Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så mycket att renovera, så lite pengar.  (läst 4235 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #20 skrivet: 22 aug-19 kl 17:59 »
Jag tycker det kan vara ganska skönt när budgetpengarna är slut. Man blir tvingad att tänka genom allting noga och kan bara göra sådant som inte kostar för mycket, oftast är det saker som blivit bortprioriterad när man gjort saker som går att köpa för pengar. Helt plötsligt står man där med massa fritid till godo. Inget ont som inte har något gott med sig!

Haha jag kände faktiskt precis samma. Nu är äntligen bufferten slut. Nu blir det att renovera med vad som finns.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #21 skrivet: 22 aug-19 kl 18:01 »
Jag tycker det kan vara ganska skönt när budgetpengarna är slut. Man blir tvingad att tänka genom allting noga och kan bara göra sådant som inte kostar för mycket, oftast är det saker som blivit bortprioriterad när man gjort saker som går att köpa för pengar. Helt plötsligt står man där med massa fritid till godo. Inget ont som inte har något gott med sig!

Haha jag kände precis samma för ett halvår sen när bufferten tog slut. Skönt, nu behöver jag inte stressa med att pengarna inte räcker till allt. Nu blir det till att göra allt smått som inte kostar så mycket, som jag har ignorerat tidigare.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #22 skrivet: 22 aug-19 kl 18:03 »
Något som jag märkt stör framskridandet minst lika mycket som avsaknad av pengar är alla sidospår. Dels sina egna, men även resten av familjens projekt som mycket väl kan vara, i alla fall barnens, huvudspår. Kom att tänka på det när TS funderade på grisar. Här har alla djuren sinkat byggen, underhåll och tagit av de pengar och tid som kunde gått dit istället. Nu är det ju själva livet att kunna hålla på med sina intressen, men bromsar det gör det...

Visst är det så. Först och främst är man ju familjefar med allt vad det innebär. I andra hand är man sig själv med alla drömmar om odlingar, höns och grisar och i tredje hand är man nån sorts mix av snickare, målare, rörkrökare och elektriker. Och trädgårdsmästare. 😬

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #23 skrivet: 22 aug-19 kl 18:16 »
Visst är det så. Först och främst är man ju familjefar med allt vad det innebär. I andra hand är man sig själv med alla drömmar om odlingar, höns och grisar och i tredje hand är man nån sorts mix av snickare, målare, rörkrökare och elektriker. Och trädgårdsmästare. 😬

det som jag upplever som ett av de största problemen är faktiskt inte pengarna.
Utan det handlar så mycket om ens egna kunnande, det är väldigt ofta så att man lär sig under tiden man gör något, och att man inte haft erfarenhet nog att ha rätt verktyg till jobbet.
Men man lär sig snabbt om man är lagt åt det hållet.
Och givetvis att man har så jäkla svårt att beräkna hur långt ett jobb ska ta.

Ta tex fasad fixet jag nämnde tidigare.
Att plocka ner utan att skada kräver bland annat en sådan där smart spikdragare, dock lämnar dom märkens om oxå.
Ska man jobba med en tigersåg? Det är jäkligt enkelt att såga av spik när man kommer in under brädan.
Hur ska man bli av med den gamla färgen? Det går jäkligt bra med en sandpappersmaskin men det tar en bra stund, då investerar man i en infravärmare. Då bör det gå snabbt.
I allra bästa fall kan man beräkna 8-9 dagar med öppet då har man kanske lagt en 1/2-1 dag till att riva, har man tur så kanske det tar 1-1 1/2 dag att ta bort gammal färg och sedan på med grundfärg.
Sedan kan man gå på väggen med spikrensning, drevning och vindpappen.
Målar man med linoljefärg så behöver den två dar på sig att torka.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #24 skrivet: 23 aug-19 kl 09:01 »
Skogsvilde, Du kan väl lägga en offerträbit emellan när du drar ur spik? Det tar längre tid men ju mer du lägger emellan, om du drar med hammare eller kofot, ju rakare kan du få ut spiken. Så blir det inga märken i fasadbrädan.
En bit 2 mm plåt som skydd om du ska bryta loss brädan i början för att komma åt spikskallen, lägg den under kofoten på brädan som du häver mot.

Eller så funkar det lika bra med spikutdragare, jag har aldrig provat.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #25 skrivet: 23 aug-19 kl 09:07 »
Skogsvilde, Du kan väl lägga en offerträbit emellan när du drar ur spik? Det tar längre tid men ju mer du lägger emellan, om du drar med hammare eller kofot, ju rakare kan du få ut spiken. Så blir det inga märken i fasadbrädan.
En bit 2 mm plåt som skydd om du ska bryta loss brädan i början för att komma åt spikskallen, lägg den under kofoten på brädan som du häver mot.

Eller så funkar det lika bra med spikutdragare, jag har aldrig provat.
Som sagt, allt tar tid och med bra arbetsmetoder kan det gå lättare, snabbare och billigare.
Det gäller bara att komma där hän.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #26 skrivet: 20 nov-19 kl 09:35 »
Hur går det för Kreacon? Få vi se några bilder rent av?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Så mycket att renovera, så lite pengar.
« Svar #27 skrivet: 30 dec-19 kl 16:30 »
Sakta men säkert framåt!
Tackar som frågar!
Bilder blir kanske svårt, har aldrig blivit vän med uppladdningen från telefon här på alternativ!
Gott nytt på er allesammans!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser