Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bota magsår med bakjäst?  (läst 17941 gånger)

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #40 skrivet: 15 maj-11 kl 10:40 »
Det bästa vore nog om man kunde undanröja orsakerna, snarare än att bota symptomen.
Bra sagt!!!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #41 skrivet: 15 maj-11 kl 11:30 »
Det bästa vore nog om man kunde undanröja orsakerna, snarare än att bota symptomen.

Precis ,,ge hästen möjlighet att äta dygnet runt + att röra sej dygnet runt som den gör i en naturlig miljö. :D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #42 skrivet: 15 maj-11 kl 15:06 »
Du får gärna länka till forskningen. Jag har svårt att hitta något om att just BAKjäst (Saccharomyces cerevisiae YJM789) ska vara nyttigt, i de artiklar jag har hittat så står det om att några få strains av bryggerijäst (alltså som används till ölbryggning) som är gynnsamma för idisslare och hästars matsmältning, men inte just BAKjäst. Yea-Sacc (Saccharomyces cerevisiae 1026) (http://www.alltech.com/uk/brands/Pages/Yea-Sacc.aspx) är ju en registrerad strain som används som tillskott till både idisslare och häst, som det är ordentligt forskat på.

Jag har svårt att tro att bakjäst, som bildar koldioxid och alkohol när den jäser stärkelse och socker, kan vara nyttig för en hästmage. Jag tror att mycket som vi petar i våra djur och oss själva inte har den effekten vi tror (visst kan hästar som får bakjäst bli bättre i magen för att de får i sig spårämnen/vitaminer/mineraler som kanske fattades innan, men folk tror då att den blir bättre för att den får i sig jästsvampar som hjälper till med grovtarmsjäsningen).

Jag tror att bakjäst är en trendgrej för de som inte vill lägga ner pengar på Yea-sacc och jag vill gärna se forskning på just den strain som finns i Kronjäst-kuber är gynnsam för hästar.


Tidigare kunde jag hitta forskningsrapporten på den här adressen; http://www.ker.com/library/equinereview/su13.pdf
Den verkar dock ha blivit flyttad. I denna studien såg de effekt av 10 gram ren jästkultur per dag (Saccharomyces cerevisio = bakjäst) och man såg effekt på tarmfloran efter 3 veckors behandling. Jag ska se om jag kan hitta den på något annat ställe.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #43 skrivet: 15 maj-11 kl 15:15 »
Nu hittade jag en som jag tror kan vara den aktuella rapporten eller en liknande (jag är dock inge vidare på att läsa forskarengelska) på den här adressen;
http://jas.fass.org/cgi/content/abstract/80/10/2600

Jag lägger in en rätt usel googleöversättning, de som vill kan ju läsa den på orginalspråket.... Vad jag förstår ska det finnas flera studier (upp till 15 st) på samma ämne som gett liknande resultat men de får någon annan leta upp! ;)

"Åtta hästar tilldelades i par bestående av en blindtarmen-och höger ventrala kolon-fistulated djur och ett blindtarmen-fistulated djur. De fick mat dagligen, vid samma nivå av intag antingen en hög-fiber (HF) eller en hög-stärkelse (HS) kost utan eller med 10 g av ett Saccharomyces cerevisiae beredning, i en 4 x 4 latinska kvadrater. HS diet gav en stärkelse överbelastning (dvs. 3,4 g stärkelse • kg-1 kroppsvikt • måltid-1) samtidigt som en hög mängd fiber intaget (dvs. kost NDF / stärkelse uppgick 1,0). En 21-d period av anpassning till de behandlingar inträffade innan cecal och kolon innehåll drogs tillbaka 4 h efter att frukosten att räkna total anaerob, cellulolytic, och mjölksyra-bakterier utnyttjar, laktobaciller och streptokocker. Mjölksyra, flyktiga fettsyror, koncentrationer ammoniak och pH mättes på cecal och kolon vätska prov som tagits varje timme under de första 12-h postfeeding. När HS kost matades ökade koncentrationen av total anaerob och mjölksyra-bakterier använder (P <0,001), medan antalet cellulolytic bakterier minskade (P <0,05) i blindtarmen. Koncentrationen av laktobaciller och streptokocker ökade (P <0,001) i cecal och kolon innehåll. Dessa förändringar i den mikrobiella profilerna förknippats med en minskning (P <0,001) av pH, (acetat + butyrat) / propionat förhållandet och med en ökning (P <0,001) av mjölksyra koncentration. Komplettering av S. cerevisiae preparatet ökade (P <0,01) koncentrationen av livskraftiga jästceller, i genomsnitt 4,3 x 106 och 4,5 x 104 cfu / ml i cecal och kolon innehåll, respektive. Jäst tillskott hade nästan ingen effekt på mikroorganismer i blindtarmen och tjocktarmen. Den komplettering av S. cerevisiae verkade ändra (P <0,05) pH, koncentration av mjölksyra och ammoniak, molar procentandelar av acetat och butyrat med HS kost och [(acetat + butyrat) / propionat] förhållande när HF kost matades . Effekterna av S. cerevisiae preparatet var större i den blindtarmen än i tjocktarmen, som sammanföll med den stora mängden jästceller. När nedbrytning av stärkelse i tunntarmen var mättad, verkade effekten av tillägg av en S. cerevisiae beredning för att begränsa omfattningen av oönskade förändringar i tarmens ekosystem av hästen."

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #44 skrivet: 15 maj-11 kl 15:22 »
Han har ätit hö hela vintern och magen blir avsevärt bättre. Nu har han ätit bakjäst i 4 dagar 1 jäst om dagen och magen är helt bra...

Kul att höra ts! :)



Som många skriver så är de absolut ultimata för en häst  att  få fri tillgång på grovfoder, det är de mest naturliga.   Men viktigt är att man har ett hö vars analysvärden kan fungera på fri tillgång.


Där har man ju som ägare ett ansvar för att se till att hästen får tillgång på sådant hö om den visar tecken på att behöva bli fodrad oftare. Annars kan det ju fungera med fri tillgång på halm för att ge tillgång till strå. Ett gäng hemmabyggda foderautomater, lunchgrindar etc. kan också säkerställa att hästen blir ofta fodrad fast mängderna är små.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #45 skrivet: 15 maj-11 kl 16:30 »
Jag tycker det är väldigt logiskt: magsyra bildas hela tiden ...om inte hästmagen får använda magsyran då fräter den .
Jasså det är magsyran som gör att hästen får magsår,det visste jag inte.Jag trodde att det berodde på magslemhinnan mist delar av sin skyddande hinna,och att det gör magsäcken mottaglig för magsaftens inverkan.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Midsommaren

  • Inlägg: 614
    • Bohuslän
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #46 skrivet: 15 maj-11 kl 21:08 »
Sar: Vi har faktiskt haft stora problem med att få tag på seriösa höbönder i vår trakt. 

Är det inte anlayserat så har det var blandat hö hejvilt från olika åkrar och olika datum ,vilket isåfall har resulterat i att vi fått göra  ny analys för varje lass vi hämtar. (Har inget plats för att hämta allt på en gång tyvärr)

 Eller så har höet varit dammigt.  Min äldsta sto har noll tolerans för damm och

 Vi fick leta länge efter det höet vi ger idag och det får vi åka en bit för att hämta, men de är de värt.  Det dammar inget, ser fräscht ut och  är analyserat.   Höets Ts är för övrigt 86.

Däremot har våra hästar alltid halm att pilla med dygnets alla timmar. 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #47 skrivet: 15 maj-11 kl 23:06 »
Jag gillar att tugga på facktexter  ;D och tolkar sammandraget på rapporten till vanlig svenska såhär:

Några hästar gavs en diet med ökad mängd fibrer, några andra med ökad mängd stärkelse. Från båda dessa grupper valdes några som fick, respektive inte fick jästbakterier.

Man mätte dom (nytto-)bakterier som fanns i tarminnehållet och dessutom ett antal andra parametrar. Den grupp hästar som fick ökad mängd stärkelse (samtidigt med stor mängd fibrer) bildade en stor mängd syrenyttjande lactobaciller och andra bakterier som utnyttjar mjölksyrejäsning, samt streptokokker, samtidigt som mängden stärkelse- och cellnedbrytande bakterier minskade. Den här reaktionen ansågs hänga samman med bl.a. pH-höjning.

De hästar som fick jästsvampar uppvisade ingen ökad tillväxt av jästsvampar i sina tarmar. Jästsvamparna hade nästan ingen effekt på det mikrobiologiska livet i tarmarna hos dessa hästar. Däremot så verkade det som om jästsvamparna i viss mån reglerade mängden mjölksyra och ammoniak och halterna av acetat och butyrat, hos de hästar som fick en diet med ökat stärkelseinnehåll. Man tyckte sig också se att de respektive halterna av acetat och butyrate ökade efter att man gett dem jästsvampar, för de hästar som getts en diet med ökat fiberinnehåll.

I det läge där de mindre tarmarnas förmåga att bryta ned stärkelse var utnyttjad till sin maxgräns, verkade det som om jästsvamparna kunde begränsa oönskade effekter i det interna ekosystemet hos hästarna.

En annan undersökning från 2009 som citerade ovan undersökning (står angiven längre ned på samma sida), säger följande i sitt sammandrag:

(Massa facksnack) "Det skedde en ökning hos flesta enzymer involverade i nedbrytningen av cellväggar, efter att man gett hästarna jästsvampar. Den här omständigheten kan vara bidragande orsak till den bättre smältningen av fibrer som sker hos hästar som får tillskott av jästsvampar." (Levande Saccharomyces cerevisiae till hästar som fick antingen mycket fibrer eller mycket stärkelse/kolhydrater).

De drog litet olika slutsatser men i båda undersökningarna fann man att jästsvamparna jobbade mera i coecum än i colon (=tjocktarmen). Det gick inte att komma åt hela texten för undersökningarna, men jag tolkar sammanfattningarna som att jästen hade någon form av positiv (balanserande) effekt hos de hästar som fick ökade mängder av stärkelse och/eller fibrer, jämfört med normal kost. Man mätte alltså effekten av jästsvamparna på hästar som provocerats med ändrad kost.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #48 skrivet: 16 maj-11 kl 15:06 »
Jäst tillskott hade nästan ingen effekt på mikroorganismer i blindtarmen och tjocktarmen. Den komplettering av S. cerevisiae verkade ändra (P <0,05) pH, koncentration av mjölksyra och ammoniak, molar procentandelar av acetat och butyrat med HS kost och [(acetat + butyrat) / propionat] förhållande när HF kost matades ."

Det är det här jag var ute efter... Det är inte jästen i sig som hjälper tarmens organismer... Den effekt jästen i den här studien hade, var att den ändrade på bland annat pH-halten, proportioner av mjölksyra och ammoniak med mera. Samma effekt kan tillexempel Yucca Schigidera ha.
//Lina

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #49 skrivet: 16 maj-11 kl 15:49 »
Jasså det är magsyran som gör att hästen får magsår,det visste jag inte.Jag trodde att det berodde på magslemhinnan mist delar av sin skyddande hinna,och att det gör magsäcken mottaglig för magsaftens inverkan.
O varför tror du magslemhinnan har mist delar ? Gissa.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #50 skrivet: 16 maj-11 kl 20:04 »
Tack för en utmärkt översättning! Uppe o högra hörnet kunde man trycka på "full text" och all källor, det jag klippte in var bara sammanfattningen om någon är intresserad av att veta mer.





Jag gillar att tugga på facktexter  ;D och tolkar sammandraget på rapporten till vanlig svenska såhär:

Några hästar gavs en diet med ökad mängd fibrer, några andra med ökad mängd stärkelse. Från båda dessa grupper valdes några som fick, respektive inte fick jästbakterier.

Man mätte dom (nytto-)bakterier som fanns i tarminnehållet och dessutom ett antal andra parametrar. Den grupp hästar som fick ökad mängd stärkelse (samtidigt med stor mängd fibrer) bildade en stor mängd syrenyttjande lactobaciller och andra bakterier som utnyttjar mjölksyrejäsning, samt streptokokker, samtidigt som mängden stärkelse- och cellnedbrytande bakterier minskade. Den här reaktionen ansågs hänga samman med bl.a. pH-höjning.

De hästar som fick jästsvampar uppvisade ingen ökad tillväxt av jästsvampar i sina tarmar. Jästsvamparna hade nästan ingen effekt på det mikrobiologiska livet i tarmarna hos dessa hästar. Däremot så verkade det som om jästsvamparna i viss mån reglerade mängden mjölksyra och ammoniak och halterna av acetat och butyrat, hos de hästar som fick en diet med ökat stärkelseinnehåll. Man tyckte sig också se att de respektive halterna av acetat och butyrate ökade efter att man gett dem jästsvampar, för de hästar som getts en diet med ökat fiberinnehåll.

I det läge där de mindre tarmarnas förmåga att bryta ned stärkelse var utnyttjad till sin maxgräns, verkade det som om jästsvamparna kunde begränsa oönskade effekter i det interna ekosystemet hos hästarna.

En annan undersökning från 2009 som citerade ovan undersökning (står angiven längre ned på samma sida), säger följande i sitt sammandrag:

(Massa facksnack) "Det skedde en ökning hos flesta enzymer involverade i nedbrytningen av cellväggar, efter att man gett hästarna jästsvampar. Den här omständigheten kan vara bidragande orsak till den bättre smältningen av fibrer som sker hos hästar som får tillskott av jästsvampar." (Levande Saccharomyces cerevisiae till hästar som fick antingen mycket fibrer eller mycket stärkelse/kolhydrater).

De drog litet olika slutsatser men i båda undersökningarna fann man att jästsvamparna jobbade mera i coecum än i colon (=tjocktarmen). Det gick inte att komma åt hela texten för undersökningarna, men jag tolkar sammanfattningarna som att jästen hade någon form av positiv (balanserande) effekt hos de hästar som fick ökade mängder av stärkelse och/eller fibrer, jämfört med normal kost. Man mätte alltså effekten av jästsvamparna på hästar som provocerats med ändrad kost.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #51 skrivet: 16 maj-11 kl 20:22 »
Det är det här jag var ute efter... Det är inte jästen i sig som hjälper tarmens organismer... Den effekt jästen i den här studien hade, var att den ändrade på bland annat pH-halten, proportioner av mjölksyra och ammoniak med mera. Samma effekt kan tillexempel Yucca Schigidera ha.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Det är ju tack vare bakjästen som smältningen av fiber blir bättre och dessutom begränsar "oönskade effekter" inombords. Eller menar du "jäsning" när du skriver "jästen"?

Själv tycker jag att det är mer eller mindre fantastiskt att man kan få en sådan effekt från ett paket jäst till en ytterst human kostnad! Till skillnad från annan probiotika som kostar skjortan (och tveksamt om effekten är lika bra).
Vi har dessutom fått ett fall i tråden där ts häst blivit hjälpt redan efter några dygns jästgiva.

 

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #52 skrivet: 16 maj-11 kl 21:31 »
Alltså att tillförsel av jäst inte är likamed tillförsel av extra organismer som hjälper med smältningsprocessen. Det gynnar bara tillväxten av de goda bakterierna genom att hålla pHt nere (för mycket stärkelse/socker i fodret påverkar de goda bakterierna negativt eftersom det bildas ammoniak när de bryts ner och det höjer pHt). Stod det något i den fulla artikeln om det var så att jästen tog hand om överskottsstärkelsen? Eller är jästen i sig sur?

Om man ger en häst bakjäst för att motverka ett magsår (vilket topicen handlar om) så spelar det väl ingen roll att bakjästen har positiv inverkan på pHt i grov- och blindtarm?
//Lina

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #53 skrivet: 16 maj-11 kl 22:38 »
Nej mot magsår hjälper inte jäst men mot dålig mage så hjälper det .
Har nu använt jäst i två dygn på min lilla häst pga diaree o nu är han bra igen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #54 skrivet: 17 maj-11 kl 01:00 »
Tack för en utmärkt översättning! Uppe o högra hörnet kunde man trycka på "full text" och all källor, det jag klippte in var bara sammanfattningen om någon är intresserad av att veta mer.
Äsch, klantigt av mig att inte kolla detta. När det står "Abstract for free" brukar det automatiskt innebära att själva rapporten kostar pengar att få ta del av. Har hämtat hem den, skall läsa igenom och se om jag hittar nåt mer intressant.

Men man bör som sagt beakta, det var hästar som provocerats med avvikande kost. Är grundproblemet något som har andra orsaker, kan även jästen ha en annan effekt än den önskade. Rubriken för den här tråden gäller magsår, men vi vet alltså fortfarande inte om jäst fungerar bra vid magsår för de här rapporterna gäller inte just detta. Men sedan har vi ju en del praktiska erfarenheter som tyder på det, så då får man ju gå på dom erfarenheterna istället.
« Senast ändrad: 17 maj-11 kl 01:03 av christinag »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #55 skrivet: 17 maj-11 kl 09:53 »
Om man ger en häst bakjäst för att motverka ett magsår (vilket topicen handlar om) så spelar det väl ingen roll att bakjästen har positiv inverkan på pHt i grov- och blindtarm?

Det är nog ingen som hävdat att jäst har verkan mot ett utvecklat magsår. Men det är ju inte på något sätt fastlagt att det är magsår som ts häst har, där behövs vidare undersökningar och vetrinär kontakt.

Läser du den fulla undersökningen (det finns ju ett gäng källor man får namnet på och kan fördjupa sig i också) kanske du får bättre svar på dina frågor. Jag har tidigare läst att det dessutom ska finnas fler undersökningar inom bakjästens förträfflighet, förhoppnings någon nyare än den här också.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: bota magsår med bakjäst?
« Svar #56 skrivet: 17 maj-11 kl 10:29 »
O varför tror du magslemhinnan har mist delar ? Gissa.

Nä jag vill nog ha lite mer underbyggd kunskap än gissningar.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

993 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser