Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vindskydd för lösdrift  (läst 32880 gånger)

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #20 skrivet: 14 mar-10 kl 08:27 »
Bidrar med en bild på minahästars boning.

Mvh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #21 skrivet: 28 apr-10 kl 19:03 »
Vi valde att bygga vårt vindskydd där sommar-och vinterhagen möts med en stor port till vardera hage. På sommaren hålls portarna till vinterhagen stängda och vice versa. Rekommenderar också att mura med lättbetongblock de första 150 centimeterna för att vara säker på att bygget står pall för kliande hästrumpor och gruff mellan hästarna.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #22 skrivet: 28 apr-10 kl 19:35 »
Denna byggde vi i höstas , nu säljer vi den när vi ska flytta .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #23 skrivet: 29 apr-10 kl 12:55 »
Mina hästar har aldrig uppskattat något vindskydd,möjligen när det varit varmt och mycket insekter,då har dom stått där inne och ugglat.Jag tyckte det liknade fan av otaksamhet att dom inte ville ligga och gona sig där inne.Så jag började utfodra dom i vindskyddet,jodå då gick dom in och åt upp maten och sket stora högar,men sedan gick dom ut igen.
Naturligtvist så kan hästar uppskatta vindskyddet mer i öppen teräng,men annars så verkar detta som mycket annat vara skapt av någon EU byråkrat som saknar all erfarenhet av djur överhuvud taget.
Sedan så har vi hästägarna med dåligt samvete,dom tycker synd om hästen när det blåser och är kallt,och att dom har försummat den med all omvårdnad.Då får hästen ett fint täcke och ett vindskydd så blir den glad och tacksam och hästägaren stillar sitt dåliga samvete,"Hästen har ju ett så bra vindskydd å täcke så det går ingen nöd på den"

Sedan så har vi ju "Lat Maja driften" fasen va enkelt att vara hästägare,en ensilagebal i hagen, och fylla på vatten i den grönslemmiga vatten baljan,snabbt och enkelt och så slipper man ju mocka.Rykta skall man ju inte göra med en häst som går ute.
Rida går ju inte heller, nu när det är kallt för hästen blir svettig,och sedan blir den kall när den skall gå på lösdrift.Tyvärr så är det nog den vanligaste modellen.
Jag vet inte hur många sådana hästmänniskor jag stött på under dom senare åren,frågan är vad dom skall ha häst till överhuvud taget.Möjligen för att vara hästtjej och gå omkring i ridkläder när hon handla i ICA affären ,så ser alla att hon är en hästtjej.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #24 skrivet: 29 apr-10 kl 21:00 »
Min förra häst älskade verkligen ligghallen, min nuvarande sover där men använder det annars bara när det är riktigt ruskigt väder eller stekande sol.

Snoken

  • Gäst
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #25 skrivet: 30 apr-10 kl 08:08 »
Det är säkert skillnad mellan hästar, vilka som gillar att stå i vindskydd och de som hellre söker skugga eller lä i skogen. Nu tänkte jag ju ha lösdrift året om och hyra ut platser åt andras hästar, och jag tror det kan bli svårt att få tag på hyresgäster om man inte har nån slags byggnad (kanske mest för att stilla ägarnas dåliga samvete, men ändå). Eftersom jag bor på en liten ö så kan jag inte heller välja och vraka så hemskt mycket mellan hyresgäster, få se om jag ens får tag i nån som vill ha sin häst ute året om i en större flock. Modellen är ju annars att det ska vara varma stall, tjocka täcken, små hagar och inte för många i samma hage för då blir det för svårt att fånga in sin häst sen... De flesta lägger trots allt mer tid på att rida sina hästar än att träna dem att funka ordentligt i vardaglig hantering, men det där är en annan diskussion.
Jättefina bilder på vindskydd ni lagt in, jag får massor med inspiration och byggnadslust! Tack!

caka

  • Inlägg: 6
    • Tegen Gård & IT
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #26 skrivet: 04 maj-10 kl 13:10 »
Hej jag har ett godkänt vindskydd på 16 m2 med hårdgjort underlag i och runt om (ca 25 cm 0,18 grus). Längden är 6 m och 3 meter brett. Öppningar på 1,5 meter i var ände av en långsida där taket är högst. Vindskjulet är i trä med kraftig stomme på plint. Plåttak med dropskydd och hängränna bak. Luftinsläpp runt/under tak ca 10 cm och liggande glespanel runt om.

Denna storlek passar tex 4 shetlandsponnyer eller två nordsvenskar. Mått för vindskydd beror på hästarnas storlek och finns i jordbruksverkets rekommendationer för hästar. Tex vuxen A-ponny minst 4m2 - upp till 24 mån 3m2 osv,,,,,,,

Allmänt - jag har många hästar och i stora grupper brukar det vara svårt att få det att fungera så att alla får gå in om man inte har riktigt stort vindskydd eller hall. Bäst fungerar det i unghingstflockarna! Ston av olika åldrar är besvärligast när det gäller att hålla sams på liten yta.

Jag kan skicka bilder om någon är intresserad.
Föder upp Nordsvensk brukshäst och Shetlandsponnier. Har även genbank med Gotlandskaniner. Orientalisk katt samt vanliga musfångande katter på liten gård med höga ambitioner.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #27 skrivet: 05 maj-10 kl 00:30 »
Jag har bott på olika ställen med olika typer av vindskydd .
Det jag har nu är vad jag kallar en 90kvm innomhus jätte box .
dom går in genom stora stallportarna som alltid står öppna o sen har dom en stoor ligghall där med belysning både inne o ute + uppvärmt vatten på vintern , maten finns i andra delen av hagen så dom måste vanf´dra över berg o skog för att ta sej dit .
Trotts att maten är en bra bit bort så har dom ändå sovit inne och verkligen älskat denna byggnation .
Dom står o kikar på oss när vi vistas i stallet  , dom har även möjlighet att se o "prata" med den häst som stått på box nån natt .
Katterna knatar uppepå kanterna av deras jättebox o dom hör höns o tuppar som är vägg i vägg .
Hästar tycker om att vara med där det hänter saker .
Ska man bygga lösdrift så gör det på en högd med öppningen mot nåt intressant tex , hus eller väg så dom kan stå inne o spana .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Snoken

  • Gäst
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #28 skrivet: 06 maj-10 kl 11:15 »
Jag mitt blindstyre...  :-[
NU har jag ju upptäckt att det redan finns en bra grund för lösdrift eller uteboxar bredvid det blivnade stallet! Det är en slags byggnad som tidigare fungerat som "pisstank" till lagårn men som nu är tom och står oanvänd. Det är en gjuten platta på uppskattningsvis 4x8 meter eller nåt ditåt, med gjutna väggar drygt en meter upp samt ett plåttak på det. Jag funderar på om det inte skulle kunna gå att använda det? Själva ombyggnaden blir ju rätt enkel om man bara behöver bygga till högre väggar och tak på det, och städa ur "bunkern" såklart... Åker finns direkt utanför och lyckas jag övertala sambon kan den sås in och användas till bete. Hästarna skulle ha utsikt över den lilla byavägen som går en liten bit ifrån, tyvärr är detta mer på baksidan av lagårn så gårdsplanen och all aktivitet där kommer de inte att kunna se.
Låter inte det här ganska perfekt?
Känner mig ganska korkad nu faktiskt...  ::)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #29 skrivet: 06 maj-10 kl 19:45 »
Låter ju som en bra plan tycker jag , alltid bra när det redan finns nåt att bygga på jue .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Vindskydd för lösdrift
« Svar #30 skrivet: 09 maj-10 kl 01:22 »
Hej!

Vad vi missade till en början när vi gjorde om en gammal vagnslid till ligghall, men som vi har fixat nu, är att man måste räkna bort en viss del av utrymmet alldeles innanför ingången, pga risken för snedregn. Har inte måtten klara för mig, men bör finnas på www.sjv.se

Någon nämnde belysning, vilket är bra (ska ordnas här också vid tillfälle), men där bör man också tänka på att sätta galler för armaturer som hästarna kan nå om de ställer sig på bakbenen, samt att lägga kablar i kabelkanaler.
Eftersom vi har verksamhet är lagen strängare för oss än för privatpersoner, men ni ville ju bygga bättre än lagen så... :)


/P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

740 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser