Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsmamma som racist?  (läst 900 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Hönsmamma som racist?
« skrivet: 24 maj-19 kl 05:44 »
Har en svart Hedemora höna som för 3 månader sen ruvade fram en kyckling. Hon fick en svart kyckling. Det gick jättebra.
Nu har hon legat på ägg igen. Men fått en ljus kyckling. Hon ligger kvar på äggen och så fort kycklingen kommer fram till hönan så pickar hon den hårt, så den far ikull. Kycklingen är dock varm och go när jag lyfter den och stoppar den långt under mammans vinge.
Kan det vara så enkelt att hon är racist?  Eller är hon besviken på att det blev bara en igen kanske?
Nog för jag tycker kycklingen är lite mindre än vad en bör vara.

Annars är ju hönan en liten mes som låter andra höns lägga ägg under henne. Pickar inge hårt heller.
Hade en Blommehöna som ruvade emellan. Hon lät inga andra hönor lägga dit några ägg. Men å andra sidan så struntade hon i sin kyckling så en mormor fick kliva in och ta över.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Hönsmamma som racist?
« Svar #1 skrivet: 26 maj-19 kl 17:29 »
Rasist är nått mänskligt påhitt och inget som hönor går runt och tänker på

Färgen på fjädrarna kan ju säkert  trigga nått, kan ju bli samma fenomen om det är många kycklingar av samma färg och en som avviker i färg.

Sen är jag inte med på att kycklingen är mindre än den bör vara, den är ju lite när den föds och blir större ju mer den äter?



 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hönsmamma som racist?
« Svar #2 skrivet: 26 maj-19 kl 19:40 »
Jo det är sant. Men i grunden är vi alla djur.

Blev lite bättre när den fick ett syskon. Kanske hönan var ledsen. Suck blev det bara en nu också eller nåt sånt.

Jag har bara fått 2 kycklingar förr dagsgamla. Tycker dessa är minst 1 cm kortare.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 2 användare
xaelanar, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser