Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dieselbil  (läst 7187 gånger)

Vargerik

  • Gäst
SV: Dieselbil
« Svar #20 skrivet: 27 jan-10 kl 21:47 »
Hej!
Jag tror det är partikelfiltren som inte klarar av 100% RME.
Nästan all diesel innehåller 5% RME.

Om vi antar att de flesta forskarna har rätt så är det koldioxidutsläppen som ska minska mest, då är en dieselbil mer rätt än fel, körd på RME är det ännu mer rätt!!

En fråga; hur mycket "skit" släpps ut av fyrverkerier per år?

Nejdå, partikelfiltren skiter 100% i om det är RME eller inte, jag tillverkade tidigare RME och blev ställd inför denna fråga som jag gick till botten med, bla träffade jag filtertillverkarna. Detta är en skröna som biltillverkarna skapat då dom inte vet vad dom ska svara och är rädda för garantireparationer.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Dieselbil
« Svar #21 skrivet: 31 jan-10 kl 11:45 »
Hej!
Bra att veta!!
Dock kan jag berätta att min gamla dieselbil fick köras på RME, den nya med partikelfilter får det ej- det är samma bilmärke i princip samma motor fast med DPF

mvh

Vargerik

  • Gäst
SV: Dieselbil
« Svar #22 skrivet: 01 feb-10 kl 00:19 »
Hej!
Bra att veta!!
Dock kan jag berätta att min gamla dieselbil fick köras på RME, den nya med partikelfilter får det ej- det är samma bilmärke i princip samma motor fast med DPF

mvh
Man kan köpa en RME-konverterad bil, Skoda i detta fall, då utan partikelfilter och den enda skillnaden är tätare serviceintervaller. Lurendrejeri.

Digger

  • Inlägg: 178
SV: Dieselbil
« Svar #23 skrivet: 14 mar-10 kl 19:18 »
säger bara

 Vatteninsprutning!   

hahaha säger ni då.

Nejdå, funkar bra i en diesel, blandas oftast med metanol för att få ut mer effekt, men rent vatten funkar. Sputas in under högt truck strax före eller i insuget, funkar så att vattnet blir ånga när den kommer in i cylindern och som nu vet blir det då tryck än vatten byter fas. Vid för mycke vatten stannar motorn.

Varit med o kört en BMW120d med trimbox i provbänk, och med  50%metanol gav det 20 extra hk på hjulen.



http://www.waterinjection.info/
http://www.turbotuning.net/boost-cooler-wassereinspritzung/boost-cooler-wassereinspritzung-turbodiesel/index.html
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dieselbil
« Svar #24 skrivet: 14 mar-10 kl 20:04 »
Med turbo blir det lite fart på en gammal dieselmerca.

[url=http://www.youtube.com/watch?v=TJ54sjAjNdg&NR=1#]Mercedes turbodiesel race world's fastest]
Mercedes turbodiesel race world's fastest

 

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
SV: Dieselbil
« Svar #25 skrivet: 16 apr-10 kl 20:25 »
Man kan köpa en RME-konverterad bil, Skoda i detta fall, då utan partikelfilter och den enda skillnaden är tätare serviceintervaller. Lurendrejeri.
O nej! Det är inget lurendrejeri. Alla förbränningsmotorer får bränsleinblandning i oljan vid vissa driftsfall. Ren diesel förångas mycket lättare än biodiesel som stannar kvar i oljan och bryter ned den snabbare. Därav tätare oljebytesintervall.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 4 användare (1 dolda)
eremit1, ärt, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser