Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fästingmedlet FIXODIDA!!!!!  (läst 30514 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« skrivet: 13 maj-12 kl 17:46 »
undrar om det är ngt. vidare? har de senaste dagarna plockat 7 st. av varierande storlek. Finns här ngn. som provat det?

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #1 skrivet: 13 maj-12 kl 18:02 »
Vi provar det just nu. Här kryllar det av fästingar och enligt mig så hjälper bara fästinghalsband, droppar i huden med giftiga preparat. Allt annat ser jag som mumbo-jumbo  ::)
Men för två veckor sen så kom sambon hem med en burk Fixodida och de första dagarna var vi förbluffade. Vi tyckte att fästingarna på hundarna minskade markant. Men ja, ärligt jag vet inte... Det kan ju berå på vädret också. Hade det rätt torrt och varmt och de trivs ju bäst när det är lite fuktigt. I vilket fall så plockar vi fortfarande fästingar men möjligen något mindre antal.

Tja du blev nog inte klokare av mitt svar  ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #2 skrivet: 13 maj-12 kl 18:03 »
Jag har provat  ;D Har en så kallar halvvild katt som jag inte får tag på. Kan alltså inte sätta på han något fästingmedel. Han hade ett riktigt halsband av fästingar på halsen. Efter att ha fått Fixodida på maten i cirka en vecka var han nästan fästingfri. Det var förra året. I år började jag ge honom Fixodida på maten redan i april och han har bara haft enstaka fästingar än så länge. Tycker att de är bra men dyrt. De andra katterna samt hundarna sprayar jag med rosmarin. Alltså rosmarinvatten som har fått ett uppkok samt dragit i 2 timmar. Funkar kanon samt mycket billigare. Gav mina Labbar Front Line för många år sedan med det var 2 stycken som fick fruktansvärda biverkningar av det. Kramper som inte var av denna världen. Så rädd jag blev  :'(. Sedan dess kör vi enbart på rosmarinvatten här  ;D. Kan tilläggas att jag bor mitt ute i skogen så här är verkligen fästingar.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #3 skrivet: 15 maj-12 kl 22:50 »
Hmmmm,1st.fästing till,nej 2. Hoppades att det skulle fungera på vår hund. Man kan alltid säga att OM man inte använt Fixodida så skulle det varit värre. Att spraya ngt. fungerar inte för hon badar rätt ofta och halsbanden är jag tveksam till.

korpnina

  • Inlägg: 27
    • Uppland
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #4 skrivet: 16 maj-12 kl 19:21 »
jag tycker inte att det funkade
testade förra året

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #5 skrivet: 17 maj-12 kl 09:13 »
hittade ytterligare 1 fästing i går! Börjar bli desperat. Det är en bordercollie och vi har får men den här mängden är ofattbar bara på ngr. veckor. förra året tyckte jag det fungerade rätt bra men i år!!!! Hjortarna har ökat katastrofalt här och dagligen ser vi mellan 10-30 ute på vallen. Kan det ha att göra med alla fästingar?

duvalill

  • Inlägg: 8
    • Närke
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 14:55 »
det kan ta mellan två till fyra veckor innan man får ett resultat av Fixodidan. sen ska man gärna fortsätta ge det hela året. hösten och vinterhalvåret ger man bara halva dosen.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #7 skrivet: 10 jul-12 kl 14:17 »
Jag ger det till min ena katt. Jag började i våras och tycket att det funkar bra. Han får kanske 2-3 fästingar i veckan. Det är stor skillnad mot förra året när han fick frontline och då han fick flera varje dag! Visserligen dör fästingarna av frontline, men de hinner ändå bita sig fast och han är väldigt känslig och får sår av dem. 

Jag testade pulvret först men det tyckte han inte om så jag köpte tabletterna istället och de äter han som om de vore godis. :)

En annan positiv effekt av fixodida är att hans päls blev mycket bättre. Lenare och blankare. :)
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 15:03 av jenniee »

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #8 skrivet: 10 jul-12 kl 14:25 »
Fixodida innehåller iallafall inget giftigt så man behöver inte oroa sig för att överdosera! o:) men man ska alltid kolla igenom sitt husdjurs päls, efter promenad...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #9 skrivet: 14 jul-12 kl 09:41 »
Jag tror det innehåller B-vitamin som ska ha avskräckande effekt på fästingar.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #10 skrivet: 14 jul-12 kl 12:01 »
Vi har nu slutat med skräpet. Har haft hund i över 30 år och fäsingar lika länge. För mig ter sig detta medel som ett dyrt humbug med placeboeffekt  :-\
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #11 skrivet: 14 jul-12 kl 12:33 »
jag är också väldigt trött på "skräpet" tycker inte det fungerar. Dagligen flera fästingar. Dyrt blir det också. >:(

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #12 skrivet: 11 nov-12 kl 13:23 »
Om det fungerar eller inte kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte testat. Jag köper inte torv och jäst till så orimligt högt pris.

B-vit nämner Helle-Mari kan vara avskräckande på fästingar och om det nu är det så skulle jag hellre ge min hund öljäst. Många som använder fixodida säger att de får sådan fantastisk päls. Det är jästen förtjänst.


Djupadal

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #13 skrivet: 29 apr-17 kl 14:04 »
Hej,
Det finns enligt min erfarenhet endast ett preparat och det är Bravecto.
Min förra hund (Cocker) fick inte en enda fästing som bet sig fast efter att han fått
Bravecto.
Min nuvarande hund (Cocker 18 månader) har inte haft en enda fästing bitande.
Frontline och liknande preparat är giftiga både för människa, djur och natur.
Dessutom hjälper de väldigt lite.
Så, ni som inte har testat Bravecto, tala med din veterinär och få recept.
Har du en bra veterinär som du litar på får han säkert dig på goda tankar.
Alla nya tabletter som lovar guld och gröna skogar är med stor sannolikhet geshäft som försöker rida på Bravecto vågen.
Vill du ha fin päls på din vovve? Ägg, bra (dyrt) foder, mycket kamma och borsta.
Hundar är inte vegetarianer så varför ge dem spannmålsfoder?
Dessutom! Om din vovve är lugn och harmonisk påverkar det allt inklusive pälsen.
Men det är du som skapar harmoni.
« Senast ändrad: 29 apr-17 kl 17:13 av Djupadal »

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #14 skrivet: 02 jun-17 kl 12:50 »
Det finns enligt min erfarenhet endast ett preparat och det är Bravecto.
Så, ni som inte har testat Bravecto, tala med din veterinär och få recept.

Instämmer helt! Preparatet verkar ganska omgående. De fästingar som redan finns på hunden dör och några nya fastnar inte. Tabletten är verksam i 12 veckor. Förpackningen, åtminstone den jag fick, innehåller 2 tabletter. Du ska uppge din hunds vikt när du ringer veterinären för rätt dosering.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: fästingmedlet FIXODIDA!!!!!
« Svar #15 skrivet: 02 jun-17 kl 14:30 »
Kanske inget att bry sig om, men det stod om medlet i ATL  http://www.atl.nu/lantbruk/fastingmedel-granskas-efter-larm/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

322 gäster, 2 användare
xaelanar, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser