Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gotlandsfår köttklassning  (läst 5973 gånger)

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #20 skrivet: 19 nov-13 kl 14:36 »
kalas, har du nån aning om hur mycket kraftfoder det gåt åt till ett lamm??

Inga fler med gotlands som vill dela med sig av sin uppfödning och klassning??  :)

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #21 skrivet: 19 nov-13 kl 18:46 »
Om jag räknar på det så går det åt ungefär 450:-/ tacka (inkl moms) i kraftfoder om året.
Då får tackan kraft under stallperioden(högdräktighet+ lammning), i övergången till bete och lammen efter avskiljningen. Mina djur har bara magra naturbeten att tillgå...
Grovfoder äter de ung 450.-/tacka (inkl moms)
Om jag då tittar på slaktresultaten, så ger ett lamm ung 500:-/st (+ moms), vilket ger mig 125:- att spela på till vet utgifter, klippning och avmaskning. Herregud!!!  :o (om tackan får 2 lamm)

Min klassning på Gotlandslammen, som får kraftfoder för att kunna växa färdigt, brukar ligga på snittet R-. I år har det legat lägre, och lammen har tagit längre tid att få slaktmogna. Det beror på att jag har haft en inälvsparasit som satte tillbaka lammen rejält i början - hade ingen koll på detta, trots träckprov. :-[ :-[

Eftersom jag säljer skinnen, så är jag beroende av att få iväg lammen på hösten (skinnen måste ha vuxit på bete, för att bli av bra kvalité)
Detta är en grov uträkning, men vinsten i mitt företag är alltså skinnen + EU-bidragen. Alla skinn blir inte bra, så det är inte en given inkomst på skinnen. Jag tar betalt efter kvalité och vad folk är beredda att betala. Det är alltså ett sånt där diagram som korsar sig i mitten ;D. Jag tar mellan 1000:- och 1600:- för ett skinn. Lägger mig efter kvalité. Toppskinn går för 1600:-, där går smärtgränsen någonstans... Det är ingen idé att ta 2000:- för ett toppskinn om du har 25 st och bara får sålt 3... Man måste ligga så pass lågt att man får alla skinn sålda. Annars hade jag varit begravd under skinn nu efter 23 år i branchen ;)
« Senast ändrad: 19 nov-13 kl 19:12 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #22 skrivet: 20 nov-13 kl 11:12 »
Sen tillkommer alla tråkiga utgifter som stängsel, gödselhantering, bagginköp, mineralfoder. Investeringar i utrustning, öronmärken etc.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #23 skrivet: 20 nov-13 kl 15:35 »
Ewe- jag vet inte hur mycket kraftfoder det går åt till lammen. Men i år hade vi 15 lamm på 7 tackor och vi började att ge lite kraftfoder då de var 3-4 veckor gamla. I början åt de inte så mycket. Men jag skulle tro att vi gjorde av med i snitt 2 kg om dagen fram tills de var ca 3 månader och därefter kanske 4kg/dag. De första(8 st) gick till slakt då de var 5,5 månader och de hade slaktvikter på 19-24 kg och R+ och ett lamm hade R -. En månad senare skickade vi resten (7 st) på slakt och de vägde då 15-19 kg men de var födda i mitten -slutet på april. Lammen har haft ett bra bete hela tiden. Vi har avlastat tackorna en hel del med att ge kraftfoder, särskilt de som fick 3 lamm. Tackorna mår alldeleles utmärkt nu och har ett jättefint hull. Det finns flera olika teorier om att ge eller inte ge kraftfoder men vi tror på att ge kraftfoder till lammen och senare även en liten mängd till tackorna så de kommer upp i "lagom" hull så de kan ge sina nya lamm en bra start i livet.

kalas

  • Inlägg: 132
SV: Gotlandsfår köttklassning
« Svar #24 skrivet: 29 nov-13 kl 12:13 »
Vi har gett kraftfoder under en tid men nu har vi dragit in på pellets och korn. Sedan en vecka tillbaka får nu djuren foderspannar från hunden och herden och det funkar jättebra. Naturligtvis så får dom bra hö också. Efter avskiljningen var de mycket magra men nu har de ett jättebra hull och det känns bra inför kommande lammningar till våren.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser