Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikansk Dvärgbocks Behov  (läst 954 gånger)

hafvstrom

  • Inlägg: 19
Afrikansk Dvärgbocks Behov
« skrivet: 03 feb-09 kl 15:45 »
Jag har lite frågor angående min lille bock... Hade en till förut men har tyvär fått tagit bort den pga ålder.
Men nu går denna bock med min häst och dom har blivit bästa kompisar men....
det jag har lite frågor om är ang kosten...

Min get har varit trotsig sen jag ficmk honom han skulle i princip inte äta något alls..
Men nu om en månad så fyller han 1 år och har nu lärt sig att hö, morötter, äpple och gräs och det är ju inte alls farligt utan nått man faktiskt kan äta utan att dö ;D.

Men jag undrar vad behöver han få i sig på en dag...

Som det ser ut idag har han fri tillgång till salt (har en 10 kg saltsten han slickar på ibland mest när de e varmt)..
Sen äter han hö både inne och ute.
Sen som mål så får han enbart morötter med evn en vitlöksklyfta sönderhackad då han älskar vitlök (skulle äta mer om han fick), men vet ju inte om jag kan ge honom de?!
Sen som lördags fest får han även lite betfor i maten vilket han också tycker e delikat :-[...

Sen så hon som jag köpte honom av på djurparken sa att bock inte behöver kraftfoder iform av pellets tex..
Men när jag försöker "lydnadsträna ;D" honom så får han ett par kaninpelletsar, vilket han tycker är gott... Kan detta vara farligt då??

Sen något han är tokig i är ananas om han får chansen, samt banan men vill inte gärna ge honom de då jag inte vet om jag kan de!? Är det okej att ge de till honom? Vad för frukt och grönt kan jag ge/samt inte ge?!

Är jag helt ute och cyklar i hans utfodring....? Har pratat med våran veterinär men hon kunde ingenting om getter hon fick läsa på när vi undra om mask mellan hästar och getter(tydligen slår dom ut varandrars)...

Sååååå tacksam för all hjälp :-*!!!!
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Afrikansk Dvärgbocks Behov
« Svar #1 skrivet: 03 feb-09 kl 16:49 »
Först och främst, skulle jag ge honom en getkompis.  ;D För seriöst, en häst pratar inte get. Och så skulle han få lördagsgodiset (betforn) varje dag. Några kaninpellets som belöning, tror jag inte skadar.

hafvstrom

  • Inlägg: 19
SV: Afrikansk Dvärgbocks Behov
« Svar #2 skrivet: 03 feb-09 kl 17:39 »
Först och främst, skulle jag ge honom en getkompis.  ;D För seriöst, en häst pratar inte get. Och så skulle han få lördagsgodiset (betforn) varje dag. Några kaninpellets som belöning, tror jag inte skadar.

HAHA ;D, nej dom gör ju inte det och tvärtom, geten pratar inte häst(eller ja med honom vete katten)....
min kompis hade en get hon ville bli av med, men min lilla korkade get försvara hästen ifrån den andra geten. Han valde att gå i strid för ingen fick röra hans häst (eller ja iaf ingen annan get, så min kompis fick ge bort den till sin farbror)...
Han är så vaktande över sin häst och min häst gillar inte andra hästar men geten har han accepterat så dom är lika goda kolsupare båda två ;)...
Får se i sommar ska testa igen då, får se hur det går den gången.

Okej, men då ska jag börja med betfor varje dag :D!

Hur e de med bananen & anansen då? Kan jag ge de dom en godis?

åter igen tack ;D
(¯`•.¸ Hafvstrom ¸.•´¯)

Sussilo

  • Gäst
SV: Afrikansk Dvärgbocks Behov
« Svar #3 skrivet: 07 feb-09 kl 20:35 »
Getter behöver inte banan och ananas, men visst kan du ge det som lite godis. Bättre med äpple, potatis, morötter, ärter och andra grönsaker som han kan få varje dag om det finns.  Använder du betfor så ge honom en näve eller så/dag och strö över lite mineralfoder t.ex. Nötfor Effekt, så han får mineraler och vitaminer vilket han ska ha. Det bör räcka för en liten bock.
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 00:25 av Sussilo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser