Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag få hönsen att värpa i upphängda reden?  (läst 1372 gånger)

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
Som rubriken lyder så vägrar mina höns värpa i reden som sitter på väggen. Har provat flera olika modeller med och utan redägg och även testat med riktiga ägg.

Alla väljer att värpa på golvet samt ruvredet vi byggde till själv som står på golvet :/

Tror ni de kan va storleken att dom föredrar ett större rede elr har ni några tipa?


Ska bygga ut hönshuset och den nya delen ska alltså bara bli rede samt sittpinnar och en inhägnad för kycklingar.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur ska jag få hönsen att värpa i upphängda reden?
« Svar #1 skrivet: 30 dec-20 kl 07:09 »
Hur då på golvet? Lite här och där eller på samma plats?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur ska jag få hönsen att värpa i upphängda reden?
« Svar #2 skrivet: 30 dec-20 kl 09:41 »
hönsen vill ha mörkt i redet.. gärna lite halm också..  viktigt är att de kan ta sig upp och in i redet.. redägg brukar vara till hjälp för hönsen värper oftast där det redan ligger ägg..  Men höns är lite kluriga ibland.. jag har höns som värper uppepå redet...
Fjäderfän och kaniner

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Hur ska jag få hönsen att värpa i upphängda reden?
« Svar #3 skrivet: 30 dec-20 kl 16:28 »
Har du en pinne dom dom kan flyga upp på utanför redet?
Det kan annars vara en anledning.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur ska jag få hönsen att värpa i upphängda reden?
« Svar #4 skrivet: 30 dec-20 kl 18:09 »
tunga hönsraser värper helst på golvet eller i låga reden.. Mina new hampshire kommer inte upp på en normalhög sittpinne ens... fick bygga en sittpinne 20cm från golvet...  Jag har ett rede i tre våningar åt dem men de värper bara i redet längst ner... lätta raser däremot de vill vara så högt upp som möjligt...
Fjäderfän och kaniner

 

Ida Nilsson

  • Inlägg: 44
SV: Hur ska jag få hönsen att värpa i upphängda reden?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-21 kl 16:13 »
tunga hönsraser värper helst på golvet eller i låga reden.. Mina new hampshire kommer inte upp på en normalhög sittpinne ens... fick bygga en sittpinne 20cm från golvet...  Jag har ett rede i tre våningar åt dem men de värper bara i redet längst ner... lätta raser däremot de vill vara så högt upp som möjligt...

Okej tack. Har funderat på å bygga om en kökssoffa till reden då vi bygger ut. Tror du det kan vara något? Tänkte de blir ju mörkt och ombonad 😊
 för då kan hönsen hoppa/klättra på den samt att man själv kan sitta där å gosa och för att de enkelt ska vara å plocka ägg då, man kan lyfta på locket.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser