Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Korsförlamning  (läst 20003 gånger)

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Korsförlamning
« Svar #20 skrivet: 19 dec-10 kl 17:04 »
Jaha ja, nu har pållen blivit sämre igen.. Kom till stallet och tog in honom för en ryktning vid tre tiden. Då spänner han sig och är jätte öm i ryggen och bak i ljumskarna...

Det har varit 8-10 minus grader i dag. Tror ni det kan spela in eller något annat förslag? Skall ringa vet i morgon och se vad som skall göras.

Detta börjar kännas uppgivet...  :(



 

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Korsförlamning
« Svar #21 skrivet: 19 dec-10 kl 18:21 »
Lite värme,ett par goa fleesetäcken kan nog lindra något,kan ju ha stått och blivit blöt och kall,och låt stå inne imorgon tills vet har sagt sitt
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #22 skrivet: 19 dec-10 kl 19:07 »
Japp håll hästen varm ...kanske lite mjuk ytmassage med värmande liniment o med varma händer kan lindra något .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Korsförlamning
« Svar #23 skrivet: 19 dec-10 kl 19:47 »
Håll hästen varm, det är ju A o O vid en korsförlamning, samt att den ska ha boxvila något dygn minst... kylan är största boven vid korsförlamning, händer allt för ofta på trav då hästen värmts och sedan svalnar av innan loppet.. därför viktigt att hålla torr och varm och i rörelse efter prestation... back on track? och följ gärna Travels råd om massage.. men täcken på!!
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Korsförlamning
« Svar #24 skrivet: 19 dec-10 kl 19:56 »
Han har ett 400g täcke på sig dygnet runt. Går inte igenom någon väta i det och det är alltid varmt och gott under.

Veterinären var ju inte helt säker på att det var korsförlamning för att värdena inte var förhöjda på båda och att han inte blev bra direkt efter att hon varit där och sprutat honom. Hon pratade på bäcken fraktur och gud vet allt hon drog upp som det kunde vara annars. Men då borde han ju inte blivit bättre i mellan eller vad tror ni? Han var ju nästan helt bra, bara lite öm i ryggen och ljumskarna. Men nu är det ju lika illa som första gången igen...

Uscha, detta är jobbigt..

Tack för era svar :)

fräsen

  • Gäst
SV: Korsförlamning
« Svar #25 skrivet: 19 dec-10 kl 21:46 »
när min häst får fång får den samma symptom som din häst.
kan snöätandet stört magbalansen? Eller har du bytt foder nyligen?

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #26 skrivet: 19 dec-10 kl 22:01 »
Kolla upp detta :
http://sv.wikipedia.org/wiki/EPSM

Denna sjukdom hade mitt sto o hennes värden visade bara att nåt var fel en enda gång så det kan vara svårt att upptäcka den sjukdomen.

Du kan pma mej om du vill prata mera om denna sjukdom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Korsförlamning
« Svar #27 skrivet: 22 dec-10 kl 12:58 »
Jag har fått låna en Back On Track ryggvärmare och hoppas på att det skall hjälpa något.. :) Han har haft på sig det 4 timmar i dag för det skulle tydligen vänjas på över några dagar. Kan man låta det ligga på dygnet runt sedan?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #28 skrivet: 23 dec-10 kl 13:03 »
Om det är korsförlamning och den har hävst,och för att sedan återkomma,så måste hästen blivit felutfodrad.Orsaken till korsförlamning är att muskelsockret glykogen som är bränslet i musklerna,blir upptaget av mjölksyra i stället.Om hästen under vila får lika stor ration foder,som under arbete,blir energianhopningen i musklerna förstor.När sedan hästen sätts i arbete,blir muskelaturen överhettad pga av energiomvandlingen. Hästens muskler på kors och länd kan bli hård och ansvälld,ibland kan även bogmusklerna angripas.Som följd av korsförlamning kan lårmuskelationen delvis fötrvina,men det går oftast att bota,men det är lång konvalescens ca ett år.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: Korsförlamning
« Svar #29 skrivet: 23 dec-10 kl 17:35 »
Han får utfodring enligt veterinärens ordination. 10 kilo hö, 1 näve grund, 2 dl olja, b-vitamin och e-vitamin.

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #30 skrivet: 24 dec-10 kl 14:06 »
Ja det är ju en vettig foder ration. Normalt så får inte hästar tillbaka symtomen  om  man minskar ner kraftfoder, för det är ju kraftfoder som orsakar korsförlamning.Men det är inte alltid som sjukdomssymtomen följer läroboken.Frågan är om det är korsförlamning.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #31 skrivet: 24 dec-10 kl 21:05 »
Varför ge kraft alls ? O varför B-vitamin nu ??
Dom bägge är inte bra alls.
Byt ut oljan mot solrosfrön dom tillgodoser sej bättre med fröna .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pernilla70

  • Inlägg: 621
    • Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
SV: Korsförlamning
« Svar #32 skrivet: 03 jan-11 kl 23:51 »
Min häst fick korsförlamning för drygt ett årsedan.... jag hade ute vet och löd hans rekomendationer... pyttelite och då menar jag pyttelite betfor för att få i henne finadynen( smärtlindrande) B vitamin och tokosel,och olja annars bara hö att äta.

Hon fick stå i box en vecka och sedan i en liten sjukhage. Det viktiga är att hon aldrig får bli kall på korset. Nu står hon med täcke inne och ute. Hon får ha ländtäcke när hon rids.

Efter detta hände pratade jag med Travelhorses och fick jättemycket stöd.. Tack!!

Än idag är jag livrädd för att hon skall få i sig fel foder.
Så hon får endast solrosfrö, b vitamin multivitaminer., tokosel och morötter och äpplen. Med andra ord inget kraftfoder alls.
Skall hon inte ridas får hon minimalt.... ex en morot som jag hackar i många bitar för hon skall få lita att plocka med.
Om det är rätt el fel det vågar jag inte säga men min häst mår iallafall bra av detta.  Men jag väldigt försiktig för jag vill inte att hon skall bli dålig igen... min vet sa en gång är ingen gång men får hon det flera gånger är det illa.

Därför resonerar jag som så att det är bättre att vara försiktig än snäll att ge för mycket mat och det blir fel.

Håller tummen på att det går bra för er. Styrkekramar
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #33 skrivet: 04 jan-11 kl 18:21 »
Jag är så glad att jag kan hjälpa nån med min erfarenhet .
Min älskling dog ju så detta ämne ligger mej verkligen varmt om hjärtat .
Det är fruktansvärt att se hur ont dom får när musklerna bryts ner ... :'( så sorgligt att dessa vidriga sjukdommar inte kan botas .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Korsförlamning
« Svar #34 skrivet: 04 jan-11 kl 18:26 »
Kraffts rehab är väl det kraftfoder som fungerar bäst i detta fall om man ska ge krf alls .
Grund tycker jag låter som ett av de sämre .

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Korsförlamning
« Svar #35 skrivet: 04 jan-11 kl 18:29 »
Inget kraftfoder alls ..livsfarligt då hon inte fått en slutgiltig diagnos .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Korsförlamning
« Svar #36 skrivet: 04 jan-11 kl 18:33 »
Citera
händer allt för ofta på trav då hästen värmts och sedan svalnar av innan loppet..
Vad har du erfarenheter av det Utterman? Vart hittar du den källan?
Jag har jobbat professionellt med trav i hela mitt liv, född i travstall och ALDRIG, ALDRIG någonsin varit med om det eller sett det hända!
men jag håller med om att det KAN hända, men att påstå att det händer "alltför ofta.." ::)

2 gånger har jag sett korsförlamning på travhäst, ena gången ett gammalt sto som tydligen haft det många gånger, ägarens slarv.

Andra gången ett 2-årigt sto som vi hade i träning, hästen gick på bete och skulle ut och långsamköras men efter några hundra meter märkte vi att hon var ovillig och vände hem och upptäckte att hon drabbats av korsförlamning.

En gång när jag var liten så kan jag minnas att någon oroade sig över korsförlamning på en av våra hästar, men jag var under 10 år då och har inte så tydliga minnen av det, så det räknar jag inte.

Så ofta..eller ofta...?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Korsförlamning
« Svar #37 skrivet: 04 jan-11 kl 18:49 »
så udda att det inte händer på distanshästarna då..eller fälttävlan..hmm..eller kohästarna? jag fattar ingenting..
Disability is an attitude

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Korsförlamning
« Svar #38 skrivet: 04 jan-11 kl 19:01 »
Jag fick slakta en av mina travare på 80-talet efter ett att den fått ett mycket elakartat anfall .
Den gick inte längre att belasta . Det var förmodligen en snabb foderomställnig när hästen kom från mig och in i träning hos en tränare och tränaren inte lysssnade på mig .
Hemma på gården fick hästen fri mänd hö och ca 1 kg havre per dag . Tränaren sa bara att hästen skulle äta cad alla hästar i stallet åt , man gjorde inga undantag inte ens för nya hästar som behövde tid till omställning .
Så där fodrades hästen med silage och stora mängder lucernbricketter ca 5 kg om dagen .
Vid första snabbjobbet stannade hästen och den tålde aldrig mer att belastas .

En travhäst som har haft återkommande korsförlamningar och ändå kan tävla är Zeb Macahan .

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Korsförlamning
« Svar #39 skrivet: 04 jan-11 kl 19:25 »
ja,tänk vad man lär sig! och det där var jukanske inte så konstigt att den fick korsförlamning.
Disability is an attitude


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
Mortsreka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser