Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Holk till stor hackspett  (läst 8568 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Holk till stor hackspett
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:06 »
Carina
 Ti 30 Okt, 2001 - 14:32
--------------------------------------------------------------------------------
Vet inte om detta är rätt forum eller rubrik men "admin" får ta bort inlägget om det anses opassande.

Jag har besök då och då av en stor hackspett som hackar stora hål i husfasaden. Han har även hackat upp småfåglarnas holkar.
Har pratat med anticimex och de säger att den är ute efter någon stans att bo. Det låter troligt i mina öron också.
Småfåglarnas holkar är tydligen för små eftersom han inte bosätter sig där.

Har letat överallt på nätet (känns det som) och hittat massor av bra instruktioner över hur man bygger holkar och hur stora de ska vara, men massor av fågelsorter finns omnämda, dock inte hackspett.

Hur vill hackspetten bo?
Ska jag bygga en uggleholk eller är den för stor?

Tacksam för tips och råd!
 
c
 Ti 11 Dec, 2001 - 21:35
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina,

Jag är ingen fågel-expert, men jag misstänker att hackspetten inte vill bo i färdiggjorda holkar, utan behöver få hacka ut sitt bo själv (har för mig det är pga brist på lagom murkna träd som vissa hackspettsarter håller på att försvinna).

Ang. att hackspetten ger sig på husfasaden; det kan inte vara så att den letar/hittat mat? Har du kollat så där inte är inseksangrepp av något slag?

Lycka till,
/Camilla
 
tg
 Lö 15 Dec, 2001 - 16:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hackspettar som ger sig på
hus och telefonstolpar, ja,ja

Sånt har funnits i alla tider.

Gamla träd är enda
hjälpen...eller skjuta dom..
 
Carina
 Ti 18 Dec, 2001 - 06:25
--------------------------------------------------------------------------------
Den delen av huset där hackspetten hackat är nybyggd så jag tror inte han hittar någon mat där.

Telefonstolpar brukar väl vara ett populärt ställe för hakspettarna att sitta och markera revir på.  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lisa Engström Vader

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser