Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyfödd killing  (läst 3475 gånger)

vi i långserum

  • Inlägg: 5
    • Småland
Nyfödd killing
« skrivet: 29 apr-17 kl 22:30 »
Den föddes igår och äter o tyr sig till mamman men vi är lite oroliga för bakdelen hänger inte riktigt med så den faller ihop vi tänker avvakta tills den är 48 h innan vi rådgör med veterinär
Sen är den inte så ren runt analen verkar vara lite lös i magen så vi har fått göra rent där är tacksam för råd av er med erfarenhet av killingar tack ☺

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nyfödd killing
« Svar #1 skrivet: 30 apr-17 kl 08:39 »
Grattis till lyckad nedkomst, och välkomna hit!  :D

  Min första tanke går till selenbrist.  Lite extra selen + E-vitamin kan ni alltid ge, innan ni kostar på veterinär.

  Magproblem finns många sorter, det som drabbade mina mest var en (troligen ärftlig) oförmåga att tillgodogöra sig mjölkfettet.  Fettet går då rakt igenom killingen, och blir till gult eller ljusbrunt kladd som stelnar när det kommer ut i kallare miljö.  I svåra fall måste man sätta killingen under en varmvattenkran (och hoppas att detta inte ställer till för avloppet!!).  Mamman brukar inte tycka att detta klet är trevligt, men de flesta gör ändå vad de kan för att hålla avkomman ren.

  Efter någon vecka brukar killingen ha normal avföring.

   Är killingen glad för övrigt, och normalt busig?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vi i långserum

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Nyfödd killing
« Svar #2 skrivet: 30 apr-17 kl 11:01 »
Grattis till lyckad nedkomst, och välkomna hit!  :D

  Min första tanke går till selenbrist.  Lite extra selen + E-vitamin kan ni alltid ge, innan ni kostar på veterinär.

  Magproblem finns många sorter, det som drabbade mina mest var en (troligen ärftlig) oförmåga att tillgodogöra sig mjölkfettet.  Fettet går då rakt igenom killingen, och blir till gult eller ljusbrunt kladd som stelnar när det kommer ut i kallare miljö.  I svåra fall måste man sätta killingen under en varmvattenkran (och hoppas att detta inte ställer till för avloppet!!).  Mamman brukar inte tycka att detta klet är trevligt, men de flesta gör ändå vad de kan för att hålla avkomman ren.

  Efter någon vecka brukar killingen ha normal avföring.

   Är killingen glad för övrigt, och normalt busig?
Tack för svar ska ringa vet idag för jag är orolig killingar ligger mest men äter och ropar på sin mamma bara att avvakta för vi har ingen selen hemma 😢

Skickat från min E5823 via Tapatalk


vi i långserum

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Nyfödd killing
« Svar #3 skrivet: 30 apr-17 kl 17:10 »
Nu dog den 😢 måste jag mjölka mamman nu?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nyfödd killing
« Svar #4 skrivet: 01 maj-17 kl 09:51 »
 :'( :'( :'(  Så sorgligt!  :'( :'( :'( Jag tycker det låter mest som selenbrist.  Vanligt i Sverige, och du får väl försöka skaffa selen åt din get, så att detta inte upprepas!

  Om du vill ha mjölken hela sommaren, så mjölka nu.  Om du inte vill ha det jobbet, så mjölka bara ur om juvret känns spänt och hårt.  Fråga geten! :-*  Hon är säkert lika ledsen som du.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

vi i långserum

  • Inlägg: 5
    • Småland
SV: Nyfödd killing
« Svar #5 skrivet: 01 maj-17 kl 22:00 »
Tack för svar 👍 mjölkar henne inte och det är ok det var inte min plan just nu så lilla get mamman får sina och hon är inte superspänd längre ☺ naturen sköter det tror jag

Skickat från min E5823 via Tapatalk


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nyfödd killing
« Svar #6 skrivet: 02 maj-17 kl 06:58 »
Så sorgligt med killingen  :'( .
Om ni har fler högdräktiga getter hemma är det en god idé att skaffa hem E+selen och ge till dem för att förebygga såna här problem.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nyfödd killing
« Svar #7 skrivet: 02 maj-17 kl 09:28 »
Håll koll så att det inte blir juverinflammation.  Händer inte ofta, men om olyckan är framme, så kan det vara bra att upptäcka den snabbt.  Jag antar att ni har bara en eller några få getter, så hon är väl ganska tam?  Och lätt att komma åt att känna på juvret?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, gruvtrollet, Stengrim, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser