Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider  (läst 24089 gånger)

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #40 skrivet: 15 apr-08 kl 12:10 »
Hej Silverwolf...
Skulle du vilja vara så snäll och utveckla detta i ditt inlägg lite mer? Jag vill ha bilden som DU menar helt klar för mig ;D


Hej, Alvin...

Jag uttryckte en åsikt och jag anar av din kommentar att du inte håller med... så varför delar du inte själv med dig din egna åsikt? ;D ;D ;D

MVH

Silverwolf
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Assistenten

  • Inlägg: 87
  • Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #41 skrivet: 16 apr-08 kl 04:12 »
Hej, Alvin...

Jag uttryckte en åsikt och jag anar av din kommentar att du inte håller med... så varför delar du inte själv med dig din egna åsikt? ;D ;D ;D

MVH

Silverwolf


Förlåt....Jag bara undrade. Ville bara förstå vad du menade.  >:(
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #42 skrivet: 16 apr-08 kl 10:12 »

Förlåt....Jag bara undrade. Ville bara förstå vad du menade.  >:(

Jag måste ha feltolkat ditt inlägg. Ursäkta, men det är otroligt lätt hänt i ett forum.

I Sverige har jag sett och hört en extrem demonisering av blandraserna, och oreggade "renraser". Jag ser ingen annan vettig orsak till det än den ekonomiska. Möjligtvis okunskap, men jag ser det inte som lika troligt.
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #43 skrivet: 16 apr-08 kl 10:59 »
Silverwolf, jag tror JAG fattar vad du menar.  ;)

Ser man det ur hundsynpunkt, blir ju inte vare sig blandraser eller oreggade renrasiga sämre hundar av de omständigheterna.
Använder man en hund som ren brukshund t.ex är det ju ganska ointressant att regga den. Men den kan ju ge väldigt bra och dugliga avkommor för det. Hundar som används praktiskt blir med automatik friskare, för annars funkar de ju inte. Många uppfödare döljer ju felaktigheter, för att hunden är så tjusig! Finns väl ingen uppfödare som inte gör ett medvetet val vid avel? Men det som syns är ju inte alltid det som ärvs.

Sedan tror jag att många uppfödare är "rädda" för konkurrensen och därför talar illa om dessa grupper. Samtidigt som jag sett en hel del exempel på uppfödare som försöker sälja sina hundar, av viss karaktär, som något helt annat, bara för att trenden är sådan. Istället för att tydligt tala om hur just denna ras fungerar. (Välja rätt kundkrets). Fast en del uppfödare verkar inte veta det heller. De förstår inte vad hundarna har för historia och hur de fungerar. (begreppen är dom helt främmande)

Så oavsett ras (brist på) eller papper, se till hunden och vad den är - en individ!

 

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #44 skrivet: 22 apr-08 kl 13:06 »
Silverwolf, jag tror JAG fattar vad du menar.  ;)

Ser man det ur hundsynpunkt, blir ju inte vare sig blandraser eller oreggade renrasiga sämre hundar av de omständigheterna.
Använder man en hund som ren brukshund t.ex är det ju ganska ointressant att regga den. Men den kan ju ge väldigt bra och dugliga avkommor för det. Hundar som används praktiskt blir med automatik friskare, för annars funkar de ju inte. Många uppfödare döljer ju felaktigheter, för att hunden är så tjusig! Finns väl ingen uppfödare som inte gör ett medvetet val vid avel? Men det som syns är ju inte alltid det som ärvs.

Sedan tror jag att många uppfödare är "rädda" för konkurrensen och därför talar illa om dessa grupper. Samtidigt som jag sett en hel del exempel på uppfödare som försöker sälja sina hundar, av viss karaktär, som något helt annat, bara för att trenden är sådan. Istället för att tydligt tala om hur just denna ras fungerar. (Välja rätt kundkrets). Fast en del uppfödare verkar inte veta det heller. De förstår inte vad hundarna har för historia och hur de fungerar. (begreppen är dom helt främmande)

Så oavsett ras (brist på) eller papper, se till hunden och vad den är - en individ!


Tack Birgit. :) mitt i prick
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Menlös

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #45 skrivet: 03 jul-12 kl 10:32 »
Jag googlade på varghybrider och fick upp den här diskussionen. I mitten verkar tråden ha spårat ur lite och handlar om blandningar mellan olika hundraser. Det går verkligen inte att jämföra blandrasavel mellan olika hundraser  med avel mellan hund och varg. Jag är enormt mycket emot varghybrider. Det är precis som någon skriver att hunden rent genetsikt har inbyggt i sitt psyke att inte vara skygg för människor. Vargar ska vara vilda och skygga.

Om det händer något med en varghybrid så kommer vargen (och inte hunden) få dåligt rykte och så får varghatarna vatten på sin kvarn.

Hunden har under ca 50000 år vant sig vid att leva med människor och blivit anpassade därefter (det äldsta fyndet från ett djur som var helt och hållet hund är ju ca 15000 år gammalt. Före dess pågick en lång process). Hunden härstammar inte heller från våra nordiska vargar utan från en mycket mindre sydasiatisk variant. Vad är syftet med att blanda in vilda vargar i hund? Idioti!

Nu till huvudsaken. Jag bor i en närförort till Stockholm och här är det två personer som går omkring med hundliknande djur som de påstår är varghybrider. Den ena personen har ett sådant djur och den andra har två. De ser ut som enormt stora alaskan malamute med raka svansar. Den ena ägaren påstår att det är 75% varg i hans djur. Han säger att det finns en äldre man i småland som avlar fram de här djuren. Jag är inte 100% säker på att de här ägarna talar sanning. Det kan vara skyt också.

Men, finns det någon här som känner till en man i Småland som avlar fram varghybrider? Det är förbjudet och den här mannen bör anmälas.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #46 skrivet: 03 jul-12 kl 11:33 »
Sen finns ju CSW och Saarlos också....

Ser ut som varg, men får inte ha varg närmare än 4 generationer. Knepiga hundar att ha.... Mer hjärngympekrävande än bordercollie...
//Lina

Allergy

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #47 skrivet: 13 jul-12 kl 13:38 »
Varg-hund "korsningar" är väl inte något som kan vara lagligt att sälja i Sverige.  Att så sker i Amerika och jag utgår från att då menas dess Förenta Stater, beror nog mer på skillnad i synen på medborgare och människa än på själva det korsade hunddjuret.

I ett land där man får gå omkring med revolver, kan det väl inte vara så konstigt att man skulle tillåta att man hade en hund/varg för att "försvara" sig med.
I USA anser nog inte så många att det är kontroversiellt.

Det är  kontroversiellt, jag kommer där ifrån och vet. på flera ställen får man inte äga dem. dom flesta hyresesbostader tar dem inte, man har svårt och resa med dem (flyg, tåg, etc.) Dem som ager dem, om dom bor ut på landet ibland har haft diras hybrider dödade av köt/får bonder som hatar dem. (förlåt min dålig svenska.)
Jag är en allergi, importerad från USA

kbh

  • Gäst
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #48 skrivet: 13 jul-12 kl 14:36 »
Varg hybrider är förbjudna sedan länge i Sverige.

Eve

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #49 skrivet: 18 jan-13 kl 11:59 »
Som hybrider i lagens mening räknas djur med varg i första till fjärde generationen. DE är olagliga. Har de varg längre bort än så kallas de varghundar och är inte mindre lagliga än din eller någon annans byracka.

Har själv en av dessa "varghybrider" från Värmland och det finns då definitivt ingen varg inom en jäkla massa generationer i den hunden.
Med tanke på hur fördomsfulla folk är, speciellt på landet, säger jag aldrig vad det är, utan han får alltid vara en schäfer/malamute-korsning. Det är ändå alltid familjens andra hund, en Dogo Canario som får de negativa blickarna, då varghunden är stor, vit och dumsnäll och den andra ser livsfarlig ut.

Guran

  • Inlägg: 330
    • Lappland
SV: Nytt "mode" på gång ---> Varg-hund hybrider
« Svar #50 skrivet: 02 feb-13 kl 09:56 »
Nytt och nytt... har väl varit på gång sedan åtminstone 80-talet "over there"?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser