Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ras  (läst 1994 gånger)

JohannaPåDal

  • Inlägg: 14
    • Dalsland
    • From Dalsland With Love
Ras
« skrivet: 26 sep-15 kl 11:28 »
Startar en tråd som det säkert finns jättemånga av redan, men svårt att få svar i gamla trådar...
Jag funderar på att skaffa ett par gäss till våren. Är ute efter en ganska liten, lugn och trevlig ras. Främst till sällskap, ev slakt ifall man lyckas få gässlingar i framtiden.
Har hört vissa säga att de ofta är aggressiva, men det kan man väl ändå inte säga generellt eller? Måste väl vara individberoende..? (Hoppas jag...) Har två små barn, så man blir ju ändå lite orolig när man hör sånt.

Tips på ras som kan passa in? Tycker att Amerikanska gulgäss är så fina, kan det vara något..?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ras
« Svar #1 skrivet: 26 sep-15 kl 18:23 »
Italienska gäss är min favorit.
Värper många ägg som dessutom är bra befruktade även utan tillgång till större damm.
Har inte haft några ilskna exemplar av dem..
Vanligt att man korsar italienska gäss med skånegås för att få större slaktkroppar. .skånegäss har jag däremot haft flera ilskna..hehe
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

  • Gäst
SV: Ras
« Svar #2 skrivet: 26 sep-15 kl 18:40 »
Inga av våra Skånegäss är ilskna, de hugger och biter inte. Ett och annat väs bara.
Det är en enorm skillnad på köpta gäss och egenuppfödda gäss. Våra små som förvisso är stora nu får jag ta på och äter ur min hand. Väldigt pratiga varelser som följer på rad när man går i hägnet.

Välj vad du vill men köp dem vid Max två veckor så har du gässen så sociala som du själv gör dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

744 gäster, 4 användare
javill, Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser