderering. /Torpjens
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 15:19 av torpjens »

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #33 skrivet: 17 mar-13 kl 13:25 »
Hundägaren är alltid ansvarig för vad hans/hennes hund gör. Om en hund jagar dina lantbruksdjur inne på din tomt eller i din beteshage så har du rätt att ta fast hunden, koppla den och ringa hundägaren. Är det inte en engångsmisstagshändelse så kan du även polisanmäla och be polisen komma o hämta hunden.
Skulle hunden jaga eller skada dina lantbruksdjur inne på din mark och du varken lyckas jaga iväg hunden eller få tag i hunden så får du även för att få stopp på pågående skadande/dödande av dina djur skjuta hunden. Om du skjuter hunden måste du ringa polisen och anmäla detta.

Vi bor ute i skogen och just under älgjaktsveckan brukar vi ha våra djur inne för säkerhets skull, då många "ovana" hundar är lösa i skogen då.

Huggorm

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #34 skrivet: 17 mar-13 kl 14:09 »
Får jakthundar ens springa lösa på andras mark även om de inte hittar några tamdjur att bita ihjäl?

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #35 skrivet: 17 mar-13 kl 14:31 »
Får jakthundar ens springa lösa på andras mark även om de inte hittar några tamdjur att bita ihjäl?

jakt med hund ska bedrivas så att hunden i huvudsak uppehåller sig på den egna jaktmarken. men hamnar den på någon annans mark är detta inte något lagbrott

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #36 skrivet: 17 mar-13 kl 15:09 »
jakt med hund ska bedrivas så att hunden i huvudsak uppehåller sig på den egna jaktmarken. men hamnar den på någon annans mark är detta inte något lagbrott
Men hundägaren är ansvarig för vad den gör!  Så egentligen kan man bara släppa en jakthund om den är såpass väluppfostrat att man vet att den inte ger sig på grannars lantbruksdjur eller jägaren är så nära att han hela tiden har koll på hunden, vet vart den är och vad den gör. 

Tyvärr finns det en del mindre ansvarstagande jägare som släpper hundar som jagar/angriper lantbruksdjur, attackerar andras hundar eller jagar vilt på annans mark. Verkar som att del tror att det att det finns en period där det är tilllåtet att släppa hunden innebär att det är fritt fram utan ansvar att släppa hunden och så är självklart INTE fallet..

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #37 skrivet: 17 mar-13 kl 15:18 »
Hundägaren är alltid ansvarig för vad hans/hennes hund gör. Om en hund jagar dina lantbruksdjur inne på din tomt eller i din beteshage så har du rätt att ta fast hunden, koppla den och ringa hundägaren. Är det inte en engångsmisstagshändelse så kan du även polisanmäla och be polisen komma o hämta hunden.
Skulle hunden jaga eller skada dina lantbruksdjur inne på din mark och du varken lyckas jaga iväg hunden eller få tag i hunden så får du även för att få stopp på pågående skadande/dödande av dina djur skjuta hunden. Om du skjuter hunden måste du ringa polisen och anmäla detta.

Vi bor ute i skogen och just under älgjaktsveckan brukar vi ha våra djur inne för säkerhets skull, då många "ovana" hundar är lösa i skogen då.

Ringa Polisen är nog lämpligt. Dom lär utreda rätt mycket innan den saken är klar och oftast så blir den hunden det sista du sköt med egna vapen iaf

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #38 skrivet: 17 mar-13 kl 16:07 »
Ringa Polisen är nog lämpligt. Dom lär utreda rätt mycket innan den saken är klar och oftast så blir den hunden det sista du sköt med egna vapen iaf

Vad säger lagen i Sverige i detta fall? I Danmark är det lagligt att skjuta en lös hund på sin mark, om den skadar andra djur eller folk. Också utan föregående varning till hundägaren. Om den bara springer omkring på marken får man faktisk också skjuta den, men bara efter varning till ägaren eller, om man inte vet vem som äger hunden, genom en på orten utbredd dagstidning.

Citera
§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.
Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Hur det är i Sverige vet jag inte och jag vet inte, vad pågällande lag heter, så jag kan inte söka efter det. Link, anyone?


Thomas, Bornholm

Broberg

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #39 skrivet: 17 mar-13 kl 16:18 »
Citera
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
    Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
« Senast ändrad: 17 mar-13 kl 16:20 av Lopt »

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #40 skrivet: 17 mar-13 kl 16:25 »
Aha, stort sett samma regler, då. Tack, Lopt.


Thomas, Bornholm

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #41 skrivet: 17 mar-13 kl 17:54 »
Ringa Polisen är nog lämpligt. Dom lär utreda rätt mycket innan den saken är klar och oftast så blir den hunden det sista du sköt med egna vapen iaf
Det är inte bara lämpligt, man är skyldig att ringa polisen.
Om det är tydligt att hunden skadat lantbruksdjuren (inte bara lekt jaga runt hästen i hagen utan t.ex. bitit ihjäl lamm eller skade-bitit något djur), då har du lagen på din sida och kommer självklart6 inte bli av med ditt vapen.

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #42 skrivet: 17 mar-13 kl 17:55 »
Ringa Polisen är nog lämpligt. Dom lär utreda rätt mycket innan den saken är klar och oftast så blir den hunden det sista du sköt med egna vapen iaf


"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten."

Har du ett bättre förslag än att skjuta hunden om den ska avlidas?

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Vargerik

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #43 skrivet: 17 mar-13 kl 18:51 »
Ett bra recept är att fånga in hunn och lämna in den hos polisen i grannkommunen. Hundar skjuter man bara om människoliv är i fara.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #44 skrivet: 17 mar-13 kl 19:17 »
Hundar skjuter man bara om människoliv är i fara.
Enligt dig kanske det är så. Enligt mig är mina lantbruksdjur är mer värdefulla än grannens hund! 
Nu menar jag självklart inte att skjuta hunden är första alternativ. Jaga iväg den, ringa ägaren, försöka få fast den kommer först, men om inget av detta funkar och valet står mellan att skjuta hunden eller att den bitar ihjäl mina lamm/ankor eller vad det nu är, ja då väljer jag självklart att skjuta hunden.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Vargerik

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #46 skrivet: 17 mar-13 kl 19:27 »
Enligt dig kanske det är så. Enligt mig är mina lantbruksdjur är mer värdefulla än grannens hund! 
Nu menar jag självklart inte att skjuta hunden är första alternativ. Jaga iväg den, ringa ägaren, försöka få fast den kommer först, men om inget av detta funkar och valet står mellan att skjuta hunden eller att den bitar ihjäl mina lamm/ankor eller vad det nu är, ja då väljer jag självklart att skjuta hunden.

Jo, till sist kan man ju komma till det läget.. :-\

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #47 skrivet: 17 mar-13 kl 19:39 »
Jo, till sist kan man ju komma till det läget.. :-\
Men det bör vara absolut sista utvägen, även om man har lagen på sin sida.


Thomas, Bornholm

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #48 skrivet: 17 mar-13 kl 23:24 »
Är det någon som vet hur det här slutade:
http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/kvinna-som-skot-hund-vill-vidare-till-hogsta-domstolen(2281712).gmMvhCharlotte

Det kan vara så att Högsta domstolen inte tog upp det.

Då kvarstår Hovrättens dom:
Hon åtalas för skadegörelse, vilket är den brottsrubricering som används i fall som detta. Domen överklagades till hovrätten som gjorde en annan bedömning och fällde kvinnan för skadegörelse. Hon dömdes till 60 dagsböter och att betala sammanlagt 28 702 kronor för bland annat rättegångskostnader, rättshjälpskostnader och ett skadestånd till hundägaren på 9 200 kronor.
Hade hönsen räknats som lantbruksdjur hade kvinnan haft rätt att skjuta hunden för att skydda dem. Men domstolen ansåg att kvinnans höns inte kan räknas som lantbruksdjur.

Dels därför att det är osäkert om höns, enligt lagen, kan räknas som lantbruksdjur och dels för att kvinnans hönshållning inte bedrevs som någon näringsverksamhet.
 
Enligt domstolen handlade det inte heller om någon nödsituation. När kvinnan sköt hunden var de flesta av hönsen redan döda och dessutom befann sig jakthunden en bit ifrån hönsgården när skottet avlossades. 
Höns och Liljor i min trädgård.

Broberg

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #49 skrivet: 17 mar-13 kl 23:38 »
Det kan vara så att Högsta domstolen inte tog upp det.


Jo, det kan ju vara intressant att veta om folk ska ringa snuten, eller bara hålla käft.

hånung

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #50 skrivet: 18 mar-13 kl 00:27 »
Jo, det kan ju vara intressant att veta om folk ska ringa snuten, eller bara hålla käft.
************* ohyfsade arroganta  jägare tro att dom kan  göra hur dom vill .men lyckligt vis så är ju dom flesta av en ann kaliber .


Uppmaning till brott raderad.  (:) [size=78%]/Torpjens[/size]
« Senast ändrad: 18 mar-13 kl 00:52 av torpjens »

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #51 skrivet: 18 mar-13 kl 01:35 »
Citera
Dels därför att det är osäkert om höns, enligt lagen, kan räknas som lantbruksdjur

 :o 

Om höns inte är lantbruksdjur, vad är dom då, enligt lagen?????


Thomas, Bornholm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #52 skrivet: 18 mar-13 kl 06:46 »
Lantbruksdjur, som man har rätt att skydda, räknas det bara som om man har djuren som näringsverksamhet, om djuren är värda avsevärt mycket mer än hunden och man riskerar att lida avsevärda ekonomiska förluster pga skadan. Som jag har förstått det.

Har man alltså djuren bara för självhushåll och har typ 4 gotlandskaniner med ungar och 10 hönor med kycklingar, så får man nog räkna med att man förlorar i en rättegång och får betala en saftig summa till hundägaren.

Hundägaren har att ersätta de skador som hunden ställer till med, oavsett om det är en sällskapskanin eller en avelsbagge.

Själv skulle jag inte våga skjuta en hund, knappt ens om den var på väg att ha ihjäl alla mina fina avelsankor. Jag skulle med alla till buds stående medel försöka fånga in den eller skrämma iväg den, jag skulle skriva en realistisk faktura till hundägaren (som nog skulle få denna att sätta kaffet i vrångstrupen). Jag kommer att göra alla förebyggande åtgärder jag kan, t ex kommer det att vara eltrådar runt hägnet, och alla som jagar inom 1 mil därifrån kommer att erbjudas att komma och träna med sina hundar hemma hos mig, så att hundarna får lära sig att elstängslet är väldigt otrevligt. Men någon hund kommer jag inte att skjuta, med mindre än att hunden biter folk upprepade gånger.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #53 skrivet: 18 mar-13 kl 08:23 »
Lantbruksdjur, som man har rätt att skydda, räknas det bara som om man har djuren som näringsverksamhet, om djuren är värda avsevärt mycket mer än hunden och man riskerar att lida avsevärda ekonomiska förluster pga skadan. Som jag har förstått det.

Hundägaren har att ersätta de skador som hunden ställer till med, oavsett om det är en
Höns är lantbruksdjur om man bedriver jordbruk och har hönsen för mat (ägg eller kött eller avel till samma), inte för enbart hobby/utställning. Och hur mycket ekonomiskt värde lantbruksdjuren eller hunden är har inget med saken att göra. Det står inget om det i lagen och den jurist jag frågat har gett mig samma svar. Och det får man hoppas är sant, annars skulle det ju vara såhär: min hund är dyrare än dina ankor, så den kan få riva upp din inhägnad och bita ihjäl alla dina djur utan att du får försvara dom.

Jag har varit i situationen én gång. Jag höll på att bygga hönsgård när en stor hund kom springande. Hönsen var alltså fritt ute på min tomt runt mig. Hundens jagtinstinkt triggades igång av hönsens rörelser och när den väl satt igång gick det inte för mig att få stopp. jag ropade högt, tog en stor käpp o försökte jaga den, slängde stora stenar efter den, men hunden var helt uppfylld av sin jaktinstinkt. jag hade en 5-månadersbäbs i bärsele och kände att nu behöver jag i första hand i säkerhet och jag gav upp att göra något och gick inomhus. Ute fortsatte hunden tills den hade bitit ihjäl 15 höns och sen flådde den även upp kaninburar och bet ihjäl våra 2 kaniner.  På den tiden hade jag ingen jägarexamen, så att skjuta hunden var ingen möjlighet. Jag ringde istället en granne som kunde berätta vems hund det var och sen kontaktade jag hundägarna som kom och först inte ville tro på att det var deras hund som ställd till med liken som jag hade lagt på rad.  Sen gav dom mig 500 kr för 15 hönor och 2 kaniner.  Jag sa inget, var nog fortfaradne mest chockad.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #54 skrivet: 18 mar-13 kl 08:55 »
Det har i alla fall förekommit rättsfall där den som skjutit hunden har fått ersätta hundägaren.
Så förutom att jag inte skulle vilja skjuta någons familjemedlem så skulle jag dra mig för att skjuta pga juridiska konsekvenser som man inte har nån aning om.
Däremot tog jag betalt för den kalkontupp som blev ihjälbiten av en sällskapshund för många år sedan.
Två gånger har jag haft samma gråhund i fårhagen, den kopplade jag och väntade på att ägaren dök upp.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #55 skrivet: 18 mar-13 kl 09:07 »
Det har i alla fall förekommit rättsfall där den som skjutit hunden har fått ersätta hundägaren.
Så förutom att jag inte skulle vilja skjuta någons familjemedlem så skulle jag dra mig för att skjuta pga juridiska konsekvenser som man inte har nån aning om.
Däremot tog jag betalt för den kalkontupp som blev ihjälbiten av en sällskapshund för många år sedan.
Två gånger har jag haft samma gråhund i fårhagen, den kopplade jag och väntade på att ägaren dök upp.
Mvh
Charlotte
Jag skulle såklart också försöka allt annat först innan jag skulle skjuta en hund. men jag kan inte tycka mera synd om någon annas "familiemedlem" om den dödar mina djur. Jag tycker bättre om dom flesta andra djurslagen än hundar. Hundägare ska uppfostra sina hundar och dom ska ha koll på sina hundar! Jag vill INTE ha dom inne hos mig!
Sen är det skillnad på hund och hund.  är det på riktigt någon grannes familiemedlem och den alldrig ställd till med något förrut och de brukar ha bra koll på den då är det väl én sak. men är det hunden som har kopplingstvång (föreläggande från polisen) på grund av att den tidigare bitit männiksor vid flera tillfällen och även attackerat och skadat andra hundar och ägarna likförbaskat låter den springa fritt, då är stubinen klart kortare!  (såna grannar har jag också haft, de han lyckligtvis flytta igen innan något mer hände... sen ringde deras nya grannar och undrade om hunden var farlig... den var lite aggresiv...)
Det är tyvärr alldeles för många i detta land som har "familiemedlemmar" av arten hund utan att ha förmågan att uppfostra eller ta det ansvar det innebär!

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #56 skrivet: 18 mar-13 kl 15:34 »
Det finns jägare och jägare... Och det där med hund är väldigt prestigefyllt för en del. Jag har jagat med hundar som varit skogstokiga, direkt otäcka. "jaktidioter" så att säga, mycket bytesmedvetna och aggressiva.

Och jag har jagat med jättesnälla hundar som varit lätta att koppla och velat ha korv.

Båda sorterna har funkat ungefär lika bra för jakten, men det är mycket trevligare med en socialt anpassad hund.

Man måste dock förstå att det kan vara närt omöjligt att träna en hund att låta bli tamdjur. Elstängselträning och elhalsband är dessutom förbjudna och jag tror inte det finns något annat som skulle fungera och klara att "ta sig igenom" hundens jaktinstinkt. Tyvärr. Både bra och dåligt att de metoderna är förbjudna.

Som djurägare kan man ta hänsynen att ha elstängsel påslaget och ordentliga stabila burar, det är ju bra oavsett, även räv och lo är ju intresserade av tamdjur men längre än så tycker jag inte ert ansvar sträcker sig. Som jägare kan man gott kosta på sig åtminstone att vara lite ödjmjuk och ta på sig hela ansvaret för obehaget och olägenheten av ens hunds beteende.

Min hund bet faktiskt ihjäl grannens kanin. Mycket jobbigt läge, men jag tog på mig det hela och betalade två kaniner. Jäkla dyra kaniner för övrigt, men vad skulle jag göra? Grannen byggde sedermera en bur som inte välte så lätt och det var nog klokt av honom.

Det som gör mig förbannad är när jägare som uppenbarligen har problem inte tar emot möjligheten att träna. Jag misstänker att det är samma jägare som har hunn i hundgård resten av året och vars jycke sticker som en avlöning så fort man lossar kopplet och skiter totalt i ägaren.

En hund i ett jaktlag var så jäkla aggressiv att jag ALDRIG gjorde patron ur när han var i närheten. Jag var rädd för hunden och ville kunna försvara mig själv eller ngn jaktkamrat om det slog snett i huvudet på 'an. Man ser liksom på dem att det är något fel i huvet om ni förstår hur jag menar. Alltid på sin vakt, alltid ett morrande i strupen, bakåtfällda öron och inte en svansviftning.

Varför avlar de på sådana hundar när det finns sociala hundar som jagar lika bra? Är det kukförlängare?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: När jakthundsj*len jagar våra djur!!!!
« Svar #57 skrivet: 18 mar-13 kl 23:04 »
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm


Det är i princip samma regler här. men det finns en annan tradition med hundjakt i Sverige. Men det som hundskjutargänget på detta forum missar är att det står "nödvändigt" i lagtexten och det innebär att det ska vara absolut nödvändigt.

Det innebär att när saken kommer upp i rätten och det gör den oftast, så gäller det att bevisa nödvändigheten. Det var en incident i Halland förra året. En fårägare sköt en älghund. Vi närmare undersökning fanns inga skadade får . Fårägaren blev dömd att betala hunden (ca 50 000 kr) fick dagsböter och indragna vapenlicenser ( det aktuella vapnet beslagtogs).

Det har också hänt att en älghund verkligen skadat travhästar och blivit skjuten. Där fick hundägarens försäkring gå in och betala för skadorna.

Ett ganska talande exempel är att samerna inte skjuter hundar även om dom skulle jaga renar. Det blir för mycket problem och svår bevisning, därmed också en överhängande risk för rättsligt efterspel.

Som grädde på moset så har hundskjutaren goda chanser att bli ovän med hela eller stora delar av bygden, där han/hon troligen har tänkt sig att bo kvar, även i framtiden.

Nu släpper jag detta ämnet med förhoppning om att folk med vanligt bondförnuft inte skjuter hundar, inte försöker med kidnappning/lösensumma och de övriga hoppas jag att jag slipper ha med att göra i verkligheten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser