Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor...  (läst 1866 gånger)

frukall

  • Gäst
Några frågor...
« skrivet: 18 jan-07 kl 20:28 »
Hej alla getkunniga människor!
Jag har några frågor till er:
1. Jag undrar hur högt ett staket för gätter måste vara för att de inte ska kunna hoppa över?
2. Jag hade tänkt mig att ha gärdesgård runt hagen, är det okej?
3. Jag har inte lyckats hitta så mycket information om getuppfödare. Finns det några i Uppsala-Stockhplms trakten (Jag har inte bestämt mig för någon specefik ras än)?
Mvh
Susan. :)

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Några frågor...
« Svar #1 skrivet: 18 jan-07 kl 20:44 »
Hejsan!
Hur högt staket du måste ha beror helt på vilken ras du skaffar. dvärgarna är lätta att stänga in och behöver inte ha speciellt högt. Men de är de enda som jag har erfarenhet av ännu.
Gärdesgård har jag inte provat men vad jag vet så ska det fungera bra till getter. men det är mycket jobb med att sätta upp och underhålla gärdesgårdar.
Någon lista över uppf. kommer du inte att hitta. Vi har tyvärr inte ens ett getavelsförbund i Sverige.
Om du ännu inte bestämt dig för någon ras så varför inte kika närmre på allmogegetterna. Det behövs fler som vill vara med i bevarandearbetet av dessa utrotningshotade raser. Mer info hittar du på: www.allmogegeten.se
Annars rekommenderar jag varmt dvärgarna (kan ju bero på att jag själv föder upp dessa ) trevliga små djur som INTE äter på allt de ser.
Mvh.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Några frågor...
« Svar #2 skrivet: 18 jan-07 kl 23:22 »
Getavelsförbudet existerar under fåravelsförbundet. Men det finns ingen sida, ingen tidning och inga aktiviteter. Jag tror inte getfolk låter sig organiseras  ;)

Bland länkarna här på alternativ hittar du lite sidor du kan ha glädje av. Mycket på utrikiska men ett och annat på svenska också.

Mitt varmaste råd till dig, oavsett vilken ras du sen väljer. Är att du försäkrar dig om att du får getter som är tama, tillitsfulla och som du kan hantera. Gå inte på saker som "dom är bara lite osäkra mot främlingar". Du ska kunna känna på hela geten, även under klövarna för framtida klövvård t.ex.

Getter tillhör dom djur som blir dina vänner snarare än dina husdjur.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Några frågor...
« Svar #3 skrivet: 19 jan-07 kl 00:27 »
Ok. men bör det inte finnas någon som är ansvarig för ett förbund??
Någon sådan finns inte för getavelsförbundet.
jag har varit i kontakt med fåravelsförbundet och fick därigenom ett par kontaktnamn som inte finns påp angivna tel.nummer och som inte finns att hitta på Eniro. Så nej, getavelsförbundet skulle inte jag anse existerar. Och när jag kontaktar fåravelsförbundet för att kolla om det går att få igång getavelsförbundet så får jag inga svar.
Men om vi är flera så kan det gå att få igång getavelsförbundet igen.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:Några frågor...
« Svar #4 skrivet: 19 jan-07 kl 19:25 »
Jag har tidigare varit i kontakt med länsstyrelsen i Jämtland, jag tror hon hette Bodil Cornell, som visste en massa om getnäringen i allmänhet och i Jämtland i synnerhet. Hon kanske vet om någon annan förening.

Dessutom finns ju Sveriges gårdsmejeriers förening, om det kan vara något av intresse.

Edgar

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Några frågor...
« Svar #5 skrivet: 19 jan-07 kl 19:34 »
Jag ska gå med i allmogegeten vid månadsskiftet.
Har en Göingebock på väg och då kan ju det vara lämpligt.

frukall

  • Gäst
Re:Några frågor...
« Svar #6 skrivet: 23 jan-07 kl 18:40 »
Nu har jag kontaktat Almogegetens hemsida och bett dem skicka lite information om Lappgeten. Den verkar vara i mest behov utav hjälp.
Jag vill gärna ha getmjölk så att jag kan göra egen ost.
Är Lappgeten bra då tror ni?
Den var väldigt söt och ska tydligen vara lite "satt" som en dvärg get.
Det är ju bra, för då slipper jag släpa så mycket virke från skogen till gärdesgården (då de inte hoppar så högt)! ;)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Några frågor...
« Svar #7 skrivet: 23 jan-07 kl 21:01 »
Ja lappgeten borde helt klart räcka för att göra lite getost.
Ska man inte ha högavkastande mjölkgetter så passar det i princip med vilken ras som helst.
« Senast ändrad: 23 jan-07 kl 21:02 av Balbina »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser