Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger hus utan tillgång till el?  (läst 3157 gånger)

Hanna Uhnér

  • Inlägg: 1
  • Hejsan!
    • -
Bygger hus utan tillgång till el?
« skrivet: 05 nov-18 kl 12:49 »
Jag håller på att bygga ett litet hus mitt ute i skogen.
Huset är helt av trä, golv, väggar och tak. Alltihop är isolerat med granris. Husytan, rummet man kan bo i.
Är på cirka 12 kvadrat, ståhöjd, med snedtak med nock.
Jag ska på något vis bygga mig en spis där inne.
Så att man kan elda med ved och på så vis få värme i vinter.
Materialet jag har att arbeta med är sten, natursten.
Ett berg som någon gång blivit sprängt i, tror jag. Och efterlämnat stenblock i storleken från två kg upp till 15. Med kantiga släta sidor.
Man kan alltså pussla ihop en vägg utan svårigheter.
Men jag vill ju inte att mitt hus ska brinna ner.
Så jag undrar hur gör jag nu?

Jag har stenblock, skogsmarks jord ev.lite sand och vatten.
Kan man blanda ihop nån smet med sand och vatten, och sätta som murbruk mellan stenarna?

Räcker det? Håller det?

Tack på förhand, behöver all hjälp jag kan få.
Ha en bra dag.
Kramisar Hanna
Ps. Det finns ingen el där jag bor, så jag jobbar helt för hand. Inga maskiner alltså.  Tack

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #1 skrivet: 05 nov-18 kl 14:21 »
Ja om du hittar blå/grålera som du blandar med sand och vatten så kan du mura med det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #2 skrivet: 05 nov-18 kl 15:51 »
I bästa fall. Det är inte all lera som duger att göra lerbruk av. Det är lämpligt att göra några provblandningar först innan man börjar mura på allvar. Kolla gärna med gammalt folk i trakten, bygdehistoriker mm, om lerbruk överhuvudtaget har använts i omgivningarna, och om kanske någon i bästa fall kan peka ut ett gammalt lertag. Om inte, så kan man misstänka att det aldrig har funnits tillgång på lämpliga leror i närheten.

En tumregel för Sveriges är att bra leror bara finns i de delar av landet som har varit under havsytan efter inlandsisen. I höglänta trakter som ligger över högsta kustlinjen, ska man inte vänta sig att hitta lera.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #3 skrivet: 05 nov-18 kl 20:35 »
Såg ett program på TV där dom byggde en mur och lite andra saker av stenblock utan att foga med något.
Det hölls ihop bara av att stenarna var bearbetade, så att de låste ihop varandra.

Minns inte vad programmet hette eller vilken kanal det var, men är ganska säker på att det var från England och det var en kille som lärde andra hur de skulle göra.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #4 skrivet: 05 nov-18 kl 20:43 »
Jo men ska man bygga spis o murstock av "rund sten så vill man nog få det tätare. Har dock sett kallmurade murstockar men de har varit av skiffer eller liknande sten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #5 skrivet: 05 nov-18 kl 20:47 »
Jo men ska man bygga spis o murstock av "rund sten så vill man nog få det tätare. Har dock sett kallmurade murstockar men de har varit av skiffer eller liknande sten.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Hon skrev ju att det fanns stenblock med kantiga släta sidor, är det rund sten?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-18 kl 21:04 »
Jag har inte koll på bergarterna, men tror inte gnejs och granit är så bra att elda mot.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #7 skrivet: 05 nov-18 kl 22:43 »
Hon skrev ju att det fanns stenblock med kantiga släta sidor, är det rund sten?
Rundare än en av skifferart. Kan du mura en murstock av stenblock/sprängsten lika tät (och stadig) som en av en skifferart så kan jag se till att du har jobb tills du går i pension.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

VS

  • Gäst
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #8 skrivet: 05 nov-18 kl 23:31 »
Jag håller på att bygga ett litet hus mitt ute i skogen.
Huset är helt av trä, golv, väggar och tak. Alltihop är isolerat med granris. Husytan, rummet man kan bo i.
Är på cirka 12 kvadrat, ståhöjd, med snedtak med nock.
Jag ska på något vis bygga mig en spis där inne.
Så att man kan elda med ved och på så vis få värme i vinter.
Materialet jag har att arbeta med är sten, natursten.
Ett berg som någon gång blivit sprängt i, tror jag. Och efterlämnat stenblock i storleken från två kg upp till 15. Med kantiga släta sidor.
Man kan alltså pussla ihop en vägg utan svårigheter.
Men jag vill ju inte att mitt hus ska brinna ner.
Så jag undrar hur gör jag nu?

Jag har stenblock, skogsmarks jord ev.lite sand och vatten.
Kan man blanda ihop nån smet med sand och vatten, och sätta som murbruk mellan stenarna?

Räcker det? Håller det?

Tack på förhand, behöver all hjälp jag kan få.
Ha en bra dag.
Kramisar Hanna
Ps. Det finns ingen el där jag bor, så jag jobbar helt för hand. Inga maskiner alltså.  Tack
Hejsan, Kanske kan den här videon ge dig nån form av inspiration..

https://www.youtube.com/watch?v=KYS_D_qwkUM

Alltså eventuellt kan du bygga en sån där men något högre upp, lite högre än till takhöjden utanpå huset längs ena väggen och ha en öppning från insidan vid eldstaden. Det andra mer säkrare och enklare lösning är att ta med en kamin som Laxen eller militär tältkamin liknande från civilisationen då sover du gott om nätterna och vaknar garanterat på morgonen ;D Lycka till! 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #9 skrivet: 06 nov-18 kl 09:55 »
Rundare än en av skifferart. Kan du mura en murstock av stenblock/sprängsten lika tät (och stadig) som en av en skifferart så kan jag se till att du har jobb tills du går i pension.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det var mer än jag visste.
I min värd så är runda stenar typ sådana här.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-18 kl 09:57 »
Och det här typ stenblock med kantiga släta sidor

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #11 skrivet: 06 nov-18 kl 13:48 »
Vilken rolig idé, hoppas det går bra och att du får till ett mysigt hus!
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #12 skrivet: 06 nov-18 kl 14:45 »
Och det här typ stenblock med kantiga släta sidor
Lycka till.

Till ts

Köp t ex naturstensbruk från weber eller läs här om lerbruk. Svenskajordhus.se/mura_med_lera.html

Eller skaffa en stålpipa och kamin.

En öppen eldstad kräver rejäl storlek på pipan/kanalen för att få drag. Jag kommer inte ihåg men typ roten ur arean på öppningen motsvarar lämplig storlek på skorstenskanalen. Någon annan kanske vet formeln.

Så försök att tvinga rökgaserna att avge sin energi typ rocket stove eller rörspis för att få ut det mesta av veden och slippa att du drar ut mer uppvärmd luft än den värmer...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 06 nov-18 kl 14:57 av Landet »

VS

  • Gäst
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #13 skrivet: 06 nov-18 kl 20:41 »


Hej du Hanna hoppas gärna att du kommer tillbaka med uppdateringar med ditt underbara projekt, ser verkligen fram emot det, bara tanken om ett sådan projekt är så uppiggande.   
« Senast ändrad: 07 nov-18 kl 14:10 av VS »

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #14 skrivet: 07 nov-18 kl 09:41 »
Klart TS ska prova! Hur ska hon annars få till en eldstad? Eller lära sig nåt?
Hur svårt kan det vara... För det är ju inte säkert att det blir rätt första gången man gör nåt nytt men lära sig kan man göra ändå.

Fast det är klart, en del saker kan ju vara farliga om de blir fel. Blir det dåligt drag eller kommer in kolmonoxid i rummet så kan det blir tråkigt. Och farligt. Så det är helt rätt att läsa på och ställa frågor.

Hanna, har du kollat youtubekanalen från primitive technology? Det är en kille i kortbyxor som gör en mängd saker på stenåldersvis. Men händerna och få redskap bygger han till exempel en brännugn där han bränner sina egna lertakpannor och massor av andra saker.
https://www.youtube.com/watch?v=P73REgj-3UE

Har du hört talas om Dick Proenneke? Han flyttade till vildmarken och timrade sitt eget hus, byggde sin eldstad och bodde där först ett år sen 29 till. Passade på att filma sina äventyr dessutom :)
https://www.youtube.com/watch?v=jG3fUIoXQ5A

Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #15 skrivet: 07 nov-18 kl 10:17 »
När jag har varit med och rivet gamla skorstensmurar gjorda av gråsten har dom varit hoplagda med jord emellan. På videon som visade eldstadsbygge hade dom glömt lägga jord mellan stenarna. Dessutom behövde dom passat ihop stenarna bättre. Hanna du kan absolut bygga en spis av sten som fungerar. Det är inte så stor risk för koloxidförgiftning om elden får tillskottsluft.
kretslopp

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #16 skrivet: 07 nov-18 kl 13:17 »
Nästan alla våra gamla torp och stugor, är ju byggda utan el, så det är i sig inget konstigt.

Det går utmärkt att använda såg och yxa, hammare och spik, eller för den delen trädymlingar.

Det som gör mig mycket tveksam dock är att försöka använda granris som något slags isolering.
Barren torkar bort på nolltid, och ramlar ner längst ner mot golvet/marken så granris funkar inte som isolering alls. Det är också väldigt lite "bladmassa"(barrmängd) i granris relativt volymen färskt granris, så det är ingen slump att detta lättillgängliga material inte användes för isolering av "de gamla".
När de inte byggde hus av timmer och behövde lite volym på billig isolering så var sågspån förstahandsvalet, och diverse former av "lump" (gamla klädtrasor), t.ex. runt fönster för att slippa drag.
Jag har inte sett fårull använd som isolering (den var den nog för värdefull för att bli isolering), men det är också ett tänkbart material.
Vill man isolera billig och ekologiskt, så får man fylla facken man gör i väggen, med sågspån istället, så att man får åtminstone någorlunda fungerande isolering, det tar ju ett större antal år för ett välfyllt fack med sågspån att sjunka ihop så isoleringsförmågan försvinner helt.

Spån köper man alltså enkelt och billigt på balar  hos byggmaterialhandlare, eller där djurfoder/strö säljes. Har man något sågverk nära, kan man ofta hämta spån ännu billigare direkt från sågen.

Men för att återgå till TS fråga om eldstad.

Det är heller ingen slump, vad avser riskerna för eld eller inträngande rök, att man började bygga eldstäder/spisar/murstockar med tegelsten så snart sådana började tillverkas i Sverige, alltså någonstans på medeltiden. I länder/områden med gott om lämplig sten att bearbeta med, typ kalksten eller sandsten, så byggde man ofta spisar och murstockar av det lokalt tillgängliga materialet, men för stora delar av Sverige, så saknas det sten som är lämplig, medan det finns råmaterial till tegelsten.

Det är heller ingen slump att det även i "äldre tider" var särskilda hantverkare som åkte runt och byggde spisar, murstockar och ugnar, även om man ibland körde "gör det själv" på enklare byggnader, men då hade man varit med byggt spisar och murstockar förut.

Det är svårt att bygga upp en spis med fungerande murstock av oregelbundet formad sprängsten, och det kräver definitivt att man använder (ler-)bruk mellan stenarna. Det behöver ju bli drag i skorstenen, skorstenen (och eldningsutrymmet) behöver vara tätt så att man inte blir kolmonoxid förgiftad, eller att röken driver en ur huset långt innan man hinner bli förgiftad.
Sedan så behöver man helst ha ett spjäll, eller något annat sätt att reglera förbränningen. Annars kommer man bokstavligen att "elda för kråkorna". Elden vill syrerik luft som den drar in genom "självdraget", och har man ett högt tempo i förbränningen, så drar man in mycket kall luft, det blir alltså inte värst varmt i rummet. Och försöker man "småelda" så riskerar man att draget i skorstenen inte är tillräckligt

Billigast, säkrast och enklast är att strunta i sprängstenen, förutom som fyllnad mot marken, tänk på att spiskonstruktionen blir tung om den är gjord av sten, den kan inte stå direkt på trägolvet, utan måste ha stöd direkt mot marken.

Fundera sedan om du vill mura (mura med lerbruk, köp och blanda för hand) en enkel eldstad med tegelsten (kan du få gratis utan större ansträngning), eller skaffa en enkel plåtkamin, där eldningsluckorna gör att du kan reglera draget.
Har du en plåtkamin med plåtskorsten, så kan kaminen stå på trägolvet, men den behöver en skyddande stenskiva eller plåt under sig.

Istället för att ge dig på en murstock i sprängsten, köp ett kaminrör/skortsen, som du drar ut genom väggen bakom eldstaden, så att du slipper problem med att täta taket där röret går upp.

Tänk på att du behöver ha eldfast material runt kaminen, och att det utanpå sittande skorstensröret, behöver ett rejält avstånd till väggen för eldfarans skull. Tänk också på att just granris är eldfängt så in i bängen.

Exempel på billig och bra kamin: http://www.vedkaminer.nu/laxen.htm

De säljer också skorstensrör: http://www.vedkaminer.nu/tillbehor.htm

Fundera nu några varav till på hur du vill göra. Allra enklast är antagligen att köpa en fotogenkamin, om det endast är uppvärmning man vill ha.

Lycka till med bygget!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #17 skrivet: 07 nov-18 kl 14:49 »
Eftersom vägmaterial kom upp här. Det jag sett i enkel husbyggnation har varit att det byggts både väggar och tak av grästorvor. Här i södra Sverige har man byggts backstugor. Då har man grävt in i en slänt så man fått en jordvägg att stapla eldstad och skorsten emot. Väggar och tak har varit av trä. Mot ytterväggarna har det staplats torv. På taket har det först lagts näver och sen grästorvor. I norra Sverige har Samerna torvkåtor som har trä innerst och torv utanpå. Dom har eldstad och rökhål i mitten.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #18 skrivet: 07 nov-18 kl 15:50 »
Spån funkar bra, jag har det i mina hus.
Det är lite grövre sågspån och många lägger kutterspån på vinden.
Väggarna är öppna upptill, så man kan gå upp på vinden och fylla på när det sätter sig.
Vid fönsterna kan man ta bort blombrädan och fylla på under fönsterna.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #19 skrivet: 07 nov-18 kl 17:23 »
Eftersom vägmaterial kom upp här. Det jag sett i enkel husbyggnation har varit att det byggts både väggar och tak av grästorvor. Här i södra Sverige har man byggts backstugor. Då har man grävt in i en slänt så man fått en jordvägg att stapla eldstad och skorsten emot. Väggar och tak har varit av trä. Mot ytterväggarna har det staplats torv. På taket har det först lagts näver och sen grästorvor. I norra Sverige har Samerna torvkåtor som har trä innerst och torv utanpå. Dom har eldstad och rökhål i mitten.

Ja, det finns massor med intressanta sätt att bygga enkla stugor på.

Men jag har faktiskt inte stött på fristående hus/stugor eller backstugor (förutom i arkeologisk litteratur)  där väggarna varit av enbart grästorvor, stöttade med minimalt med trä, de backstugor jag sett, har haft brädväggar eller timmer på tre sidor? Menar du alltså stugor av typ järnålderns långhus? Inte ens som kolarkojor har jag stött på den varianten. På kolarkojor jag sett personligen, har möjligtvis har en vägg varit av "backstugetyp",  men kolarkojor har ju bara varit avsedda för att bo/vara i korta perioder, så där var det inte ju inte så noga. Oftast har kolarkojorna annars mest liknat lagom slarvigt ihopkomna vedskjul. Några kolarkojor jag sett på bild har iofs liknat samernas torvkåtor, men då har det varit kolarkojor inom "traditionellt samiskt område", alltså norröver.

Det jag läst mig till om backstugor (har bara sett sådana på museum), är att det var rätt svårt att få till en drägligt situation inomhus. En mycket ohälsosam miljö, med fukt och kondens, som gjorde att lungsoten och andra sjukdomar frodades. Det gällde nog att hitta rätt sorts jordmån att gräva sig in i, för att slippa "rinnande vatten" längs bakväggen.

Torvtak har jag sett mera av, både nyare och "gamla". Välskötta torvtak tycks vara riktigt bra, men kräver en stabil konstruktion av taket, eftersom de blir riktigt tunga när de är som blötast, och dessutom riskerar att ha en rejäl mössa av snö.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #20 skrivet: 07 nov-18 kl 20:08 »
Googla på syd respektive nord-samisk kåta/torvkåta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #21 skrivet: 07 nov-18 kl 21:26 »
Googla på syd respektive nord-samisk kåta/torvkåta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk



Jo, jag känner till torvkåtor.

Men jag har har liten information om torvbyggnader under modern tid "söder om Dalälven".

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #22 skrivet: 08 nov-18 kl 08:56 »
Jag har sett både kolarkoja och backstuga, båda finns i Tingsryds kommun. Att det var smått och svårt att bo i är känt. Det handlade mer om att klara livhanken och inte frysa ihjäl.
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #23 skrivet: 08 nov-18 kl 18:09 »
Här är en variant att bygga på . Vill man inte använda plast så kan man alltid använda björknäver så gjordes förr https://www.youtube.com/watch?v=QZv_uIJjz-U

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #24 skrivet: 09 nov-18 kl 11:11 »
Jag har sett både kolarkoja och backstuga, båda finns i Tingsryds kommun. Att det var smått och svårt att bo i är känt. Det handlade mer om att klara livhanken och inte frysa ihjäl.

Jag är lite intresserad, rent akademiskt så att säga, utav enkla folkliga byggnader. Hittar jag ett museum, hembygdsgård, eller annat sätt att få se de enklare byggnaderna, så ser jag till att besöka de platserna när jag är i närheten. Hellre en koja, än ett slott alltså.

Jag har letat som bara den på nätet nu de senaste dagarna, efter framförallt kolarkojor gjorda som torvbyggnader (till skillnad från träkonstruktioner som tätats med jord/grästorvor), och hittar väldigt lite/ingen i den södra delen av landet.

Gaveljordhus (tresidigt jordbemängda "Backstugor", med ett utbredningsområde i södra Småland, Blekinge och nordöstra Skåne) hittar jag några litteraturreferenser till, men inga tips på några existerande (gamla, eller uppbyggda exempel) att åka och titta på vid tillfälle. Men i ärlighetens namn, så är även andra varianter av Backstugor som visningsobjekt, förhållandevis ovanliga.

Enligt litteraturen, så är "gaveljordhusen" inte torvbyggnader, även om det kan se ut så från utsidan, utan de jordbeklädda väggarna består av en kallmur, som man sedan "öst jord över" från utsidan, väggarna är alltså inte uppbyggda av staplade torvblock. Men det gör det inte mindre intressant för mig att åka och titta på en sådan byggnad, när jag är i rätt del av landet.

Torvkojor som kolarkojor finns det gott om exempel på norröver, de är då liknande, men inte identiska, med samernas torvkojor/kåtor, sådana går det utmärkt att få se i olika utställningssammanhang och eller muséer.

Om du har några tips från dina trakter, där de här sorternas byggnader finns att se i verkligheten (Gaveljordhus, torvade kolarkojor, backstugor av olika typer), så tar jag tacksamt emot dessa, för att vid tillfälle (kommande sommar t.ex.) planera in att åka och titta.
« Senast ändrad: 09 nov-18 kl 12:43 av skogaliten »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #25 skrivet: 10 nov-18 kl 09:13 »
Hej Hanna hur har det gått med din koja? Har du lyckats bygga en eldstad?
kretslopp

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Bygger hus utan tillgång till el?
« Svar #26 skrivet: 10 dec-18 kl 10:57 »
Här är en variant att bygga på . Vill man inte använda plast så kan man alltid använda björknäver så gjordes förr https://www.youtube.com/watch?v=QZv_uIJjz-U
Ett par filmer om näver . https://www.youtube.com/watch?v=sKaSQ5YhWeY    https://www.youtube.com/watch?v=zyH11fqaYYo


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser