Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken bok för nybörjare  (läst 2285 gånger)

Lusa

  • Gäst
vilken bok för nybörjare
« skrivet: 14 aug-05 kl 16:22 »
Jag är nybörjare på denna delen va djurhållning. Det här med genbanksdjur och hur man ska hålla vissa arter osv.
Jag har stor djurvana i övrigt och föståelse för mycket av det här också men som är nytt.
Ett exempel är.. får; hur dessa ska hållas, skötas, deras foder, när man slaktar, vilka raser osv osv.. och samma saker gäller kaniner, grisar, kor.
Också höns. När tar man äggen (?!!) varje dag? såna småsaker som jag inte har en aning om!
Finns det nån bok som kan passa in för mej att läsa?

kram Lusa

Neiklot

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 14 aug-05 kl 19:11 »
Det bästa är nog att besöka bibblan och rota igenom deras avdelning om sådant!

Alt. är att snacka med folk som har den typ av djur du vill lära dig om. :-)

Lusa

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #2 skrivet: 14 aug-05 kl 19:41 »
jo, självfallet! :)
men nån jäkla allroundbok finns det väl? eller?!
inte alltid jag vill ha en fårbonde under filten..  bekvämare i vissa stunder med en bok  ;D
« Senast ändrad: 14 aug-05 kl 19:43 av Lusa »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #3 skrivet: 14 aug-05 kl 19:52 »
inte alltid jag vill ha en fårbonde under filten..  

... men ibland...?  ;)

Det finns mängder med böcker om det du eftersöker! Du kan läsa om skötsel, betydelsen av genbank etc. Mitt tips är, precis som Neiklot, att besöka närmaste bibliotek och få hjälp där. Om du vill göra egna sökningar över vad som finns i hela Sverige kan du greja på www.bibliotek.se Annars kan du gå in i "ditt" biblioteks katalog och söka på vad som finns av tryckta källor där. Katalogen hittar du nog lättast från kommunens hemsida.

Så kan du ju även ställa en massa frågor här och till de som huserar under din filt!


Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lusa

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #4 skrivet: 14 aug-05 kl 20:21 »
... men ibland...?  ;)
du skulle bara veta! ;)


okej. tack för tipsen då.. får bli ner på biblan och rota!

Men om någon vet någon direkt titel på nån bra bok som jag kan köpa i bokhandeln så är det också intressant (tycker om att köpa böcker)


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #5 skrivet: 14 aug-05 kl 22:43 »
(tycker om att köpa böcker)


Ja, visst är det en njutning?!  ;D

Jag ska kolla mina hyllor och se vad jag har. En del är nytt, annat äldre. På www.antikvariat.net kan du oxå hitta ganska mycket intressant litteratur.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Beorn

  • Inlägg: 45
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #6 skrivet: 15 aug-05 kl 08:46 »

 Den bok som i mitt tycke är den bästa starten är Håkan Hallanders "Husdjur för husbehov". Den kan vara svår att fåt tag på, men som sagt mycket bra. Tidiningen åter, som du säker prenumererar på??? kör boken i tidningen nu.

Jon Seymours "Självhushållning" är också mycket bra, men kasnke inte allt för detaljerad. Syr dock ihop detta med djur och grönsaksodling som en helhet.

Om du tänker börja med djur, börja med höns och därefter med kaniner. Dess djur är de i särklass enklaste som ändå ger dig "allt". Dvs omhändertagande, utfodring (mörka vintermorgnar..), födelse coh död (både naturlig ellr om du vill äta dem, slakt) dessutom giftfri gödsel till dina odlingar! =)

Lycka till

Lusa

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #7 skrivet: 26 aug-05 kl 00:38 »
Ja, visst är det en njutning?!  ;D

Jag ska kolla mina hyllor och se vad jag har. En del är nytt, annat äldre. På www.antikvariat.net kan du oxå hitta ganska mycket intressant litteratur.

ja det är det, snyggt är det också! (med mycket böcker i hyllan)  ;D

 

Lusa

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #8 skrivet: 26 aug-05 kl 00:39 »

 Den bok som i mitt tycke är den bästa starten är Håkan Hallanders "Husdjur för husbehov". Den kan vara svår att fåt tag på, men som sagt mycket bra. Tidiningen åter, som du säker prenumererar på??? kör boken i tidningen nu.

Jon Seymours "Självhushållning" är också mycket bra, men kasnke inte allt för detaljerad. Syr dock ihop detta med djur och grönsaksodling som en helhet.

Om du tänker börja med djur, börja med höns och därefter med kaniner. Dess djur är de i särklass enklaste som ändå ger dig "allt". Dvs omhändertagande, utfodring (mörka vintermorgnar..), födelse coh död (både naturlig ellr om du vill äta dem, slakt) dessutom giftfri gödsel till dina odlingar! =)

Lycka till

tack tack för svaret! ska spana in dom böckerna genast. och tack för tipsen i övrigt.. uppskattades  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser