Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Garn av växtfibrer  (läst 3575 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Garn av växtfibrer
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:36 »
Jonas
 On 27 Nov, 2002 - 00:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hej jag undrar om någon har kunskap om hur man gör tråd/garn av hampfibrer. Jag har en del hampa (av den EU godkända narkotikafria sorten) och tror mig kunna arbeta fram fibern ur den, därom finns det en hel del litteratur. Men jag är osäker på den textila biten. Såvitt jag vet så funkar hampfibern som linfibern såvet någon hur man gör tråd/garn av lin (eller någon annan växtfiber) är det lika intressant.

MVH Jonas.
 
Sture A Kinnekulle
 On 27 Nov, 2002 - 12:28
--------------------------------------------------------------------------------
Förr gjorde man tyg av fibertrådar från nässlor. Tror att det var fina tyger för utsmyckning. Jag har inte kunskap om hur man framställde det hela men troligen på samma sätt som med lin.
 
Svea
 To 28 Nov, 2002 - 20:00
--------------------------------------------------------------------------------
För att få "loss" fibrerna ur t ex lin och brännässlor så rötar man stjälkarna. Det kan man göra genom att lägga dem i knippor i vatten med en platta med tyngd på ovanpå. Hur lång tid rötningen tar beror på temperaturen i vattnet. När vi rötade lin tog det ett par veckor på sommaren. Man kan också röta på marken men då måste man vända på det några gånger. När ytterskiktet börjat lösa upp sig och bryts lätt av när man låter en stjälk torka så är det klart. Låt sedan allt torka ordentligt. Därefter får man bearbeta stjälkarna så att man får bort bosset. Man kan klubba mot en sten och använda en gammal bråka. Sedan skäktar man och till sist häcklar. Det brukar gå att köpa dessa redskap billigt på loppisar.
Lycka till!

Svea
 
Camilla
 Må 2 Dec, 2002 - 10:24
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Jonas,

I "Handbok för vardagsekologi" här på alternativ.nu finns en artikel om Spånadslin, där man kan läsa lite om hur behandlingen går till. Det kanske kan hjälpa dig igång.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser