Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stickor  (läst 4897 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Stickor
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:33 »
Carina
 Må 14 Jan, 2002 - 13:50
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har inte stickat sen jag gick på syslöjd i skolan (lääängesedan), men nu funderar jag på att börja sticka egna raggsockor och vantar mm.
Jag skulle helst vilja slippa gå till garnaffären och köpa nya stickor i aluminium eller vad de nu tillverkas av.
Kan man köpa eller själv tillverka stickor i trä?
Vad var stickorna gjorda av förr i tiden?
 
Monica
 On 16 Jan, 2002 - 11:55
--------------------------------------------------------------------------------
Jag skulle tippa att stickorna i affären är tillverkade av rostfritt stål.
Ett kriterium på stickor är ju att ytan måste vara helt slät och glatt så maskorna glider lätt. Annars blir man nog lätt lite irriterad...
Dessutom är det nog en fördel med lite tyngd i stickorna.

Stickor har sedan mycket länge (vikingatiden?)tillverkas av järn. Har läst någonstans om en gammal virknål av ben, säkert ett tänkbart material även för stickor.

Själv skulle jag däremot inte dra mig för att köpa stickorna i affären...
 
Anna
 Ti 22 Jan, 2002 - 20:37
--------------------------------------------------------------------------------
En del tycker att det är skönt att sticka med lätta stickor. Det finns stickor i trä (eller vad de nu är tillverkade i)i välsorterade stickbutiker. Jag har själv aldrig köpt några. Det enda stället jag kan komma på är Wåhlstedts i Dala Floda. Det är ett litet ullspinneri men jag kommer ihåg att de hade såna stickor i sin butik.
Att göra egna är nog rätt svårt.
 
Hanna
 Sö 27 Jan, 2002 - 20:04
--------------------------------------------------------------------------------
Vill man varken göra egna eller köpa nya stickor kan man ju alltid gå på secondhandaffärer t.ex. myrorna. Betydligt billigare och så är det ju återanvändning. De som lämnade in dem vill ju uppenbarligen inte ha dem längre.
 
akka
 Ti 19 Feb, 2002 - 20:32
--------------------------------------------------------------------------------
hej,om man vill göra egna trästickor kan man använda blomsterpinnar som man slipar av med sandpapper och även slipar till en spets med sandpapper, om man vill kan man ju också tälja till spetsen med en kniv först, för att maskorna inte ska glida av i ändarna får man förfärdiga en eller annan "knopp" antingen i trä eller t.ex två vinkorkar. lycka till!
 
Sven Bergersjö
 Fre 12 Jul, 2002 - 12:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hej allihop!
Monica, på vikingatiden stickade man inte utan använde sig av en teknik som kallas nålbindning. Dessa nålar görs av ben, horn, trä etc. och det går säkert att göra stickor av det också.  

ika

  • Gäst
Re:Stickor
« Svar #1 skrivet: 17 okt-03 kl 17:14 »
Trästickor finns i alla möjliga utföranden, även som rundstickor. Min kompis Malin som återinvigde mig i stickandets glädje håller hårt på att trästickor är det bästa. Hon menar att man kan sticka längre stunder med dem i taget eftersom de inte blir svettiga och halkiga som stickor i metall. Tror att hon har köpt sina trästickor i vanlig garn- och handarbetsaffär.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare (2 dolda)
Stengrim, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser