Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Päls/skinnbedömning av små lamm  (läst 1433 gånger)

annan

  • Inlägg: 918
Päls/skinnbedömning av små lamm
« skrivet: 17 apr-08 kl 21:36 »

Kan man redan på de små lammen (ca tre veckor) göra en vettig bedömning av hur skinnen/ullen kommer att utvecklas. Redan nu kan jag ju se vilka som har en jämn medelstor lock, vilka som nästan inte har någon lock och vilka som har tätare lock på främre delen av kroppen. Är detta rättvisande för hur de kommer att utvecklas framöver?

"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Päls/skinnbedömning av små lamm
« Svar #1 skrivet: 17 apr-08 kl 22:29 »
Ja, det undrar jag också. Det skiljer väldigt från lamm till lamm tycker jag. Hade varit roligt att veta om man kan göra en uppskattning tidigt.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Päls/skinnbedömning av små lamm
« Svar #2 skrivet: 18 apr-08 kl 07:12 »
Av min erfarenhet med finullslamm, så såg man tydligt hur pass finfibrig ullen blev redan vid födseln. Är ullstrukturen ojämn, följer det säkert lammet upp till vuxen ålder också. Sedan finns andra aspekter som död och märghår osv. som du inte ser fullt ut förrän de blir större.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Päls/skinnbedömning av små lamm
« Svar #3 skrivet: 18 apr-08 kl 10:25 »
Gotlandslamm föds oftast med svart ullhår som de senade tappar. Den riktiga ullen och locken etc mognar fram med ålder. Vid 110 dagar gör man en bedömning av skinnet. Iband kan man se innan att detta kommer att bli bra, men det är först efter ca 3 månader!

Små lamm av gotlandsfår har ofta väldigt smålockiga skinn, detta förändras också med ålder...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Henning

  • Inlägg: 706
SV: Päls/skinnbedömning av små lamm
« Svar #4 skrivet: 19 apr-08 kl 07:19 »
Ninon Bostorp gjorde på sin tid intressanta iakttagelser. Hon fotograferade ett antal små lamm av olika pälsstruktur och jämförde med 4 månaders utseendet och slutligen med det beredda skinnet. Hon sammanställde bilderna och egna kloka kommentarer i en bok eller ett häfte. Slutsatserna blev att flera pälsegenskaper (glans, lockkaraktär och fibergrovlek) kan ses redan på de unga lammen. Det går dock inte att göra någon fullständig bedömning på små lamm som kan ligga till grund för avelsurvalet.



javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Päls/skinnbedömning av små lamm
« Svar #5 skrivet: 19 apr-08 kl 10:23 »
Ninon Bostorp gjorde på sin tid intressanta iakttagelser. Hon fotograferade ett antal små lamm av olika pälsstruktur och jämförde med 4 månaders utseendet och slutligen med det beredda skinnet. Hon sammanställde bilderna och egna kloka kommentarer i en bok eller ett häfte. Slutsatserna blev att flera pälsegenskaper (glans, lockkaraktär och fibergrovlek) kan ses redan på de unga lammen. Det går dock inte att göra någon fullständig bedömning på små lamm som kan ligga till grund för avelsurvalet.




Henning, kan det vara i häftet Päls och pälsfår som man kan läsa om och se de bilderna?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 3 användare (1 dolda)
Oskari, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser