Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge är en get dräktig?  (läst 13607 gånger)

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Hur länge är en get dräktig?
« skrivet: 22 apr-07 kl 09:14 »
Jag blir inte riktigt klok på hur länge mina getter är dräktiga......
Har räknat 5 månader men det kanske är bättre att räkna antal veckor; är det någon som vet?

20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

 

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 09:50 »
Hej. Vi har räknat fem månader från att bocken blev insläppt sen vet man ju aldrig när han fick "hoppa på" och träffade rätt ;D. Förra året kom första killingen efter fem månader och fem dar och den här gången efter fem månader och två dagar så lite olika är det allt.
Mvh Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 10:03 »
Nej. det är ju så sant. Tänkte bara på att antal veckor varierar ju per månad och därför kanske någon räknade på något bättre sätt än min "5-månaders" beräkning.

 :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 10:17 »
Det finns lite såna där "räkna ut när din get killar" på nätet. Man fyller i beräknad befruktning, klickar och *hepp*

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #4 skrivet: 22 apr-07 kl 10:44 »
Skojar du lite med mig nu??? :D
Om du nu inte gör det, vet du var på nätet jag kan finna denna räknesnurra?
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #5 skrivet: 22 apr-07 kl 10:48 »
Nä, jag skojar inte. Hoppades nästan jag skulle slippa den följdfrågan :) Ska se om jag kan googla fram något igen. Det var länge sedan jag tittade själv.

Men så länge, har jag för mig att fiascofarm har ett excellblad med den funktionen. Kolla in det så, kikar jag på mitt håll...

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #6 skrivet: 22 apr-07 kl 10:56 »
Här, hittade jag en i alla fall. Men det finns fler.....

http://www.goatworld.com/articles/pregnancy/pregnancy.shtml
« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 10:57 av Gruff »

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #7 skrivet: 22 apr-07 kl 11:19 »
Halloj.
Jag har också kollat på den "snurran" men om man vill ha ett exakt datum så krävs det att du springer efter bocken hela tiden när den är hos getterna annars vet du inte när befruktningen sker. Föresten kanske han "övningskör" och kör med lösa skott i början ;D. Om geten är lite blyg så kanske de "skojsar" när du vänder ryggen till. Även om du nu skulle få fram ett exakt datum så ska du inte tro att geten kommer killa just när du kollar på henne utan det fixar hon i nafs när du är på toa ;).
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sajjbertjorven

  • Inlägg: 510
  • www.getter.se
    • www.getter.se
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #8 skrivet: 22 apr-07 kl 11:33 »
Tack för utförliga och målande beskrivningar, fniss!  :)
Jag är nog rätt så införstådd med hur själva befruktningen och födseln går till, skratt! Min tanke var bara om man kanske generellt räknade veckor istället för månader, precis som med oss människor. Jag kollar in räknesnurran,
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #9 skrivet: 22 apr-07 kl 15:07 »
Nja, asså....bocken "skojsar" ju till det några ggr. Men titta på geten, när hon har ägglossning. Det är ju bara en lucka på några timmar, men nog märker man hela den dagen att det är då bekruktningen kan ske. Flytningar, rosa könsöppning, tokigt humör, resten av flockens uppspelthet. Tillståndet "ingen ordning alls" är ett bra tecken :) Jag ser med en blick på hagen, att någon är mottaglig.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #10 skrivet: 22 apr-07 kl 20:41 »
Mina körde med 148 dagar plus-minus 5 dagar.  Ett spann på upp till tio dagar, allstå.  Och i de flesta fall kan man se, om inte själva parningen (geten drar ihop sig), så myset efteråt.  Mina bockar vaktade nämligen sina spermier ett till två dygn efteråt.  Oj, så dutte-nuttigt, han vek ej från hennes sida!  Betade bredvid henne, idisslade bredvid henne.  Har Du bockkillingar med i flocken, så kan de fara efter en stackare i flera dagar, innan högbrunsten inträder, och Stora Chefas tar över.  När han blir aktiv, då är det på riktigt!  Geten väljer då också ofta ut honom såsom "bästa partiet", och trycker sig mot honom, så nog är de gosiga alltid!

Det säkraste tecknet på när det är "dags" var på mina när bäckenbanden släppte så helt att jag kunde känna mina egna fingrar genom huden under ryggraden.  Då var geten oftast också mycket ovillig att låta mig göra den undersökningen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #11 skrivet: 22 maj-07 kl 09:13 »
Hmm...men hur ser man att det börjar närma sig killning?
Finns det nåra särskilda tecken på getan eller ligger knyttet bara där en morgon när man kommer ut?

Slänger ett get(!)öga på fröken Pierina varenda dag och jag tycker hon växer som en ballong och är jätterund fastän det inte skall ske förräns i Juli(!)

Trillar magen "ner" på getar precis som på hästar när det börjar närma sig?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #12 skrivet: 22 maj-07 kl 22:42 »
Hmm...men hur ser man att det börjar närma sig killning?
Finns det nåra särskilda tecken på getan eller ligger knyttet bara där en morgon när man kommer ut?

Slänger ett get(!)öga på fröken Pierina varenda dag och jag tycker hon växer som en ballong och är jätterund fastän det inte skall ske förräns i Juli(!)

Trillar magen "ner" på getar precis som på hästar när det börjar närma sig?

/Kimma

Ingen som orkar svara?  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #13 skrivet: 22 maj-07 kl 23:10 »
omkring 10 killingar föddes här på gården i alla åren vi nu har getter. Inte en enda gång var vi med och såg själva förlossningen. För det mesta "låg knyttet bara där" . Men inte alltid på morgonen, det kan var eftermiddag ochså.
Om magen "trillar ner" vet jag inte, jag tyckte inte att den gjorde, men mina har ochså väldigt långt hår, och efter det tecknet sökte jag inte.

Det där med "beckenbandet släpper" är nog ett bra tecken, bara att jag har alltid varit för dum för att kunna säga riktig om det nu var så eller inte, och jag hade alltid god tro att dom skulle klara födseln själv och det gjorde dom ochså.
Men dom är nog oroliga kort innan, kissa och bajsa ofta små mängder, lägger sig och stå upp igen -fast hos kossan var allt det mycket mer tydligt, tyckte jag.
Så mina överraskade mig alltid, så jag kan inte säga så mycket, är jag rädd.

Inte att jag vet att det finns några  en-vecka-innan-tecken, bara såna som är kort innan.
 :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #14 skrivet: 22 maj-07 kl 23:38 »
omkring 10 killingar föddes här på gården i alla åren vi nu har getter. Inte en enda gång var vi med och såg själva förlossningen. För det mesta "låg knyttet bara där" . Men inte alltid på morgonen, det kan var eftermiddag ochså.
Om magen "trillar ner" vet jag inte, jag tyckte inte att den gjorde, men mina har ochså väldigt långt hår, och efter det tecknet sökte jag inte.

Det där med "beckenbandet släpper" är nog ett bra tecken, bara att jag har alltid varit för dum för att kunna säga riktig om det nu var så eller inte, och jag hade alltid god tro att dom skulle klara födseln själv och det gjorde dom ochså.
Men dom är nog oroliga kort innan, kissa och bajsa ofta små mängder, lägger sig och stå upp igen -fast hos kossan var allt det mycket mer tydligt, tyckte jag.
Så mina överraskade mig alltid, så jag kan inte säga så mycket, är jag rädd.

Inte att jag vet att det finns några  en-vecka-innan-tecken, bara såna som är kort innan.
 :)

Tack Angelika...bättre än inget svar alls...jag får helt enkelt hålla band på mig och vänta då..suck  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #15 skrivet: 22 maj-07 kl 23:38 »
Det är ju så spännande!! Min första killing!!  ;D

 :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

  • Inlägg: 438
  • Blekinge
    • Blekinge
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #16 skrivet: 23 maj-07 kl 17:48 »

Ibland har jag lyckats se att något är på gång på mina getter, men ibland märks det absolut ingenting... och precis när jag tror att "aah, det här är ett säkert tecken, det ska jag titta efter på nästa get", så inte fasen beter nästa get sig alls på det viset. Luriga djur det här!  ;D
Det tycker jag med !  Det känns inte att det finns något tecken som gäller lika säkert för alla. Väldigt individuella djur.

Pierina är ju så tam som en get kan vara, så det går säkert bra att känna på hennes mage i lugn o ro.

Detta med felläge där har jag ochså sett många teckningar i böcker å så, men det förberedar en inte direkt.
En erfaren getbonde sa i alla fall till mig att om geten lägger sig ner för att föda ska det inte ta alltför lång tid om alls är bra. Efter det att blåsan spruckit ska ungen vara ute inom en timme, om jag minns rätt.
Kimma, har du en bra veterinär som kan getter och kommer hem till dig? Vi hade nu på våren ett så hemskt felläge att inte ens veterinären fick ut killingen -men han är jätteduktig och då visste vi att vi hade gjort allt vi kunde, även om geten inte gick att rädda.

Och Karsten kom på ett "innan-tecken" angående födseln: ca. två månader innan börjar hos förstföderskor (som ju inte ha nåt riktigt juver än)  ett juver att utveckla sig. I alla fall hos lantrasgetter.
Så om du kollar juvret regelbunden märker du ju nån förändring.
hoppas det var till hjälp :)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #17 skrivet: 23 maj-07 kl 20:56 »
Det tycker jag med !  Det känns inte att det finns något tecken som gäller lika säkert för alla. Väldigt individuella djur.

Pierina är ju så tam som en get kan vara, så det går säkert bra att känna på hennes mage i lugn o ro.

Detta med felläge där har jag ochså sett många teckningar i böcker å så, men det förberedar en inte direkt.
En erfaren getbonde sa i alla fall till mig att om geten lägger sig ner för att föda ska det inte ta alltför lång tid om alls är bra. Efter det att blåsan spruckit ska ungen vara ute inom en timme, om jag minns rätt.
Kimma, har du en bra veterinär som kan getter och kommer hem till dig? Vi hade nu på våren ett så hemskt felläge att inte ens veterinären fick ut killingen -men han är jätteduktig och då visste vi att vi hade gjort allt vi kunde, även om geten inte gick att rädda.

Och Karsten kom på ett "innan-tecken" angående födseln: ca. två månader innan börjar hos förstföderskor (som ju inte ha nåt riktigt juver än)  ett juver att utveckla sig. I alla fall hos lantrasgetter.
Så om du kollar juvret regelbunden märker du ju nån förändring.
hoppas det var till hjälp :)


Jo hennes juver har växt mycket den sista månaden, från inget alls till det dubbla och runt. Känns liksom som där är innehåll nu. Hon andas också tungt och fort ofta numera. Men som Angelika skriver är hon så tam så man kan nästan ha henne i knäet, helst skall hon gå fot med den stora magen mot mina ben. Lite kluddigt när man kör skottkärra tex. :)

Ska ut å klämma lite på henne medans jag verkar klövarna. Kände på hennes svans som det stod i beskrivningen i länken Mmmm gav, och jag kommer nästan runt, släpper det bitvis eller helt på en gång? (var för lat för att läsa all text :-[ )
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #18 skrivet: 23 maj-07 kl 22:25 »
Hej. Nog tycker jag att magen "trillar" ner en del strax innan, precis som på oss människor ;). Jag har även sett att juvren blivit mer spända och man kan se att det kommer en droppe då och då. Det borde vara ett tämligen säkert tecken för dvärggetter har ju ingen mjölk annars. Jag har sett våra getter killa ett par gånger men det är ren tur och absolut inget jag planerat direkt. För det mesta så har det varit så att jag klivit ut på morgonen och upptäckt de små raringarna och förbannat mig själv för att jag la mig så tidigt kvällen innan ;D.
Det optimala vore ju att någon kunde svara om det finns några exakta tecken man kan spana efter, det är ju såååå rart att se snuttarna födas och dia första gången :-[ :D.
Hälsningar Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Hur länge är en get dräktig?
« Svar #19 skrivet: 26 maj-07 kl 20:19 »
Jag har heller aldrig fått se en getfödsel. Fåren lyckades jag pricka in var enda gång.

Idag, trodde jag att jag skulle på se äntligen. Liten Karin stånkade misstänkt med låg mage. Så kom det värkar och det såg riktigt jobbigt ut. "Byta byxor innan det sätter igång!" tänkte jag.

Ja, tjena. Byxbytet tog kanske 40 sekunder och när jag kom ner låg killingen där. En liten ilsken bestämd flicka. Beige med svart ål på ryggen.

Hade det varit ett får, hade jag hunnit med en kopp kaffe också  :-[



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser