Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt  (läst 4358 gånger)

anna.s

  • Inlägg: 16
Slakt
« skrivet: 15 jan-10 kl 05:46 »
Jag satt och funderade lite kring slakt. Vart skall man vända sig om man behöver slakta ett får akut?!

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Slakt
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 07:14 »
Jag satt och funderade lite kring slakt. Vart skall man vända sig om man behöver slakta ett får akut?!


Det finns att få tag på en nödslaktare, som kan ta mer akuta ärenden. Men dom finns inte i alla områden och det betyder ju inte att dom kan komma på stubben. Agria hade en lista som är menad för hästar, men nödslaktare kan ofta ta alla djur:

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/2672

Det bästa är att lära sig själv hur man gör, det är inte så svårt, men kräver lite självsäkerhet och övning. Införskaffa en sådan här:
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1018846&Ggart=8840

Bäst är att gå med någon erfaren så den personen kan visa hur man gör innan man sätter igång själv.
Skotten köper man oxå på Nordpost, licensfritt.

anna.s

  • Inlägg: 16
SV: Slakt
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 08:54 »
En följd fråga, var skall man göra av kroppen?

Hugomannen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Slakt
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 12:51 »
Hej

 http://www.svensklantbrukstjanst.se/ hämtar självdöda/avlivade djur för destruktion mot kostnad. Får äldre än 18 mån debiteras jordbruksverket = avgiftsfritt. Pga scrapieprogrammet.

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Slakt
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 17:19 »
Beror ju på varför man slaktar djuret. Ett benbrott eller liknande är inget farligt, så man kan ju ta tillvara köttet själv. Eller hundmat.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakt
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 17:33 »
i stort sett alla jägare kan hjälpa dig med slakt skulle jag vilja påstå... sen om det är gratis eller dyrt de är en annan fråga...
Fjäderfän och kaniner

Neiklot

  • Gäst
SV: Slakt
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 17:51 »
"Kadaverbilen" utför även nödslakt.

Här i Blekinge brukar dom, vid behov av nödslakt, kunna komma rätt fort.

Jag tror inte det kostar mer än 300kr för avlivningen. Åtminstone för får/smådjur.

sarbe453

  • Inlägg: 369
    • Östergötland
SV: Slakt
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 20:16 »
I sista hand kan ju alltid distriktsveterinären komma och ge en spruta, de kan ju alltid komma bums (eller nästan). Men det är dyrt...
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Slakt
« Svar #8 skrivet: 15 jan-10 kl 20:38 »
Till ett får är ett salongsgevär tillfyllest om det laddas med dom hårdaste skotten ,hagelbössa helst med slugs/brennecke hållen mot huvudet räcker även till stora djur .Klass 2och 3 är utmärkta men man måste tänka på att dom ger genomslag med stora risker.yxnacken räcker gott till får slagen på rätt sätt.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Slakt
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 20:40 »
.yxnacken räcker gott till får slagen på rätt sätt.

Finns det någon instruktion om hur som är rätt sätt? Skulle nog ha svårt att göra det själv, men skulle ändå vara bra att veta.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakt
« Svar #10 skrivet: 15 jan-10 kl 20:49 »
en bagge dör lätt av en vanlig kaliber22lr i bakhuvudet.  Slägga går i nödfall, låter hemskt jag vet, men att avkorta lidandet för djur är ibland nödvändigt...
Fjäderfän och kaniner

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Slakt
« Svar #11 skrivet: 15 jan-10 kl 21:01 »
Man tar en yxa med hyfsat långt skaft ,ingen rundsving utan man håller yxan med ca 1 fot mellan händerna yxan skall vara ganska nära skallen så trycker man med ena handen ock drar med den andra .Det skall vara snärt i smällen , öva på något annat .Slå i krysset mellan ögon och öron ,högre upp på häst.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakt
« Svar #12 skrivet: 15 jan-10 kl 21:07 »
avlivar du hästar med yxa...   ???
Fjäderfän och kaniner

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Slakt
« Svar #13 skrivet: 15 jan-10 kl 21:15 »
avlivar du hästar med yxa...   ???

Nu handlade det ju om i nödfall! Kan vara bra att veta för häst också.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakt
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 21:23 »
såg cenariot framför mig när man slår en häst i skallen me yxa, vill ju te att den dånar i backen direkt å inte sprattlar å hoppar runt med tanke på kroppshyddan....
Fjäderfän och kaniner

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Slakt
« Svar #15 skrivet: 15 jan-10 kl 21:31 »
såg cenariot framför mig när man slår en häst i skallen me yxa, vill ju te att den dånar i backen direkt å inte sprattlar å hoppar runt med tanke på kroppshyddan....

När jag tänkte mig häst så var den en skadad som redan låg ner...

Har varit med om att hitta en häst som fastnat med bakbenet i elstängsel och legat så hela(?) natten. Var inte mina hästar, men det var ingen vacker syn. Just där skulle det varit okej med yxa tycker jag. Visserligen var den inte större än en stor bagge heller.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakt
« Svar #16 skrivet: 15 jan-10 kl 21:37 »
vid ett tillfälle när jag var liten så hittade vi ett påkört rådjur med trasigt ben, morsan åkte för å ringa polis för att skjuta det(innan mobiltelefonen uppfanns) rätt va de var så stanna en gubbe med sin bil gick ut me en hammare, klubba i skallen på´n och dängde in rådjuret i bagagen, väl var väl det för polisen hade inte tid å komma de närmsta timmarna....
Fjäderfän och kaniner

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Slakt
« Svar #17 skrivet: 15 jan-10 kl 21:44 »
Aldrig knackat en häst men ett flertal kor med utmärkt resultat då jag inte hade tillgång till mask eller bult .Slaktmask fodrar även den omdöme då den skickar iväg en kula som kan skada mer än den är avsedd till .Skulle inte tveka med en häst om det erfodras.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Slakt
« Svar #18 skrivet: 15 jan-10 kl 21:56 »
Nu har vi vapen hemma så att vi kan avliva djur i nödfall men om jag inte hade det skulle jag nog skaffa en sån här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bultpistol
och lära mig hur den ska användas på de djurslag jag hade, jag skulle inte ge mig på ett djur med yxa.
                  Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Slakt
« Svar #19 skrivet: 15 jan-10 kl 22:12 »
Vi har skaffat slaktmask just för att kunna avliva hemma, det räcker nästan med ett veterinärbesök så är den betald..

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Slakt
« Svar #20 skrivet: 15 jan-10 kl 23:49 »
Vi har under åren avlivat en hel del djur pga. sjukdomar o dyl. andvänder slaktpistol. Det som är VIKTIGT är att du vet var att sätta skottet. Ta reda på det noggrant. Det är ingen lek,lär dig rätt teknik så är det inte svårt eller otäckt. Det gäller att klara det psykiskt också och det fixar du med rätt teknik.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Slakt
« Svar #21 skrivet: 16 jan-10 kl 07:28 »
Det hemska och tråkiga, den verkliga baksidan av att ha djur är att man måste ha en beredskap för vad man gör när ett djur blir så sjukt eller skadat att ingen hjälp står att finna längre. Bultpistolen behöver finnas där och man bör lära sig hur man använder den. Hemskt men sant.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

nordtravare

  • Inlägg: 265
    • Medelpad
SV: Slakt
« Svar #22 skrivet: 18 jan-10 kl 10:46 »
Om man köper en bultpistol medföljer det en bra instruktion .Gamla slaktmaskar som i och för sig är i bra skick är användbara MEN dom skickar i väg en kula och om djuret ruskar på huvudet kan skottet gå på sidan och skada andra ,rikosketter i sten/betonghus är livsfarliga .Sen anser jag att djuret alltid skall vara ordentligt fastknytet så att det går att reda ut en eventuell miss,  i alla fall om man inte är proffs.

Gunhild

  • Inlägg: 145
SV: Slakt
« Svar #23 skrivet: 19 jan-10 kl 20:07 »
Vi är jägare och har tillgång till vapen hemma, men min man föredrar slaktmask då det inte stänker eller är någon risk för rikoscheter från någon kula. Vi har dock ingen egen utan har lånat när det har varit planerade avlivningar. Vi har dock avlivat både med hagel och kulgevär men rekomenderar starkt att investera i en slaktmask om man inte kan låna av någon granne.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare
Rospigg, Nörd Otaku, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser