Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "fel" på filmjölken  (läst 2193 gånger)

Lovan

  • Inlägg: 3
    • Närke
"fel" på filmjölken
« skrivet: 29 nov-13 kl 12:30 »
Hej!

Jag har prövat att göra egen filmjölk enligt recept jag har läst här på alternativ. Men min filmjölk blir konstig i konsistensen.
De översta översta lagret blir som filbunke man köper i affären, men under det sen så blir det mycket blötare och så nästan som klumpigt i stället.
Har prövat två olika gånger nu och med samma resultat. Har gjort på mjölk som jag köpt från en bonde och den är opastöriserad, men lite skummad.
Är det någon som vet vad jag gör för fel?  :-\
Behöver tips och ide av någon klok.

 

enigma77

  • Inlägg: 33
    • -
SV: "fel" på filmjölken
« Svar #1 skrivet: 29 nov-13 kl 14:10 »
De få gånger jag har gjort filmjölk på komjölk har jag har haft samma resultat med klumpar och då bara vispat den slät. Doft, smak och pH har varit bra.
My Kik username is 'Enigma77' - add me!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: "fel" på filmjölken
« Svar #2 skrivet: 30 nov-13 kl 15:13 »
Hej!

Jag har prövat att göra egen filmjölk enligt recept jag har läst här på alternativ. Men min filmjölk blir konstig i konsistensen.
De översta översta lagret blir som filbunke man köper i affären, men under det sen så blir det mycket blötare och så nästan som klumpigt i stället.
Har prövat två olika gånger nu och med samma resultat. Har gjort på mjölk som jag köpt från en bonde och den är opastöriserad, men lite skummad.
Är det någon som vet vad jag gör för fel?  :-\
Behöver tips och ide av någon klok.

Om du talar om vilket recept du använt dig av så kanske det är enklare att förstå (det finns nog många recept här!)

Lovan

  • Inlägg: 3
    • Närke
SV: "fel" på filmjölken
« Svar #3 skrivet: 10 dec-13 kl 18:38 »
Jag har följt receptet som står under "samlade mejeri recept.
Men jag har fått ordning på det. Har vispat den så blir all filmjölk i samma konstisens istället.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser