Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skinnberedning  (läst 973 gånger)

magnusT

  • Inlägg: 64
    • Småland
Skinnberedning
« skrivet: 14 sep-10 kl 10:30 »
Vi har nu varit och lämnat våra 13 bagglamm på slakt, och ska hämta kött och skinn på torsdag. Någon om vet något garveri som tar emot skinn direkt efter slakt? många vill ju att man själv ska lägga skinnen i salt några dagar innan.

javill

  • Inlägg: 11409
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Skinnberedning
« Svar #1 skrivet: 14 sep-10 kl 11:50 »
Vi har nu varit och lämnat våra 13 bagglamm på slakt, och ska hämta kött och skinn på torsdag. Någon om vet något garveri som tar emot skinn direkt efter slakt? många vill ju att man själv ska lägga skinnen i salt några dagar innan.

Skinnen ska vara saltade när du hämtar dem på slakteriet. I alla fall om du bett om återtag. Sen är ju frågan om det räcker? Vi saltar om våra skinn när vi hämtar dem för att de kan vara lite slarviga på slakteriet och inte fått med alla kanter ordentligt. Sen skakar vi av saltet och packar och skickar till Tranås. Fördelen med att ha saltat in skinnet ordentligt innan man skickar är ju att risken är mindre för att skinnet ruttnar och blir förstört. Beredningen kostar ju lika mycket oavsett om det är ull på hela skinnet eller halva.  ::) Så jag hade nog saltat om oavsett.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Skinnberedning
« Svar #2 skrivet: 14 sep-10 kl 12:19 »
Tror att det är så att först ska skinnet ligga en vecka med salt (20 %) av skinnets vikt. Sen ska man byta ut det mot nytt salt (40%) av skinnets vikt. Nått sånt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 2 användare
Niklas Forsberg, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser