Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avfjädra/stumma en boggi husvagn.  (läst 6132 gånger)

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« skrivet: 15 jul-13 kl 16:56 »
Tjo har blivit skänkt en avreggad (skrotad) husvagn med boggi nu är jag lite fundersam på hur jag ska göra för att avfjädra/Stumma åbäket på ett säkert sätt.

Den lär ha torsion som huvudfjädring men lär öven ha stötdämpare, kan man då får det hatt hålla om man byter ut stötdämparna mot ordentliga plattjärn som man bultar eller svetsar fast i ramen?

Och ni som tänker säga att det tine går att köra med stel boggi får jag be att gå och kika på flera av dom nyare hästfinkorna man kan köpa dom sälja ofta med stelboggi till dom som har asfalt hela vägen till stallet.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #1 skrivet: 15 jul-13 kl 17:00 »
byta stötdämparen mot ett plattjärn så är du där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #2 skrivet: 15 jul-13 kl 17:01 »
Plattjärnet  skulle ja byta ut mot fyrkants profil .

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #3 skrivet: 15 jul-13 kl 17:08 »
Har man en torsionsfjädrad axel är det väl synd att göra den stum? Se istället till att hitta ett användningsområde för den där dess goda egenskaper jämfört med en modern billig gummifjädrad axel kommer till sin rätt!

Vad är det för tillverkare och årsmodell på axeln? Se upp med att vissa axlar där länkarmarna är en svetsad plåtkonstruktion är ganska klena, där är det stor risk att länkarmarna böjer/vrider sig om den får gå ofjädrad, riskerna för haveri är såklart ännu större om sakerna är gamla och rostskadade.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #4 skrivet: 15 jul-13 kl 17:12 »
Jag ska göra om vagnen till ett efterfordon och då får jag itne ha fjädring
Sen ska jag jag skrota av huset och bygga ett nytt hus på underredet.

har liksom inte nån användning av vagnen om jag itne kan få den stum då den redan avregistrerad.
Vad hade du tänkt att den skulle vara bra till?

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #5 skrivet: 16 jul-13 kl 08:14 »
Hej!
Om du ersätter stötdämparna mot ngt som är stumt får du det du efterfrågar- du får ju kolla så att det klarar påfrestningen bara- använd gärna stötdämparfästena så det går att byta vid behov.

mvh/ bosse

Huggorm

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #6 skrivet: 16 jul-13 kl 09:03 »
Eftersom det är jag som skänker bort husvagnen har jag ordnat en bild. Modellen är för övrigt Dethleffs Rally Nomad, troligtvis 750, möjligtvis 650. Årsmodell okänd, gissningsvis åttiotal. Det kanske sitter någon typskylt någonstans men jag vet inte var man skall leta på en sån här.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #7 skrivet: 16 jul-13 kl 11:15 »
Jag gissar att den där axeln är gummifjädrad, så då är det nog ingen större förlust att steloperera den :)
Det står något firmamärke på navkåpan, kan det vara AL-KO ?

Länkarmen ser ut att vara en plåtkonstruktion, kolla att den verkar fräsch och inte alltför kexig någonstans (jag skulle vara speciellt misstänksam dels där axeltappen sitter fast i länkarmen och dels där örat för stötdämparen är fastsvetsat). Om inte annat är det nog bra att rostskydda den invändigt med tectyl, gammal växellådsolja eller något liknande. Och se till att det finns dräneringshål så det inte kan bli vatten stående i den.

Om jag får gissa, så gissar jag att eventuell typskylt sitter på dragstången eller möjligen framtill på vagnskorgen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #8 skrivet: 16 jul-13 kl 11:49 »
AL-KO stämmer bra, men det är inte bara axeln utan hela chassit. Någon typskylt finns inte där framme, bara ett instansat chassinummer och lite info på tyska om kultryck och så.

Jag tänkte att det kanske var torsionsstavar gömda inuti axeln men det kanske bara är gummifjädring. Där jag tagit av hjulet ser i alla fall länkarmen rätt bra ut, det är mest ytrost.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #9 skrivet: 16 jul-13 kl 22:45 »
Svartfår: Stort tack för bilden Och infon :)

sen vill man vara riktigt simpel och det finns plats i hjulbrunnarna tar man bara och sänker den och svetsar faast den i det läget då vilar axeln på chassiet direkt istället för att vila på ett plattjärn/fyrkantsprofil. Dock är det sällan det finns plats i hjulbrunnarna för en total botning av stötdämparen så vi får se hur jag gör ska ha hem vagnen först eller om jag tar med mig pinnasvetsen och stelopererar den på plats kanske och sedan fixar det lite mer varaktigt när jag kommit hem ; ) detta då förutsatt att jag kan låna ström av Ett Svart Får :D

Huggorm

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #10 skrivet: 16 jul-13 kl 23:00 »
Svartfår: Stort tack för bilden Och infon :)

sen vill man vara riktigt simpel och det finns plats i hjulbrunnarna tar man bara och sänker den och svetsar faast den i det läget då vilar axeln på chassiet direkt istället för att vila på ett plattjärn/fyrkantsprofil. Dock är det sällan det finns plats i hjulbrunnarna för en total botning av stötdämparen så vi får se hur jag gör ska ha hem vagnen först eller om jag tar med mig pinnasvetsen och stelopererar den på plats kanske och sedan fixar det lite mer varaktigt när jag kommit hem ; ) detta då förutsatt att jag kan låna ström av Ett Svart Får :D
Ström kan ordnas, tyvärr har jag ingen svets just nu annars kunde du fått låna det med. Men då tror jag mer på att kapa till fyra plattjärn och ta med och skruva dit. Jag kan ordna mått i såna fall. Så kan man ju göra det bättre senare om man vill, det är enklare att fixa när huset är av chassit

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #11 skrivet: 16 jul-13 kl 23:07 »
Ström kan ordnas, tyvärr har jag ingen svets just nu annars kunde du fått låna det med. Men då tror jag mer på att kapa till fyra plattjärn och ta med och skruva dit. Jag kan ordna mått i såna fall. Så kan man ju göra det bättre senare om man vill, det är enklare att fixa när huset är av chassit

har en liten montör-pinnasvets som får plats i bagaget som sagt men jag tror mer på att leta lite plattjärn på nån av malmös många metallskrotar istället och kapa till och skruva dit. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #12 skrivet: 16 jul-13 kl 23:16 »
Ett annat sätt är att skaffa riktigt rejäla genomslags gummin eller sådana som sitter bakpå lastbilar för att dom inte skall dunsa för hårt mot bryggan. Passa in dessa mellan ramen och så där finns en liten fjädring.  Då ett husvagnschassi som regel inte mår speciellt bra av att bli stumt.

Kommer det nya bygget att vara en typ manskapsbod eller kan den kallas det i värsta fall  ???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #13 skrivet: 16 jul-13 kl 23:25 »
Ett annat sätt är att skaffa riktigt rejäla genomslags gummin eller sådana som sitter bakpå lastbilar för att dom inte skall dunsa för hårt mot bryggan. Passa in dessa mellan ramen och så där finns en liten fjädring.  Då ett husvagnschassi som regel inte mår speciellt bra av att bli stumt.

Kommer det nya bygget att vara en typ manskapsbod eller kan den kallas det i värsta fall  ???

Måste tyvärr vara helt stumt om man ska få dra runt den som efterfordon annars var det en ganska lättsam lösning :) Kommer dock itne flytta runt allt för ofta på bygget när det är klart.

Nya bygget kommer vara i stil med en manskapsvagn ungefär typ som det snickrn har byggt fast jag ska ha välvt eller mansard tag för att få utrymme till ett sovloft.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #14 skrivet: 17 jul-13 kl 07:47 »
Då skulle jag skita i steloperationen.    Risken att åka dit är väldigt liten och din bostad byscha måste du juh vara rädder om.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #15 skrivet: 17 jul-13 kl 14:08 »
Då skulle jag skita i steloperationen.    Risken att åka dit är väldigt liten och din bostad byscha måste du juh vara rädder om.

jag har hittat 50X50X5X2000 mm galvat vinkelstål för en femtiolapp så för hemtransporten kommer
jag nog att steloperera den för jag har fan ingen lust med böter för en så lätt ordnad grej.

Sen så i 30 km/h är det ganska lugnt med hållfastheten då jag kommer bygga grunden av minst 2"X6" bjälkar och väggarna inte klenare än 2"X4".

Huggorm

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #16 skrivet: 17 jul-13 kl 14:32 »
jag har hittat 50X50X5X2000 mm galvat vinkelstål för en femtiolapp så för hemtransporten kommer
jag nog att steloperera den för jag har fan ingen lust med böter för en så lätt ordnad grej.
Kapa till fyra bitar med 28cm mellan hålen. Sedan krävs det fyra stycken rörstumpar eftersom ramen är skruvad i insidan av stötdämparfästet och navet i utsidan, om du förstår vad jag menar. Stötdämparen bygger ca. 40mm utåt så med 5mm plattjärn är rör på 35-40mm längd lagom, med hål som passar till M10. Sedan är skruven ganska rostiga, jag vet inte om man kan återanvända dem. Eventuellt behöver man fyra nya M10x55 och fyra M10x20 eller något sådant. Pluss muttrar och eventuellt brickor då.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #17 skrivet: 17 jul-13 kl 22:04 »
Kapa till fyra bitar med 28cm mellan hålen. Sedan krävs det fyra stycken rörstumpar eftersom ramen är skruvad i insidan av stötdämparfästet och navet i utsidan, om du förstår vad jag menar. Stötdämparen bygger ca. 40mm utåt så med 5mm plattjärn är rör på 35-40mm längd lagom, med hål som passar till M10. Sedan är skruven ganska rostiga, jag vet inte om man kan återanvända dem. Eventuellt behöver man fyra nya M10x55 och fyra M10x20 eller något sådant. Pluss muttrar och eventuellt brickor då.

Tror jag hängde med man måste helt enkelt se till att det blir en L-form (fast mer som en 7 men rak) där man skruvar dit den.

Det ska inte vara några problem. måste bara ta mig iväg till skrothandlarna som hade vinkeljärnen. Inte för att jag tror ett par cm hit eller dit gör nån skillnad bara man är konsekvent men är det från kanten av hålet till andra kanten det ska vara 28 eller från centrum av hål till centrum av hål?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #18 skrivet: 17 jul-13 kl 22:51 »
Hålavstånd brukar alltid anges centrum till centrum. Det är ju det enda mått som man har användning för när man märker upp inför borrning.

Huggorm

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #19 skrivet: 17 jul-13 kl 22:56 »
Ja, centrum-centrum menar jag.


BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #20 skrivet: 18 jul-13 kl 09:34 »
Ja det var det jag trodde :) Var lite trött när jag skrev och frågade och kom på det sedan att det var en lite knepig fråga jag ställt.

Funderaqr på om jag ska försöka hitta 40X40Xnånting fyrkantsprofil istället. beroende på hur det ser ut exakt kanske man kan slippa rören som ska bygga på bredden för monteringen.

Huggorm

  • Gäst
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #21 skrivet: 18 jul-13 kl 09:41 »
Ja, det hade varit perfekt

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #22 skrivet: 06 jul-14 kl 10:35 »
Jag har liknande fråga fast nästan tvärt om. :) Jag har en boggiehusvagn som har sett sina bästa dagar, dags att skrota för karossen är kass. Bromsarna är nybytta däremot.

Kan man skala av huset och använda vagnet till något vettigt? Vad säger bilprovningen om detta? Kan man ha det för transport i 80km/h efter bil vore det toppen. Annars har jag traktor med riktigt timmerboggie. :)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #23 skrivet: 06 jul-14 kl 11:28 »
Jag har liknande fråga fast nästan tvärt om. :) Jag har en boggiehusvagn som har sett sina bästa dagar, dags att skrota för karossen är kass. Bromsarna är nybytta däremot.

Kan man skala av huset och använda vagnet till något vettigt? Vad säger bilprovningen om detta? Kan man ha det för transport i 80km/h efter bil vore det toppen. Annars har jag traktor med riktigt timmerboggie. :)

inga problem.    bara av med skalet och bygg ett flak.   då har du en släp som heter husvagn.
prata med bilprovningen och gör en omregistrering till lastvagn och slit den med hälsan. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

MagnusH

  • Inlägg: 219
    • Västergötland
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #24 skrivet: 06 jul-14 kl 11:37 »
Det är ju lite jobb, blir resultatet värt något? Man måste ju dit med ganska mycket skrot för att det skall bli ett flak, vore kul om det finns några exempel.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Avfjädra/stumma en boggi husvagn.
« Svar #25 skrivet: 06 jul-14 kl 15:44 »
Du behöver inte bygga speciellt tungt för att få ett bra resultat.
Och värdet beror ju vilket bruksvärde vagnen kommer att ha för dig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser