Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Jodopax blandning.  (läst 9400 gånger)

Svartnorabon

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
Jodopax blandning.
« skrivet: 12 jun-18 kl 17:33 »


Hallå där ute.  :)

Jag har en sexårig schäfer som ibland kliar (tuggar/naggar) sig på bakskonken ca 10cm ovanför svansroten   >:(. Av att han naggat blir han ju röd + ngt litet sår brukar det kunna bli. Av slemmet brukar han åxå få fukteksem.

Vi brukar ju tvätta med alsolsprit alr klorhexidin men jag tycker inte det funkar så värst bra så nu har jag köpt jodopax vet och tänkte köra med det istället.

Frågan lyder: Hur ska jag blanda?  Som det står eller ska man köra lite starkare så det blir lite ös i bakteriedödandet.

Mvh / Henke.
Det tar tid när man ska lära sig samtidigt  :)

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Jodopax blandning.
« Svar #1 skrivet: 12 jun-18 kl 19:34 »
Börja med som det står. Brukar funka bra

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Jodopax blandning.
« Svar #2 skrivet: 12 jun-18 kl 20:53 »
Rävskabb?

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Jodopax blandning.
« Svar #3 skrivet: 13 jun-18 kl 10:40 »
Prova att tvätta med vanligt såpvatten.

Svartnorabon

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Jodopax blandning.
« Svar #4 skrivet: 14 jun-18 kl 22:04 »

Hej

Tack för svar alla, blandade som det stod. 1del jod + 4del vatten, blev ok tycker jag. Det är inte rävskabb bara "vanlig" schäferklåda dom e ju lite känslig dom rackarna  :)

Brukar bada han med såpa, när inte madamen e hemma för då ska de vara dyrt antiklådherrejössesschampo  ;D
Det tar tid när man ska lära sig samtidigt  :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Jodopax blandning.
« Svar #5 skrivet: 16 jun-18 kl 11:16 »
Klorhexidinsprit och Alsolsprit är uttorkande. Du har inte testat att inte använda starka bakteriedödande medel på eksemet/sår som uppkommer?
Som rengöring duger oftast flytande tvål och vatten. En mjukgörande kräm (som inte ska innehålla någon form av etanol) är bra att använda.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Jodopax blandning.
« Svar #6 skrivet: 16 jun-18 kl 11:56 »
Brukar bada han med såpa, när inte madamen e hemma för då ska de vara dyrt antiklådherrejössesschampo  ;D

Det kan vara där problemet finns. Såpa är ju svår att skölja bort fullständigt, om man inte använder mycket hetare vatten än vad en hund går med på att sköljas med. Om vattnet är hårt så kan såpan bilda s k kalktvålar som är i stort sett omöjliga att skölja bort. Så prova istället med t ex (som redan föreslaget i tråden) flytande tvål, billigast möjliga hundschampo eller oparfymerat handdiskmedel.
Använd inte såpa överhuvudtaget om du inte har mycket mjukt vatten.

Svartnorabon

  • Inlägg: 5
    • Ångermanland
SV: Jodopax blandning.
« Svar #7 skrivet: 21 jun-18 kl 08:23 »

Hallå igen.

Anledningen till att han får sår/eksem är att han kliar sig (naggar) främst en bit framför svansroten. Så det som blir är fukteksem och vi har provat att inte göra nåt. Det var väl första gången då vi inte upptäckte det på en gång, nu har vi stenkoll :)

Bra inlägg om såpa och hårt vatten, visste jag inte :) Skönt med sommar så man kan bada hunden ist, har ju turen att ha strandtomt så man kan bada han ofta och för torkningen kör jag med en grovdammsugare jag kan sätta på blås. 1800 watt hundtork, kan lova att han är fluffig och fin sen :).    Ska tillägga att den rengörs och används bara till huntork på sommaren.

Ha en fin sommar alla. 
Mvh Henke
Det tar tid när man ska lära sig samtidigt  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Jodopax blandning.
« Svar #8 skrivet: 21 jun-18 kl 10:33 »
Det är ju trevligt att ha en hund som går med på att torkas med dammsugare också. När min hund är nybadad så försvinner hon längst in under någon säng och går inte att få ut därifrån förrän hon har självtorkat - vilket ju tar rätt lång tid.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser