Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lantvete och Lantråg  (läst 3306 gånger)

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
Lantvete och Lantråg
« skrivet: 01 mar-18 kl 13:02 »
Hej

Någon som vet var jag kan få tag i Lantvete och Lantråg det ska alltså vara gamla sorter ?  Behöver bara några deciliter av varje


Lena på Högen

  • Inlägg: 55
    • Dalsland
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #1 skrivet: 01 mar-18 kl 14:03 »
Wastgotarna.se tillverkar mjöl av lantvete och svedjeråg.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #2 skrivet: 01 mar-18 kl 14:21 »
Tack men det är gamla sorter som inte säljs numera jag är ute efter..

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #3 skrivet: 02 mar-18 kl 20:13 »
Så vilka sorter är du ute efter?

"Lantvete" eller "lantråg" är liksom inte ett sortnamn, eller ens en typ av spannmål, utan mer begrepp-

Ska det vara till utsäde eller för att äta?

Svedjeråg är annars ettt exempel på en gammal sort...

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #4 skrivet: 03 mar-18 kl 12:05 »
till utsäde bara lite grann.  Svedjeråg lät intressant.  Det är ju gamla sorter av vete och råg som har använts men nu är borta så att säga..

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #5 skrivet: 03 mar-18 kl 13:49 »
Prova att ta kontakt med den här föreningen:

http://www.allkorn.se/allkorn.aspx?sida=startsida

De håller på med bevarande av gamla sorter.

Dessutom så vet jag, att flera av de lokala små kvarnarna som maler/förädlar till livsmedel, olika varianter av emmer, dinkel, gammaldags korn, nakenhavre, svarthavre, gammaldags rågsorter m.m., oftast har kontraktsodlare på diverse gammaldags spannmål.

Lite grann fungerar det på samma sätt med t.ex. lokala vedugnsbagerier, som bakar på gammaldags sorter, de kan ha kontakter direkt med bonden.

Så genom att ringa upp t.ex. din närmaste lokala kvarn, så kan du säkert få hjälp med att hitta/få kontaktuppgifter till någon som odlar för dig intressanta sorter. Eller så kan få köpa/hämta någon deciliter hos kvarnen.

Och så får du ringa eller maila till denna någon i din närhet, och göra upp om att åka och hämta någon deciliter, om det är sådana mängder det handlar om.
Odlade jag, låt säga någon gammaldags havresort eller så, och någon kontaktade mig och ville ha någon handfull utsäde, så skulle jag självklart ställa upp.

Att hitta någon websida där små mängder utsäde av gamla sorter säljs, kan vara ett uns marigt, särskilt om det ska vara i närheten.

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #6 skrivet: 05 mar-18 kl 14:43 »
Tack så mycket för informationen

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #7 skrivet: 05 mar-18 kl 15:47 »
Föreningen Sesam har också gamla sädeslag m.fl. fröer  http://www.foreningensesam.se

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #8 skrivet: 05 mar-18 kl 16:38 »
Jag har inte hört nåt från Sesam trots inbetald medlemsavgift ..  Så jag vet inte

Osten2

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #9 skrivet: 19 mar-18 kl 17:44 »
Hej
Allkorn rekommenderas när det gäller sädeslag. Sesam är bra men mer inriktad på trädgårdsväxter.
En bra inkörsport till förståelsen av kultursorter är boken "Spannmål Svenska Lantsorter" av Matti Viking Leino. ISBN978-91 7108-594-8  Den utkom 2017 och finns nog också att låna vi biblioteket. De allra flesta kultursorter är oregistrerade enligt EU förordning "nånting" och man får därför inte handla med dem. Det går istället till så att man byte eller lånar utsäde mellan varandra, ex-vis i en fröförening som Allkorn
Jag har själv, i vår tänkt börja med några sorter och eftersom jag bor rätt långt norrut så har jag siktat in mig på lite olika nordliga sorter. Mitt utsäde får jag tag i via genbanken Nordgen och via några kontakter i föreningen Allkorn. Hör av dig till mig i April så kanske jag har något.

 

Maria-70

  • Inlägg: 35
    • Medelpad
SV: Lantvete och Lantråg
« Svar #10 skrivet: 22 mar-18 kl 18:06 »
Tack tack det ska jag göra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, tranberga, von tratt, långfot, Esajanne, LimJans, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser