Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skulle ni gjort om ni var jag ?  (läst 33701 gånger)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #20 skrivet: 02 jun-09 kl 23:14 »
Någon spricka kan vi nog glömma hon har gått på lösdrift i flera år o inte sett en box på 8 mån o transport för 6 mån sen .
Jag bad henne springa lite i kväll ,, hon blir så arg på allt i hagen ,, alltså hon brukar inte vara arg på hästar eller folk .
Hon tålde inte att andra hästar rörde sej ens .
Kan det vara spatt ?
Hon hoppar som en hare med bakbenen nämligen o verkar vara stelare på vänster bak .
Funderar på att filma henne i morgon o be veterinärer se på filmen så jag vet vem jag ska åka till.

Min kompis som såg henne i dag beskriver så här :
spänd i hela bakvagnen , väldigt ojämt , korta steg , stompar ner bak när hon går , tar inte ut stegen , skuttar i gallopp ovillig att böja sej , bockar när hon springer (gör hon aldrig annars).
låst fram med slängande steg , ser låst ut frånomed ländrygg o springer med högt huvud.
Väldigt spänd hals o nedskjuten rygg.
Slut citat.

Hade min häst sett ut så där hade den aldrig fått gå ut i hage med andra hästar. Hon kan ju inte röra sig ordentligt, klart hon känner sig hotad.

Min rekommendation är att ta ut vetrinär på studs, det låter nästan som att hon brytit eller fått en fraktur/spricka sig högt upp.
En häst kan fixa det alldeles utmärkt på en lösdrift, behöver varken box eller transport för det.

Skulle det nu vara korsförlamning (hur väl stämmer symptomen in?!) så ska hon absolut inte röra sig.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #21 skrivet: 02 jun-09 kl 23:23 »
Jag skulle inte kunna köpa en häst utan att min ET följde med. Jag är fullkomligt övertygad om att vi skulle hitta fel i rörelsemekaniken hos tammefan alla hästar, för hur många har gått genom livet utan någon skada, stor eller liten. Jag tror dock att det mesta går att fixa när det gäller rörelser. Bronkiten dock..? Har du råd att ha en häst som bara går i nåt halvår - ett år samtidigt som du ger "sjukgymnastik"? Jag har hållit på i snart 2 år med min kille, han är utdömd sen drygt 8 år ( en stor gammal skada alltså ), men i dagsläget har han fantastiska rörelser.

Annika
Men snälla ,, jag har ju haft henne så i 5år nu så det e klart jag har ,,,hela året 07 höll jag på med vet +et+laser massage , special hovslagare mm mm
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #22 skrivet: 02 jun-09 kl 23:27 »
Hade min häst sett ut så där hade den aldrig fått gå ut i hage med andra hästar. Hon kan ju inte röra sig ordentligt, klart hon känner sig hotad.

Min rekommendation är att ta ut vetrinär på studs, det låter nästan som att hon brytit eller fått en fraktur/spricka sig högt upp.
En häst kan fixa det alldeles utmärkt på en lösdrift, behöver varken box eller transport för det.

Skulle det nu vara korsförlamning (hur väl stämmer symptomen in?!) så ska hon absolut inte röra sig.
Jag ska flytta bort dom andra hästarna i morgon så bara hon o bästa kompisen går själva .
Har letat i mina gammla antekningar o hittat just att det är vb som har varit stelt o jävlats med kotledsinflammationer tidigare år ..
Ska boka kliniktid i morgon ,, finns nog inte mkt min husvet kan göra då hon inte går att böja i nuläget , hon lär resa sej o kasta sej .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #23 skrivet: 02 jun-09 kl 23:40 »
Bra. Du har hästen hemma i egen lösdrift och betalar inte för uppstallning o foder. Då har du råd. Problemet är väl att hitta en tillräckligt kunnig vet ( finns sådana gällande rörelser? ) eller ET.

Lycka till!

Annika

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #24 skrivet: 03 jun-09 kl 00:16 »
Ska boka kliniktid i morgon ,, finns nog inte mkt min husvet kan göra då hon inte går att böja i nuläget , hon lär resa sej o kasta sej .

Det låter bra. Men jag hade flyttat henne studs på boxvila med kompisen bredvid. Det går ju också att göra en lite boxhage alldeles bredvid stallet med bästisen i hagen bredvid om hon är orolig inne.

Berätta symtomen noga för vetrinären så kan han ge dig råd om det överhuvudtaget är tillrådigt att transportera henne i det skicket.

covboy

  • Gäst
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #25 skrivet: 03 jun-09 kl 10:37 »
Frances ditt svar var ganska osynligt ! ;D
Testa med att ta skorna bort och låt henne gå på grönbete med mjukt underlag i sommar , blir hon inte bättre av det då ska du ta en fundering på fortsättningen med henne.. ( OBS verkas ska hon ju ändå fast hon är utan skor ).

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #26 skrivet: 03 jun-09 kl 10:44 »
Det är dessvärre inget alternativ i det här fallet Cowboy, hästen måste åtgärdas och det snabbt, allt annat är djurplågeri..

Och jag håller med Sar, hon bör absolut hållas i vila, hon FÅR INTE hoppa omkring på det där viset och absolut inte "springas" med mer än man måste! Det tog jag liksom som en självklarhet att hon inte gick kvar i en flock i lösdriften... :-[
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

  • Gäst
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #27 skrivet: 03 jun-09 kl 11:32 »
Okej , är det nåt att satsa på då ? Kan hon repa sig från det där :-\

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #28 skrivet: 03 jun-09 kl 11:39 »
tycker du ska få hästen utdömd och satsa på en ny istället allt annat tycker jag e slöseri med både pengar och tid finns så mycket hästar i sverge som behöver nya hem här är en kolla den.

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=252240
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #29 skrivet: 03 jun-09 kl 12:24 »
Om det är slöseri med pengar eller tid tycker jag är skit samma. Hur ont har hästen just nu? Vem kan lösa problemen, de veterinärer och equiterapeuter som tittat på hästen har ju missat något, så vem är kvalificerad nog att se vad som är fel? Att bara ställa på boxvila eller smärtstillande löser ju nada, oraken till det onda måste ju fram, och lösas. Om hästen är guld, så är det värt all tid i världen, huvudsaken är att smärtan är "hanterbar" på något vis.

Bronkiten är fortfarande det jag är orolig för..

Att "omforma" en fd travare till ridhäst är väl kanske inte det jag skulle satsa min tid på, då en travare har massor med "felaktiga" muskler för "normal" ridning, vilket innebär en del arbete.. Dessutom en som redan verkar ha skrämt åtminstonde en människa, nuvarande ägaren, och kanske fått utstå en del i sin karriär som travhäst.. Både omforma hantering och muskler.. inte jag, isåfall ska jag ha betalt. Nu har jag de hästar jag behöver, så jag är ju fel person att svara, men om... så skulle jag då välja ( bland de mängder av fd travare som finns ) en trevlig häst.

Mvh  Annika

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #30 skrivet: 03 jun-09 kl 12:40 »
Aaaarghhhhh..... Jag kommer ALDRIG ALDRIG att tycka att det finns nånting bra med "räddning" av travhästar!! I den här annonsen har vi ett typ-exempel... Blir så arg och trött att jag vill bara lägga mig ner och spela död.

VARFÖR VARFÖR ska den här hästen räddas? VARFÖR inte låta han gå till slakt som det var planerat?
Ser man på hans rad så ser man ju tydligt att det är någor fel på hästen. Det är meningen att han ska slaktas och inte bli vandringspokal hos okunniga ridfolk.

Bytheway så tycker jag för övrigt inte heller att det är överhuvudtaget nån häst för Travellerhorses.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #31 skrivet: 03 jun-09 kl 13:24 »
Om det är slöseri med pengar eller tid tycker jag är skit samma. Hur ont har hästen just nu? Vem kan lösa problemen, de veterinärer och equiterapeuter som tittat på hästen har ju missat något, så vem är kvalificerad nog att se vad som är fel? Att bara ställa på boxvila eller smärtstillande löser ju nada, oraken till det onda måste ju fram, och lösas. Om hästen är guld, så är det värt all tid i världen, huvudsaken är att smärtan är "hanterbar" på något vis.

Men ts har ju ännu inte haft ut ngn vetrinär för den här skadan så ingen av dem har väl missat något.

Bronkiten är fortfarande det jag är orolig för..

Jag skulle vara betydligt mindre rädd för bronkiten än vad det är för skada som gör att rörelsemönstret är så stört och att hon visar sådan smärta. Däremot är det förvånande att en häst på lösdrift får bronkit (fast hon kanske fick det före). Det brukar ju vara ett tecken på dålig stallmiljö. Däremot kan hö/hösilage med dålig hygienisk kvalité orsaka bronkit även på lösdrift.


[/quote]

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #32 skrivet: 03 jun-09 kl 15:40 »
Men ts har ju ännu inte haft ut ngn vetrinär för den här skadan så ingen av dem har väl missat något.

Jag skulle vara betydligt mindre rädd för bronkiten än vad det är för skada som gör att rörelsemönstret är så stört och att hon visar sådan smärta. Däremot är det förvånande att en häst på lösdrift får bronkit (fast hon kanske fick det före). Det brukar ju vara ett tecken på dålig stallmiljö. Däremot kan hö/hösilage med dålig hygienisk kvalité orsaka bronkit även på lösdrift.



Jo vet har sett henne o jag har pratat med honom ang detta men han rekomenderar klinik ,, frågan är nog bara VILKEN klinik .
Hon fick bronkit ute på betet ?? Jag har aldrig hört talas om nåt sånt tidigare ,, hon hostar inte hon frustar .
Hösilage hade hon inte sett på ca 1 mån när bronkiten slog till .
Självklart har jag foder av hög kvalitet.
O nej en travare som "räddats" från banan vill jag inte ha !
Om min älskade häst får sluta sina dagar så väntar jag nog hellre på hennes föl .
nu ska jag prova att nå atg kliniken i täby , har hört att dom är bra på ben .
Någon som har åsikter om bra eller dåliga kliniker .
Hon går barfota o har inte haft skor på 2 år ,, det var bara en test period .
Osäkert om jag behöver en liten hage då hon är mest stilla iaf .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #33 skrivet: 03 jun-09 kl 15:57 »
Men är det verkligen bronkit då? Det yttrar sig ju i hosta, dubbla flankslag etc.
Hygienen på fodret är inte alltid lätt att se (såvida det inte är synligt mögel etc.), att göra ett hygienprov är det allra säkraste.

Ang. klinik så vet jag inte var du bor men jag hade kört henne (om hon nu är körbar i transport) till närmaste större klinik med röntgenutrustning etc. Bor du nära Mälarkliniken eller ngt hästsjukhus?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #34 skrivet: 03 jun-09 kl 17:31 »
Men är det verkligen bronkit då? Det yttrar sig ju i hosta, dubbla flankslag etc.
Hygienen på fodret är inte alltid lätt att se (såvida det inte är synligt mögel etc.), att göra ett hygienprov är det allra säkraste.

Ang. klinik så vet jag inte var du bor men jag hade kört henne (om hon nu är körbar i transport) till närmaste större klinik med röntgenutrustning etc. Bor du nära Mälarkliniken eller ngt hästsjukhus?
Enligt min vet är det bronkit ,, inflammerade luftrör men inget på lungorna .
Jag bor mitt emellan ulltuna o mälarkliniken typ .
Men har haft dåliga erfarenheter med bägge ställena så det känns som att välja mellan pest och kolera just nu .
Hon betar och dricker normalt iaf .
verkar inte ha ont när hon bara är i hagen ,, typgår o betar ..
Jag håller på att ringa runt men det verkar vara dåligt med tider på klinikerna :(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #35 skrivet: 03 jun-09 kl 17:50 »
Jag har god erfarenhet från Mälarkliniken men det beror ant. på vilken vetrinär man får. Eg. tror jag det är skit samma vilken av de klinikerna du väljer, huvudsaken är att du får en tid så snart som möjligt!
Lycka till med tidsbokningen! :)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #36 skrivet: 03 jun-09 kl 21:02 »
Det finns ytterligare ett sätt att få bronkit, än dåligt foder/strö/stallmiljö, och det är  av en infektion/förkylning eller liknande.

En tidigare häst (valack) fick abortvirus en sommar på betet, och trots omgående behandling "hostade han sönder sig" och fick kronisk bronkit. (off topic: Han dömdes till och med ut på två kliniker pga bronkiten han ådragit sig av sin sjukdom, men han lever fortfarande, 9 år senare, och mår bra så länge man är extremt nogrann med hans skötsel och miljö, bara enstaka host)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #37 skrivet: 03 jun-09 kl 23:44 »
Jag ställer mej oxå lite frågande till bronkiten då hon inte ens hade feber eller några förkylningssymtom alls ,, det enda var frustanden hela tiden utan avbrott + att hon kliade näsan .
Jag gissade på pollenalllergi men det trodde inte min vet .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #38 skrivet: 04 jun-09 kl 00:10 »
Min erfarenhet ( som är begränsad, jag erkänner ) av veterinärer och rörelser hos häst är tyvärr inte så god. Fråga hur många timmar anatomi, muskler o leder de läst. Inte mycket.
Min erfarenhet ( som är begränsad, jag erkänner ) av ET och rörelser hos häst är inte mycket bättre, tills jag hittade "min" nuvarande. Hon är guld. Då min häst gav mej en lektion i "skador i knät - uttöjda ledband för fegisar" fick jag en förstahandsinformation i hur vi reagerar och vad kroppen behöver, och där är vi lika, häst o människa. Vi måste lära oss att använda den muskel som vi av någon anledning undvikit att använda under någon tid. Detta görs genom att regelbundet mekaniskt röra muskeln. Och, ja, det funkar.
Tyvärr är det inte alla som har "öga" för att se hältor, eller viljan att tro på rehabilitering av muskler. Veterinärer idag är fortfarande inte utbildade på det, så man har tur om man hittar en som själv intresserat sig i området.
Jag tror att såvida inget "dumt" är brutet, och du får rätt hjälp, kan du i sinom tid ( kan vara lång tid ) ha en häst som rör sig bättre än den gjorde då den kom till dej. Det finns väl en anledning till att du bara ridit några månader och ägt hästen i massor av år? Jag tror att hästen hade skada/skador när du köpte den, men den kunde "hantera" situationen", den kunde utföra det du ville, men till slut ville du för mycket, och då hon använt "fel" muskler därför att "rätt" muskler var bortkopplade pga. gammal skada, kunde hon nu inte göra det du bad henne om. Eller hon gjorde sitt allra bästa, och gick sönder på något nytt ställe..
Fan, det är så trist.
Hoppas du hittar rätt, i din jakt på rätt kontakter o kunskap.
Jag är fortfarande orolig för bronkiten..

Annika

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad skulle ni gjort om ni var jag ?
« Svar #39 skrivet: 04 jun-09 kl 00:35 »
Min erfarenhet ( som är begränsad, jag erkänner ) av veterinärer och rörelser hos häst är tyvärr inte så god. Fråga hur många timmar anatomi, muskler o leder de läst. Inte mycket.
Min erfarenhet ( som är begränsad, jag erkänner ) av ET och rörelser hos häst är inte mycket bättre, tills jag hittade "min" nuvarande. Hon är guld. Då min häst gav mej en lektion i "skador i knät - uttöjda ledband för fegisar" fick jag en förstahandsinformation i hur vi reagerar och vad kroppen behöver, och där är vi lika, häst o människa. Vi måste lära oss att använda den muskel som vi av någon anledning undvikit att använda under någon tid. Detta görs genom att regelbundet mekaniskt röra muskeln. Och, ja, det funkar.
Tyvärr är det inte alla som har "öga" för att se hältor, eller viljan att tro på rehabilitering av muskler. Veterinärer idag är fortfarande inte utbildade på det, så man har tur om man hittar en som själv intresserat sig i området.
Jag tror att såvida inget "dumt" är brutet, och du får rätt hjälp, kan du i sinom tid ( kan vara lång tid ) ha en häst som rör sig bättre än den gjorde då den kom till dej. Det finns väl en anledning till att du bara ridit några månader och ägt hästen i massor av år? Jag tror att hästen hade skada/skador när du köpte den, men den kunde "hantera" situationen", den kunde utföra det du ville, men till slut ville du för mycket, och då hon använt "fel" muskler därför att "rätt" muskler var bortkopplade pga. gammal skada, kunde hon nu inte göra det du bad henne om. Eller hon gjorde sitt allra bästa, och gick sönder på något nytt ställe..
Fan, det är så trist.
Hoppas du hittar rätt, i din jakt på rätt kontakter o kunskap.
Jag är fortfarande orolig för bronkiten..

Annika


Jag håller med dej ang veterinärer .
Men denna häst var inte inriden när jag köpte henne hade gått med ett föl o haft det gott??
Jag red in henne mkt försiktigt och långsammt så där krävde jag inte mkt ..ne svaret måste ligga nån annanstanns .
Jag har skickat runt en film på henne hos olika vet o kliniker så jag hoppas nån vill ta sej an hennes fall .
Vill nån se filmen så finns den under denna länk :


Mkt svårt att se, jag vet men svårt att filma med digitalkamera i en hage .
Jag har iaf följt vet råden jag fått o bett henne röra sej lös i hagen i alla gångarter så dom kan se vad jag menar .
Hoppas ulltuna ringer tillbaka i morgon *håller tummarna*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 5 användare
Själv är bäste dräng, peterm, ärt, javill, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser