Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man leva på höns?  (läst 4047 gånger)

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #20 skrivet: 21 jan-21 kl 16:33 »
Absolut måste du äta men har du dåligt med pengar så väljer du oftare ägg som kostar 1kr/st framför ägg som kostar 5kr/st även om fem-kronors-äggen har lyckligare hönor.

Lika så tror jag att även om man lyckas producera ett stort antal dyra ägg tror jag det är svårt att sälja det. Marknaden för dyra produkter är inte lika stor som för produkter i billig/normal -prisklass.
Tänker lika men förstår inte vad det har med kapitalet att göra.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #21 skrivet: 21 jan-21 kl 17:14 »
Inkomsterna och sysselsättningen är högre i Finspång än i Malmö, jag förstår inte hur kapitaltillgången påverkar priset på varken ägg eller morötter men någon kanske kan upplysa mig?
Äta bör man ju oavsett förmögenhet, disponibel inkomst kan säkert påverka konsumtionen.

Skulle tippa på att det finns mer personer som är i den övre medelklassen och som bryr sig om hur saker är producerade än vad det finns i Finspång. Skulle tippa på att det är det som gör att man kan ta mer betalt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

 

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #22 skrivet: 21 jan-21 kl 20:48 »
Bor heller inte i ngn storstad.
Ändå verkar det fungera att sälja ägg för 5kr st.

fri

  • Inlägg: 2542
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #23 skrivet: 09 jun-21 kl 21:48 »
Kan man leva på höns, alltså sälja ägg och levande djur? En dum fråga kanske, men hur många djur måste man ha för att det skall gå runt?
Hur går det med hönorna?
Jag har både köpt ägg och fått tupp i dag,  det kan jag kanske leva på men knappast hönsägaren
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare
TindraTyra, Modernhistorydigger

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser