Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken bok för nybörjare  (läst 2285 gånger)

Lusa

  • Gäst
vilken bok för nybörjare
« skrivet: 14 aug-05 kl 16:22 »
Jag är nybörjare på denna delen va djurhållning. Det här med genbanksdjur och hur man ska hålla vissa arter osv.
Jag har stor djurvana i övrigt och föståelse för mycket av det här också men som är nytt.
Ett exempel är.. får; hur dessa ska hållas, skötas, deras foder, när man slaktar, vilka raser osv osv.. och samma saker gäller kaniner, grisar, kor.
Också höns. När tar man äggen (?!!) varje dag? såna småsaker som jag inte har en aning om!
Finns det nån bok som kan passa in för mej att läsa?

kram Lusa

Neiklot

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 14 aug-05 kl 19:11 »
Det bästa är nog att besöka bibblan och rota igenom deras avdelning om sådant!

Alt. är att snacka med folk som har den typ av djur du vill lära dig om. :-)

Lusa

  • Gäst
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #2 skrivet: 14 aug-05 kl 19:41 »
jo, självfallet! :)
men nån jäkla allroundbok finns det väl? eller?!
inte alltid jag vill ha en fårbonde under filten..  bekvämare i vissa stunder med en bok  ;D
« Senast ändrad: 14 aug-05 kl 19:43 av Lusa »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:vilken bok för nybörjare
« Svar #3 skrivet: 14 aug-05 kl 19:52 »
inte alltid jag vill ha en fårbonde under filten..  

... men ibland...?  ;)

Det finns mängder med böcker om det du eftersöker! Du kan läsa om skötsel, betydelsen av genbank etc. Mitt tips är, precis som Neiklot, att besöka närmaste bibliotek och få hjälp där. Om du vill göra egna sökningar över vad som finns i hela Sverige kan du greja på www.bibliotek.se Annars kan du gå in i "ditt" biblioteks katalog och söka på vad som finns av tryckta källor där. Katalogen hittar du nog lättast från kommunens hemsida.