Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blomsterlupin som mat?  (läst 8498 gånger)

Juniperus

  • Gäst
Blomsterlupin som mat?
« skrivet: 25 aug-14 kl 13:28 »
Lupin familjen innehåller giftiga alkaloider i olika halt, en del lupiner används som mat. Jag undrar om någon har erfarenhet av blomsterlupinen. Kan man minska halten av de giftiga alkaloiderna genom urlakning? rostning?
Blomsterlupiner växer var stans och har proteinrika frön, men de innehåller ju giftiga alkaloider som måste bort, eller är halten verkligen för hög för konsumtion. Det har varit svårt att finna information om detta.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Blomsterlupin som mat?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-14 kl 14:52 »
Googla på "äta lupiner" så får du lite info om vilken sort som är ätbar etc fast jag hade nog inte tagit på mig så stort bevär och risk för att äta kunna äta dem. (Vanliga torkade gula ärtor blir nog både billigare och mindre krångligt att laga och äta och garanterat ogiftiga). Alkaloider från växten vintergröna kan man göra cytostatika av.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Blomsterlupin som mat?
« Svar #2 skrivet: 08 jan-15 kl 12:11 »
Most lupine beans should be treated, in order to neutralize the alkaloid substances that make them bitter:

1. Cover 2 cups (500 ml) of lupine beans with 6 cups (1.5 l) of cold water, then leave them to soak 12 hr.

2. Drain the lupine beans, rinse and cover them again with fresh water.

3. Cook the lupine beans gently until tender (about 2 hr). Check for doneness by inserting the point of a knife.

4. Drain the lupine beans, cover them again with cold water and let them cool completely.

5. Drain again, cover them once again with cold water, mix in 2 tablespoons (30 ml) of salt and place in a cool spot (not in the fridge). Leave to soak 6-7 days, changing the salted water twice a day.

6. Once the bitterness is gone, keep the lupine beans in the fridge in salted water in an airtight container.

7. To serve the lupine beans, drain the amount needed and serve as is or dressed with lemon juice, with or without their skin.

http://www.globalgourmet.com/food/cookbook/2009/visual-food-guide/lupine-bean.html#axzz3OE9KarsM
Kaninuppfödare och pelargontant.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Blomsterlupin som mat?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-15 kl 11:22 »
Vad jag vet är det bara den vita lupinen (Lupinus albus alltså, tror inte alla vita lupiner är av den sorten) som kan ätas. Den används traditionellt på sina håll i södra Europa åtminstone, och nuförtiden rätt mycket i olika bakverk od på samma sätt som t.ex. soja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lupinus_albus
Ingen människa är illegal

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Blomsterlupin som mat?
« Svar #4 skrivet: 18 jan-15 kl 10:09 »
Alla kan ätas men den vita är vanligast och bäst.
Att den kan ersätta soja är ju bra!
http://www.nytimes.com/2011/11/17/business/energy-environment/soy-substitute-edges-its-way-into-european-meals.html?pagewanted=all&_r=0
Men var får man tag på frö till albus?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Marit4

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Blomsterlupin som mat?
« Svar #5 skrivet: 23 apr-16 kl 18:25 »
Jag har precis köpt diverse lupinfrön, inklusive lupinus albus, från http://b-and-t-world-seeds.com/. Har dock aldrig beställt därifrån tidigare så vet inte utfallet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 5 användare
xaelanar, Tur-Johan, LimJans, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser