Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värdering av skog (sticky)  (läst 47161 gånger)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Värdering av skog (sticky)
« skrivet: 30 okt-07 kl 19:28 »
Frågan om värdering av skogsskiften dyker ofta upp här.

Följande länkar kan vara av användbara.

Skogsstyrelsens prisstatistik
http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SFileListing.aspx?id=15351

LRF Konsults prisstatistik
http://www.konsult.lrf.se/makleri/prisstatistik
« Senast ändrad: 30 okt-07 kl 19:30 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

ulfen

  • Inlägg: 62
  • Trapper
    • -
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #1 skrivet: 29 apr-08 kl 17:21 »
Bra tabeller på LRF kommer ej in på skogsvårdstyrelsen av någon anledning...men till sak. Tänker köpa ett område av min granne bestående av drygt  8 h varav 2 h åker, 2 h skog gran 40-60 år och kalhygge med fröträn 4 h. Hur räknar man ut m3sk ? bor i område III och då ligger väl priset omkring 350 kr m3sk. Åkermarken på 2 h vad har det för värde, då 1 h har synnerligen dålig dränering (går ej att ha som betesmark).

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #2 skrivet: 29 apr-08 kl 18:36 »
Du kan räkna ut m3sk om du skaffar dig ett relaskop och ett långt måttband för att mäta övre höjd på träden (genom syftning förstås, inte genom att klättra upp i ett träd). Relaskopet "Ludde" finns att köpa hos Skogma för kanske 150:-.

Tror det medföljer instruktion, principen är att man roterar runt på stället och räknar alla träd som inte får plats i relaskopets glugg. Då får man den sk grundytan. Sedan multiplicerar man den med övre höjd på beståndet (baserat på ett snitt av tio träds höjd eller så) och vips så har man m3sk per hektar om hela beståndet är likformigt.

Mer står kanske på Kunskap Direkt, http://www.kunskapdirekt.se/ Prova Verktyg->Virkesförråd eller något sådant.

Detta för de två hektaren med 40-60 års gran. Är det olika avdelningar får man förstås göra en beräkning per avdelning och sedan justera för avdelningens storlek.

Vad kalhygget med fröträn skall värderas till är svårare. Liksom åkermarken. Någon som har några förslag?
« Senast ändrad: 29 apr-08 kl 18:38 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

ulfen

  • Inlägg: 62
  • Trapper
    • -
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #3 skrivet: 01 maj-08 kl 10:09 »
Ludde hm... Tack för svaret, tror dock att det kanske är lika bra att ta dit en värderingsman.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #4 skrivet: 15 jul-08 kl 11:18 »
Jag köte till 8 hektar för 4 år sedan marken gränsar till min fastighet.2 hektar åker ,0,5 hektar mosse resten "skog" ca 600 kubik.
Priset var 200000 kr.
Så om priset för dig ligger  på 300-350000 kr skulle inte jag bli förvånad.Priset per kubik på mindre ställen i Götaland ligger runt 540-570 kr för några år sedan låg det på ca 320 kr.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

ulfen

  • Inlägg: 62
  • Trapper
    • -
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #5 skrivet: 24 jul-08 kl 14:48 »
Ja en 350 tusen låter rimligt men sånt tär när det är så lite mark det e frågan om. Tack för svaren.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #6 skrivet: 25 maj-09 kl 17:18 »
Jag har en skogsbruksplan som är upprättad förra året, vilka parametrar och vilka priser ska man använda för att få ett ungefärligt hum om värdet på skogen? Någon som vet?

Det totala virkesförrådet är på 1086 m3sk, och är fördelad så här på trädslag:
272 m3sk tall
143 m3sk gran
671 m3sk löv

och på huggningsklasser så här:
Röjningsskog Gran (R1): 22 m3sk (20% löv)
gallringsskog Löv (G1): 276 m3sk
Föryngringsavverkning (S1) Gran/Löv: 748 m3sk
Föryngringsavverkning (S3) Tall: 40 m3sk

Fastigheten ligger i nordligaste Östergötland..

Någon som kan ge en ungefärlig värdering på dessa siffror eller skriva någon "formel" som man kan räkna med för att se ungefär vad värdet kan tänkas bli?

Mvh Mårten

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #7 skrivet: 19 jun-09 kl 00:14 »
Hej!
Räkna ca 400 kr /m3sk, medelpriset ligger på ca 440kr

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #8 skrivet: 03 jul-09 kl 08:45 »
Hej!
Skogspriserna ligger just nu så högt att det är svårt att "räkna hem" ett skogsfastigetsköp, det finns dessutom värden som är svåra/omöjliga att värdera, tex närhet till dej eller din andra fastighet, jakt/fiske/naturupplevelse mm. Att köpa skog är en långsiktig investering!

Nån vis man / kvinna sa att: "Skogsägare lever fattigt men dör rika"

 

mahe

  • Inlägg: 87
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #9 skrivet: 02 okt-09 kl 19:57 »
Vad kalhygget med fröträn skall värderas till är svårare. Liksom åkermarken. Någon som har några förslag?

Jag har en liknande frågeställning. Jag är i skrivande stund intresserad av ett större skogsparti (ca 80ha) där den nuvvarande ägaren har gått så hårt åt skogen att 90% av alla träd är 39 år eller yngre (i princip så är resterande 40-50 år). Trots den stora arealen är virkesförrådet endast 5000 m3sk. Kan man få hela gården för 2 miljoner?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 09:26 »
Hej!
2 milj låter OK om man ser på virkesinnehållet, men lite lågt mht 80 hektar.
Var i landet påverkar också!
Hej!!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 17:03 »
Jag har en liknande frågeställning. Jag är i skrivande stund intresserad av ett större skogsparti (ca 80ha) där den nuvvarande ägaren har gått så hårt åt skogen att 90% av alla träd är 39 år eller yngre (i princip så är resterande 40-50 år). Trots den stora arealen är virkesförrådet endast 5000 m3sk. Kan man få hela gården för 2 miljoner?

Då fastigheten är över 50ha så är det viktigt att komma ihåg ransoneringen enligt skogsvårdslagen. Det innebär bla att du inte får ha mer än högst halva beståndet i form av skog som är yngre än 25 år (?). Om mer än 40 ha är ungskog får du alltså inte göra några slutavverkningar av S1/2/3-skog till resten av skogen växt ikapp.

Om säg 40-50 (?) år när all skog på fastigheten är klar för slutavverkning, så får du alltså högst slutavverka 40 hektar, sedan måste du vänta 25 år innan resten kan avverkas, vilket binder upp kapital. Du tvingas därmed sluttavverka ena halvan av fastigheten tidigt, för att minska de ekonomiska skadorna av att ha slutavverkningsklar skog (med medföljande dålig tillväxt) som du inte får avverka och alltså inte förräntar sig i tillväxt. För varje år som gammelskogen står och väntar på att få avverkas ökar risken att någon skall få för sig att klassa plantageskogen som höga naturvärden, och därmed för all framtid ta bort dina inkomstmöjligheter på den. Inget problem om du har snormycket pengar och gillar gammal skog, men ett problem om du behöver inkomster.

Detta tror jag går att komma runt om du köper ytterligare skog inom samma kommun och med rätt ålder, ex ytterligare 80 hektar, men som kommer vara 25-75 år vid slutavverkningstillfället för fastigheten ovan.

Iaf bör detta dra ner värdet på hela fastigheten, annat än för någon som redan har skog i rätt ålder så de kan komplettera varandra. Någon som idag sitter med 80 ha slutavverkningsskog kan vara mycket intresserad av att 80ha skog i åldersintervallet 25-50 år. Och 5000 m3s på 80 hektar är inte direkt imponerande.
« Senast ändrad: 03 okt-09 kl 17:07 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #12 skrivet: 30 dec-10 kl 08:08 »
Jag vill göra en inflik här ang skogsinnehållet i en skogsbruksplan.

Ofta kan det slå (+-) 10 till 20% i skogsinehållet på beståndsnivå och har du tur-otur kan det slå lika mycket på hela fastigheten.  Så det kan löna sig att kolla upp hur erfaren värderaren är. Var inte rädd för att ringa upp den som gjort skogsbruksplanen. Många värderare gör rutinmässigt underskattningar på ca 10% av skogsinehållet på hela fastigheten så man ska bli positivt överraskad, men jag har även hört talas om en överskattning på 50%!! vilket ledde till en stämning av värderingsmannen (De flesta värderingsmänn har en friskrivningsklausul i uppskattningen av skogsinnehållet)

Om du har tid och intresse så gå ut och klava (mäta med skjutmått) upp skogen i ett antal provytor då får du ett mer rättvist värde på skogsinehållet.

jag har gjort det på några bestånd i min skog som jag köpte i våras och än så länge har det varit 0-35% i snitt mer än i skogsbruksplanen.

Mer om hur du uppskattar skogsinehållet kan du läsa på http://sydved.se/file.aspx?id=311
sidan 122-123 där tar de upp realskops och klavmåttsmetoden.
I övrigt bra förklaringar till hur man i stort sköter skog i röjning-gallringsbestånd.
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Pong

  • Inlägg: 596
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #13 skrivet: 06 dec-12 kl 10:17 »
Något som är vanligt är att använda sig av LRFs prisstatistisk för värderings av en enskild fastighet.

Det är helt uppåt väggen. LRF-tog fram den för att se utvecklingen över sina förmdedlade skogsfastigheter dvs ett index. Dvs skogsfastigheter i region 1 har gått upp med x% på 5 år etc.


Att använda sig av av kr/m³sk och multiplicera per m³sk på fastigheten är helt extremfel. Det är ungefär som att ta medelinkomst för en svensk och dela upp de i 4-5 regioner. Och utgå ifrån den statistiken och kräva den som månadslön oavsett som man jobbar som 40h/vecka som städare eller är regionchef för en bankkoncern som jobbar 60h/vecka.

LRF-statistik ger samma kr/m³sk för en fastighet med norrlandsbonitet på Gotland som en virkesrik skogsfastighet i Skåne.

LRF-statistik tar inte hänsyn till.

Bonitet -  dvs en fastighet där det växer 8 m³sk/ha är lika mycket värd där det växer 3m³sk/ha.
Trädslag - en välskött fastighet med fina virkesrika bestånd och grov diameter är lika mycket värd som en fastighet med krokiga bestånd med klen diameter som har naturligt uppkommen växt igen av björk, asp, sälg på nerlagda åkrar osv osv.
Kvalitet -   -"-
Skotningsavstånd -  att värdet är lika för en fastighet där medelavståndet är 200 m mot en där det är 1200 m .
Att en fastighet - 2 mil utanför stockholm är lika mycket värd som en på småländska höglandet.


LRF säger ingenting om en enskild fastighet. Ingenting.

Det finns program som Slump och BM-win som tar hänsyn till värdet av skogen. Slump är ortprisbaserad men BM-win är räknar bara på skogens monetära värden på med data på beståndsnivå som grund.

Bilini

  • Inlägg: 23
    • Blekinge
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #14 skrivet: 06 feb-14 kl 13:08 »
Håller med ovanstående talare... det är väldigt mycket som man måste ta hänsyn till ang. skogsvärderingar och LRF kan vara ett av dom, däremot inte det enda. Det viktigaste av allt är att åka ut på marken och verkligen gå igenom den, försöka avgöra om det som står i planen stämmer. Gärna med någon som är väldigt skogskunnig. Oftast friskriver sig mäklarna skogsbruksplanens information då den kan slå på båda håll. Titta efter ex. fuktiga partier, blockighet, branter, diken, fråga om röta i bestånd som avverkats, servitut, nyttjanderätter osv och som man skrev innan skotningsavstånd, befintliga bilvägar, bonitet, ståndortsindex osv. Kolla även upp värdefulla naturområden i skogsstyrelsens tjänst skogens pärlor... Skogsbolag idag som är certifierade ska inte köpa virke från t.ex. nyckelbiotoper.... det ska finnas med i planerna men de är inte alltid hundra procentigt att de gör det. Tänk även på att skogsfastigheter över 50 ha inte får ha mer ungskog under 20 år än som täcker upp 50%, så man inte står där med höga lån och inte kan hugga det man tänkt från början. Sånt är kan vara lätt att missa om man är "ny" skogsägare.
I alla fall i södra sverige känns det som priserna är väldigt upptrissade... sen är det ju ett värde i sig om man redan har en fastighet och det t.ex. rör sig om grannfastigheten. Olika faktorer att använda sig av kan vara att räkna på nuvärde, markvärde osv. En bra sida är skogforsks sida kunskapdirekt där det finns många olika verktyg för beräkningar.

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #15 skrivet: 24 aug-15 kl 18:58 »
Hej


Ungefär vad är avkastningen per år per hektar granskog.
Vet ej kubik, vill bara ha en ungefärlig idé om vad vinsten är på ägandet av skog, själva produktionen.

Skogsola

  • Gäst
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #16 skrivet: 24 aug-15 kl 22:07 »
Ett utgångsbud : tusen kronor /ha

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #17 skrivet: 25 aug-15 kl 08:51 »
Men jag har hört att en bra granskog växer 6-7 kubik per år.
Och om det ger ca 500 skr i inkomst per kubik - så tjänar man väl 3-4000 per hektar per år?

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #18 skrivet: 25 aug-15 kl 23:43 »
Genomsnittlig produktion i hela Sverige är knappt 5 m3 per år och hektar. Allt som växer blir inte sågtimmer utan ungefär hälften blir massaved. Sen måste avverkningen betalas. Markberedning, plantering, röjning, och i gallringarna är nästan inget sågtimmer.
Så att räkna med 200 kr/m3 som ett geovt snitt är rimligt. 
5 * 200 = 1000

Så det var en bra ungefärlig uppskattning du fick.

Camaro1969

  • Inlägg: 33
    • Hälsingland
SV: Värdering av skog (sticky)
« Svar #19 skrivet: 12 maj-17 kl 17:29 »
Länge sedan det skrevs i tråden...
Nån som vet hir priserna ser ut i hälsingland nuförtin?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser