Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att använda bär utan att använda socker?  (läst 18207 gånger)

Skogstorpskan

  • Gäst
Att använda bär utan att använda socker?
« skrivet: 18 nov-04 kl 15:28 »
Det enda tråkiga med våra bär är att så snart man skall göra nåt med dom, så skall det till en massa socker!! Med tanke på hur debatten går, så undrar jag om det finns något bra sätt att tillreda saft av vinbär (eller andra bär) utan att behöva använda socker?

(Läste med intresse möjligheten att torka bär, måste testa det när det är säsong igen!)

flygtyg

  • Inlägg: 117
  • svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #1 skrivet: 18 nov-04 kl 17:39 »
Självklart, finns det sätt!
Men man måste vara klar över att smak, färg och konsistens kan förändras något, eller i bland ganska mycket...
För det första går allt att torka, ja t.o.m. gurka och melon!
Jag har inte provat på detta själv men det ska tydligen gå att torka tja t.ex. hallon, förvara dessa en tid och sedan blötlägga dessa för att ha till maträtter av olika slag. Detta är bra att veta, för man kan ju göra sylt, saft, mos mm. utan att använda socker. Men detta blir inte alls särskilt hållbart.
Därför torkar man, för att då och då göra små "sattser" av vad det nu är man vill ha, detta bör seda också förvaras kallt...
För den som har frys blir det ju mycket enklare, men det säger ju sig självt ;D
Jag håller på att göra en hemsida om olika konserveringsmetoder och där kan du läsa mer om torkning och inkokning och där finns även boktipps i ämnet.
Men eftersom sidan är ett project som jag gör i skolan för tillfället så är den inte klar så du får ha överseende med det ::)
Adress:
www.komvux.org/web1.
Välj Jullsan och sedan Konserveringsmetoder...
Lycka till och lev väl!
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #2 skrivet: 12 dec-04 kl 09:06 »
Smaken beror till stor del på mängden syra och socker, finns inte syran med blir smaken platt och tråkig , fins de inget socker i förändras den sylten man gör kraftigt.
I stälet för att vara rädd för sockret och dess negativa effekter mängden socker som man har sin egna hemmasylt är ofta mindre än den mängden socker som finns i köpesylt, man kan även komma bort från alla onödiga tillsatser.
Så mitt råd är att du gör din egen sylt så du vet vad du äter men använd den med måtfa om du är rädd för socker.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ida11

  • Inlägg: 46
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #3 skrivet: 01 maj-05 kl 09:50 »
Jag brukar göra sylt och saft och sådant med mindre socker och frysa in i lagom små portioner för att sedan ta upp och tina vid behov.
Jag brukar också i bland tillsätta tex lingon med naturligt innehåll av bensoesyra för att få lite bättre hållbarhet, dessutom har jag goda erfarenheter av att röra i en liten mängd kolloidalt silver, dels för bättre hållbarhet och dels för att silverjoner stärker även vårtat försvar mot virus och bakterier. Jag är personligen är lite anti till industriframställda konserveringsmedel och inbillar mig att det är bättre med de naturliga varianterna av samma ämnen.

Rena skedar i burkarna är och o. Om en lågsockrad sylt har möglat måste den slängas för mögel bildar mer gifter i en lättsockard sylt än i en fullsockrad och möglig saft ska alltid kasseras.

Torkade bär är gott som godis i kakor och müsli tex men lite tidskrävande att göra.
Strö ut färska bär på en plåt med bakplåtspapper, ställ in i ugnen på 75 graders värme och ungsnluckan på glänt ca 8 timmar eller tills bäten är torra. (Har man jäsugn under ungen så kan det också gå att torka bären där)

Äppelringar och bananskivor och annan frukt som lätt mörknar kan doppas i citron och/eller sockerlag för att bättre behålla färgen.

Stevia är en ört som jag personligen är mycket förtjust i som går utmärkt att till viss del söta tex saft med. Det blir inte riktigt som socker men det har mycket söt smak och saknar praktiskttaget skadliga bieffekter.

Uterkram säljer stevia som torkad ört i 100gr förpackningar till bra pris. Förädlade och mer sockerlika varianter kan beställas från USA

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-05 kl 08:17 »
man ska kunna använda honung istället för socker en vän gjorde det och det blev helt klart godkänt
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Too-ticki

  • Inlägg: 30
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #5 skrivet: 07 jul-06 kl 23:55 »
Som tidigare sagts vad gäller "syltsubstitut" frys in om du har plats, och tra fram efterhand som du behöver mosa med en gaffel (tillsätt ev mosad ekologisk banan om mer sötma behövs). Ett annnat alternativ till socker än honung är ju annars rissirapen som är mycket nyttigare. Dock är den ju inte direkt billig...

Linda Y

  • Inlägg: 32
    • Lappland
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #6 skrivet: 09 jul-06 kl 10:53 »
Hur är det med vitaminerna? Min svärmor säger att det behövs lite socker till bären när dom fryses in för att behålla vitaminerna? ???
När man torkar förstörs väl C-vitaminerna? Tror jag läste det nånstans?
Jag brukar söta med fruktsocker, jordgubbarna sakar då fräschare när de varit infrusna.
Här försöker vi att frysa in så mycket som möjligt, det blir väl mera vitaminer kvar än om man kokar sylt? ???

H. Linda

Too-ticki

  • Inlägg: 30
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #7 skrivet: 10 jul-06 kl 09:26 »
Att c-vitaminerna skulle bevaras bättre med hjälp av socker..?? NEJ, ibland ska man inte lyssna på svärmor ;)
Men du har helt rätt att såväl torkning som kokning (sylt/saft) pajar c-vitaminerna och att de bevaras bättre om du fryser ner bären. C-vitamin är nämligen ett syre- och värmekänsligt vitamin. (Varför man t ex bör servera råriven råkost så nyrivet som möjligt så att inte alla cvitaminerna piper iväg...)

HildaM

  • Inlägg: 129
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #8 skrivet: 10 aug-06 kl 17:27 »
Nej, jag trodde att vitaminerna stannar kvar i bär bättre om man torkar än när man fryser ner?

rosenböna

  • Gäst
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #9 skrivet: 10 aug-06 kl 17:51 »
Jag har kokat saft av svarta vinbär utan socker el väldigt lite. Den dricker vi som juice, ett glas på morgonen tex. Jag använder Saftmaja, hettar upp väl rengjorda flaskor i ugnen o häller het saft i heta flaskor.( 100 grader ). När flaskorna svalnat doppar jag korkarna i flytande parrafin (obs kan fatta eld ). Det blir lufttätt och håller utan konserveringsmedel. Det blandas med vtn som vanlig saft, det är väldigt gott.

G Frick

  • Inlägg: 128
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #10 skrivet: 20 aug-06 kl 09:59 »
Honung. Minska mängden socker och ersätt med honung. Du får bara fördelar, eftersom honung också är väldigt nyttigt.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #11 skrivet: 20 aug-06 kl 10:06 »
Kokar man honung så blir det.....socker. Vill han ha kvar honungens nyttiga egenskaper får man tillsätta det när saften svalnat och frysa den. Annars jäser det.

Alva

  • Gäst
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #12 skrivet: 20 aug-06 kl 11:35 »
Jag brukar ångkoka tex äpplen utan socker , det blir en rätt tjock o härlig dryck som jag fryser in. Gott att ta ut och värma till vintern och vill man kan man ju söta den lite då.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #13 skrivet: 20 aug-06 kl 21:11 »
Är man rädd för sockret eller kalorierna, så får man göra därefter.

Helkonserverad saft behöver inget EXTRA socker, men det finns givetvis mycket socker i söta bär.

Fryst saft håller.

Jäs bort sockret, vin håller bättre än saft.

Konsumera bären på annat sätt, och drick vatten till.

Söta med något som du accepterar, björksocker eller honung t.ex. (björksocker är inte lika sött som betsocker, så det går åt mer för samma sötma).

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #14 skrivet: 18 sep-06 kl 12:00 »

lagom mycket sockret konserverar bären...
tex.
Lingonsylt...
förlite socker gör att sylten blir dålig och möglar...
Men det finns ju som sagt frys box!!!

Finns en jätte bra bok stora bär boken....

Den är suverän...
där finns recept på allahanda bär och frukter....  :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

mrsmp

  • Inlägg: 9
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #15 skrivet: 11 apr-07 kl 15:20 »
Det enda tråkiga med våra bär är att så snart man skall göra nåt med dom, så skall det till en massa socker!! Med tanke på hur debatten går, så undrar jag om det finns något bra sätt att tillreda saft av vinbär (eller andra bär) utan att behöva använda socker?

(Läste med intresse möjligheten att torka bär, måste testa det när det är säsong igen!)

Satt precis själv och funderade på detta...men såg att någon redan nämnt Stevia eller Sötflockel som den heter hos oss. En  växt som man kan torka och sedan pulverisera. 300ggr sötare än socker, noll kalorier...ett nyttigt socker ifrån naturen. Så det tänker jag jag använda!

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #16 skrivet: 11 apr-07 kl 15:44 »
De säljer bärsylt på butiken här utan socker som är konserverade med äppel på något sätt? Någon som vet hur man gör detta?
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Marieberg

  • Gäst
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #17 skrivet: 11 apr-07 kl 15:52 »
Precis som gimskogen redan har skrivit, har socker konserverande egenskaper. Vattnet binds och den s.k. vattentillgängligheten sänks.

De säljer bärsylt på butiken här utan socker som är konserverade med äppel på något sätt? Någon som vet hur man gör detta?

Det här låter intressant! Vad exakt står det på burken?
Min första tanke är att pektin utvinns ur omogna äpplen, men pektin är ju snarare en konsistensgivare än ett konserveringsmedel.


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #18 skrivet: 11 apr-07 kl 16:27 »
Det skulle kunna vara inkokta äpplen, "Apfelkraut", som beskrivits på annan plats i forumet. Det är nämligen väldigt sött och säljs i Tyskland som marmelad ungefär. I Kulla-Gulla minns jag att de kokade enbär i vatten tills det gick att använda som sötning och konservering av sylt. Låter i och för sig väldigt beskt.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Att använda bär utan att använda socker?
« Svar #19 skrivet: 11 apr-07 kl 16:34 »
Det jag pratar om är inte jättejättesött iaf, ska gå ner till butiken och se efter snart, har ingen burk hemma :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser