Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  linolja på 10-15 ga ektrall?  (läst 14266 gånger)

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #60 skrivet: 17 nov-19 kl 18:20 »
Men du.....    dom där andra som inte är av trä är faktiskt underhållsfria  ;)
Med underhållsfria menas väl att man inte behöver göra något,de håller i evighet? Jo,du sköna värld.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #61 skrivet: 17 nov-19 kl 18:23 »
Med underhållsfria menas väl att man inte behöver göra något,de håller i evighet? Jo,du sköna värld.

inte alltid så snygga men dom gör sitt jobb bättre än trä/trä-alum enl SP =Statens provnings anstalt i Båros

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #62 skrivet: 17 nov-19 kl 18:43 »
1:a har aldrig sagt något om g:a modeller och andra mat.
2a PVC-fönsrer lämnar inga klimatavtryck, helt återvunen PVC från kemiska ind.
3:dj Dagens träfönster håller inte så länge som 50 år, dom flesta är helot slut efter ca 30 år
4.e Du borde läsa på om färg, om du är så duktig som du säger vet du att ett par lager färg gör fasaden helt tät och man ska inte ha 2 st  täta skick på en fasad.
Vad exakt hittar jag på ?? ta fram den meningen  där jag ljuger!!
Du gillar ju plastfönster och har försvarat de i flera trådar.  Om jag nu vill ha likadana fönster i en ny utbyggnad så finns inte något alternativ till trä då plast  eller alu inte kan göras i den modell jag vill ha. Men det finns fortfarande snickerier och i trä kan man göra precis vilka modeller som helst.
2. PVC görs av råolja liksom de flesta plaster. Vet ingen som återvinner plastfönster i Sverige. I min kommun eldas de upp och bidrar därmed till de CO2 utsläpp vi måste få bort. Och det är inte små mängder.... Plast som byggmaterial måste även det fasas ut. nya plaster baserade på cellulosa finns i startgroparna men kan man inte återvinna dem är det heller ingen mening med att ta fram dem.
3.helt fel. det är materialvalet du gör som bestämmer hållbarhet. Plastfärg=röta. Linoljefärg=lång livslängd. Idag målas det mesta med vattenbaserad plastfärg utomhus. Vi har aldrig haft så stora skador på husen som nu. Medans de linoljemålade husen står oskadda årtionde efter årtionde. Idag är det regel att byta vindskivor nästan vid varje ommålning. Sådant förekom inte förr. M¨ålaren kom,tvättade,skrapade och målade. Nu får snickaren komma först och byta allt rötskadat material. Varefter målaren målar igen med plastfärg så snickaren har jobb i framtiden. Är det det som kallas cirkulär ekonomi?
4. Färg vet du inget om. Typ av färg på en fasad beror ju på hur den är konstruerad. Slamfärger andas,liksom kalk o silikatfärger. Linoljefärg /alkydoljefärg andas inte och kräver luftspalt på fasadens insida. Plastfärg andas inte ut men släpper in fukt. Därav kravet på ett tätt grundskikt som förr gjordes med alkydolja. Idag är även det skiktet vattenbaserat och följdaktligen sugs fukt in och ger snabbt rötskador då brädan blir fuktmängd. Luftspalten hinner inte ventilera ut allt. Så man väljer färgtyp efter hur fasaden är konstruerad. Moderna vattenbaserade plastfärger (i stort all färg idag) hör inte hemma på träfasader. Men det är det som erbjuds av fabrikanterna.Och återigen ,jag vet inte vad du menar med 2 täta skikt.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #63 skrivet: 17 nov-19 kl 18:45 »
inte alltid så snygga men dom gör sitt jobb bättre än trä/trä-alum enl SP =Statens provnings anstalt i Båros
vad säger SP? Kommer du med ett inlägg måste du länka till det du vill påvisa. det finns tusentals dokument hos SP.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #64 skrivet: 17 nov-19 kl 19:08 »
vad säger SP? Kommer du med ett inlägg måste du länka till det du vill påvisa. det finns tusentals dokument hos SP.

https://szach-mat.eu/sv/offert/sps-test-av-tra-och-pvc-fonstren/
https://venska.eu/sv/blog/pvc-fonster-bast-i-test/

för dig räcker nog inte detta metrial då du inte tror på ett smak vad jag säger/skriver, men iaf

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #65 skrivet: 17 nov-19 kl 19:23 »
återigen lägger du in material som är orelevant. Du hänvisar till SP och man hamnar på en konsumentsida vilken gör reklam för plastfönster. Knappast objektivt. Jag kan länka dig till snickerifabriker som säger att trä är bäst. Är det objektivt?  Vill du visa vad SP säger får du länka till deras undersökning. Det du länkat till har bara valt de delar som är positivt för plast.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #66 skrivet: 17 nov-19 kl 19:27 »
återigen lägger du in material som är orelevant. Du hänvisar till SP och man hamnar på en konsumentsida vilken gör reklam för plastfönster. Knappast objektivt. Jag kan länka dig till snickerifabriker som säger att trä är bäst. Är det objektivt?  Vill du visa vad SP säger får du länka till deras undersökning. Det du länkat till har bara valt de delar som är positivt för plast.

sa ju att du inte skulle tro mig...

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #67 skrivet: 17 nov-19 kl 19:31 »
För en gångs skull fick du rätt, sug länge på den.  Yess

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #68 skrivet: 17 nov-19 kl 19:41 »
För en gångs skull fick du rätt, sug länge på den.  Yess


haft rätt vid ett fler tal ggr här!!
 lika så med färgen som jag förespråkat, godkänd av kemikalieinspektioen "finns ett nr upp till vänster på säkerhets databladet" somhänvisar till kemiklieinspektionen. "som ett litet tips till dig "i know everything" man får inte gå ut med et säkerhetsdata blad som inte ä godkänt av inspektionen. Och nej det finns ingen nationell regel/krav på vattenrening utan det är upp till vare kommun.

Ska samtidigt hjälpa dig lite på traven då du inte kan ta reda på underlag :)
Säkerhertsdatablad på färgen jag rekomenderat. Inte farlig för miljön/människan!
http://www.termoskydd.se/wp-content/uploads/2012/11/sakblad-natur-lasyr.pdf
« Senast ändrad: 17 nov-19 kl 19:47 av xlab »

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #69 skrivet: 17 nov-19 kl 19:57 »
Det är ju ointressant. Färgtypen är helt fel att använda,orsakar byggskador. Det är dessutom en ren bluff. Att en färg är godkänd av kemikalieinspektionen säger ingenting om färgens egenskaper eller påverkan på underliggande material. Alla kemiska produkter måste vara godkända för försäljning. Det är det som kemikalieinspektionen kollar,innehåll av kemikalier och deras påverkan på naturen,inget annat. Som vanligt vet du inte vad du pratar om utan blandar äpplen o päron.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #70 skrivet: 17 nov-19 kl 20:01 »
Det är ju ointressant. Färgtypen är helt fel att använda,orsakar byggskador. Det är dessutom en ren bluff. Att en färg är godkänd av kemikalieinspektionen säger ingenting om färgens egenskaper eller påverkan på underliggande material. Alla kemiska produkter måste vara godkända för försäljning. Det är det som kemikalieinspektionen kollar,innehåll av kemikalier och deras påverkan på naturen,inget annat. Som vanligt vet du inte vad du pratar om utan blandar äpplen o päron.


H
är har du amatör
http://www.termoskydd.se/wp-content/uploads/2012/11/sakblad-natur-lasyr.pdf

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #71 skrivet: 17 nov-19 kl 20:14 »
Känner till märket,har ju haft färgaffär men inget av vad de säger kan bevísas. de egenskaper de säger färgen har går inte att bevisa. Färgen är en plastfärg,baserad på akrylpolymer,precis som deras vanliga konkurrenter på fasadfärger gör. Och återigen hänvisar du till ett säkerhetsdatablad. Vill hellre se ett produktblad som talar om vad färgen innehåller och dess egenskaper. du behöver inte lägga in det för min skull då jag flera gånger sågat deras svenska representant med fotknölarna. någon mer okunnig på färg och dess påverkan har jag aldrig träffat.i min mening ett blufföretag som vill sälja en vanlig fasadfärg till överpris med argument som inte går att bevisa. 

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #72 skrivet: 17 nov-19 kl 20:23 »
Känner till märket,har ju haft färgaffär men inget av vad de säger kan bevísas. de egenskaper de säger färgen har går inte att bevisa. Färgen är en plastfärg,baserad på akrylpolymer,precis som deras vanliga konkurrenter på fasadfärger gör. Och återigen hänvisar du till ett säkerhetsdatablad. Vill hellre se ett produktblad som talar om vad färgen innehåller och dess egenskaper. du behöver inte lägga in det för min skull då jag flera gånger sågat deras svenska representant med fotknölarna. någon mer okunnig på färg och dess påverkan har jag aldrig träffat.i min mening ett blufföretag som vill sälja en vanlig fasadfärg till överpris med argument som inte går att bevisa.

Ja Sandå Eskilstuna tyckte inte det inte heller Katrineholm, Kilsbostäder och yttligare 1000-tals kunder. Sen är det konstigt att ett sådanbluff färg kan få innovatörspriset i Tyskland som är en föredömme för oss nordbor inom ny tekn och miljö ... hmm undrar varför??

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #73 skrivet: 19 nov-19 kl 09:04 »
Ja Sandå Eskilstuna tyckte inte det inte heller Katrineholm, Kilsbostäder och yttligare 1000-tals kunder. Sen är det konstigt att ett sådanbluff färg kan få innovatörspriset i Tyskland som är en föredömme för oss nordbor inom ny tekn och miljö ... hmm undrar varför??

För arr dom gillarvatt dela ut priser?

Undrar vem som är ledsnast om 20 år....
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

bakben

  • Inlägg: 54
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #74 skrivet: 19 nov-19 kl 13:36 »
Fungerar det att använda ren (kallpressad / kokt) linolja till impregnering av trall? Behövs det inte någon fungicid för att få ett varaktigt resultat som inte behöver skrubbas allt som oftast?
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #75 skrivet: 19 nov-19 kl 17:40 »
Ja Sandå Eskilstuna tyckte inte det inte heller Katrineholm, Kilsbostäder och yttligare 1000-tals kunder. Sen är det konstigt att ett sådanbluff färg kan få innovatörspriset i Tyskland som är en föredömme för oss nordbor inom ny tekn och miljö ... hmm undrar varför??
företaget är på dekis.halverad omsättning på ett år. ser man på deras omsättning är det inte många liter de säljer. de företag du hänvisar till finns det ju ingen uppföljning på. Däremot flera bla en professor  som anser att det är just bluff. visa upp ett test eller utvärdering att det som påstås fungerar. hittar inget av det när jag söker.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #76 skrivet: 19 nov-19 kl 21:18 »
Fungerar det att använda ren (kallpressad / kokt) linolja till impregnering av trall? Behövs det inte någon fungicid för att få ett varaktigt resultat som inte behöver skrubbas allt som oftast?

Då kommer jag med motfrågan.
Varför ska man ens använda gifter?

Och ja, det går att använda kallpressade linolja men....
det är betydligt bättre att använda kokt och filtrerad då den är ren från sådant som kan innebära påväxt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #77 skrivet: 19 nov-19 kl 21:56 »
företaget är på dekis.halverad omsättning på ett år. ser man på deras omsättning är det inte många liter de säljer. de företag du hänvisar till finns det ju ingen uppföljning på. Däremot flera bla en professor  som anser att det är just bluff. visa upp ett test eller utvärdering att det som påstås fungerar. hittar inget av det när jag söker.
undersökning av företaget thermogaia visar på noll aktivitet på sociala medier. hemsida uppdaterad 2016,twitter 2015,facebook 2015. sociala medier är ju ett företags främsta marknadsföring idag. senast redovisad deklaration var 2018 och omsättningen hade då halverats jämfört med föregående år till 5 miljoner. Företaget sysslar vid sidan om agenturen för färg med fönsterbyten,takbyten m.m För 5 miljoner kan det knappast ha varit många jobb eller färgburkar sålda.  Kan ju också redovisa att Fuktcentrum vid Lunds Universitet kollat färgen och de kan inte se att den kan fungera enl. marknadsföringens löften. Undersökningen gjordes 2015 och sedan dess har företaget alltså stagnerat. de kundjobb som xlab refererar till är gjorda 2011-2014.  Man kan nog anse att detta företag gjort sitt i Sverige. Även i Tyskland där företaget Thermoshield (som tillverkar produkterna) verkar är det hård kritik mot marknadsföringen och företaget har också haft domstolsutslag mot sig gällande falsk marknadsföring. Men ser fram emot att xlab kan presentera tester o annat som motsäger detta. Att ett färglager på 0,3 mm kan ersätta tilläggsisolering som företaget påstår skulle om det var sant vara en sensation. Husfabrikanterna skulle stå på kö för att köpa konceptet. Konstigt nog gör de inte det.

xlab

  • Gäst
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #78 skrivet: 24 nov-19 kl 09:21 »
undersökning av företaget thermogaia visar på noll aktivitet på sociala medier. hemsida uppdaterad 2016,twitter 2015,facebook 2015. sociala medier är ju ett företags främsta marknadsföring idag. senast redovisad deklaration var 2018 och omsättningen hade då halverats jämfört med föregående år till 5 miljoner. Företaget sysslar vid sidan om agenturen för färg med fönsterbyten,takbyten m.m För 5 miljoner kan det knappast ha varit många jobb eller färgburkar sålda.  Kan ju också redovisa att Fuktcentrum vid Lunds Universitet kollat färgen och de kan inte se att den kan fungera enl. marknadsföringens löften. Undersökningen gjordes 2015 och sedan dess har företaget alltså stagnerat. de kundjobb som xlab refererar till är gjorda 2011-2014.  Man kan nog anse att detta företag gjort sitt i Sverige. Även i Tyskland där företaget Thermoshield (som tillverkar produkterna) verkar är det hård kritik mot marknadsföringen och företaget har också haft domstolsutslag mot sig gällande falsk marknadsföring. Men ser fram emot att xlab kan presentera tester o annat som motsäger detta. Att ett färglager på 0,3 mm kan ersätta tilläggsisolering som företaget påstår skulle om det var sant vara en sensation. Husfabrikanterna skulle stå på kö för att köpa konceptet. Konstigt nog gör de inte det.

Vet att dom gått ner i oms och att även anst har blivit färre. Men om en produkt får innovationspriset i Tyskland så måste det kunna visa att påståenden är korrekt om man skall kunna få ett pris (Thermoshild heter det i Eu och i USA så Thermogaia är det Svenska namnet) oc biten med fönster var det delvis jag som lädde in dom på det spåret och takrenovering vart en utväckling av klimatskalet. Vad beträffande domstolen och stämningen var inte Thermogaia utan Thermoshild i EU som vart på hoppade av Caparol, och om man har läst allt (vilket du inte har) så drogs stämningen tillbaka och det vart en förlikning .
Man får likvärdiga effekter som att tilläggs isolera med 50mm Minirallull /0,3 mmfärgskit, Inte ersätter som du 'vill vrida det till. men jag ska inte sita här och försöka övertala någon , för det ända sättet man får veta är att testa sj!!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: linolja på 10-15 ga ektrall?
« Svar #79 skrivet: 24 nov-19 kl 09:24 »
Vet att dom gått ner i oms och att även anst har blivit färre. Men om en produkt får innovationspriset i Tyskland så måste det kunna visa att påståenden är korrekt om man skall kunna få ett pris (Thermoshild heter det i Eu och i USA så Thermogaia är det Svenska namnet) oc biten med fönster var det delvis jag som lädde in dom på det spåret och takrenovering vart en utväckling av klimatskalet. Vad beträffande domstolen och stämningen var inte Thermogaia utan Thermoshild i EU som vart på hoppade av Caparol, och om man har läst allt (vilket du inte har) så drogs stämningen tillbaka och det vart en förlikning .
Man får likvärdiga effekter som att tilläggs isolera med 50mm Minirallull /0,3 mmfärgskit, Inte ersätter som du 'vill vrida det till. men jag ska inte sita här och försöka övertala någon , för det ända sättet man får veta är att testa sj!!

Och vad har det att göra med linolja på ektrall?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 6 användare
xaelanar, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser