Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man leva på höns?  (läst 3968 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
kan man leva på höns?
« skrivet: 14 jan-21 kl 18:41 »
Kan man leva på höns, alltså sälja ägg och levande djur? En dum fråga kanske, men hur många djur måste man ha för att det skall gå runt?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-21 kl 21:18 »
Ju fler höns jag har desto mer förlorar jag. Dvs vi har dom att det är trevligt. Helt omöjligt att konkurrera med fabrikerna utan att öppna en egen fabrik.

Vet inte vad för inkomstkrav du har. Men säg att du behöver dra in 50tkr i månaden om du ska ta ut en liten lön, betala omkostnader och mata staten med skatt.

Sen är det bara att räkna hur många ägg det blir!

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #2 skrivet: 14 jan-21 kl 22:05 »
Och glöm inte att förutom foder för att det ska bli ägg krävs en massa investeringar i hönshus, hönsgård och sedan strö och mockning. Bl.a.


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #3 skrivet: 14 jan-21 kl 22:21 »
Ju längre söderut du flyttar desto större chans har du.
Läste om en i staterna som levde på några hundra höns. Han hade en gigantisk kompost. Köpte inge foder. Utan fick spillmat från skolor och restauranger. Skolorna köpte sedan äggen. Men i Sverige så är det knappast lagligt. Här ska det väl helst brännas bort.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #4 skrivet: 15 jan-21 kl 12:53 »
Går ju att ha färre om du bara säljer direkt till konsument och kör med mobila hönshus och burar för broilers. Kräver eget slakteri och tvättstation, för äggen. Kolla in ridgedale på Youtube.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-21 kl 14:23 »
Här där jag bor finns nån som heter tullus lantliv. kolla in dem på Facebook.
På rekoringen i stan verkar det vara ett väldigt stor efterfrågan på ägg och det är mest denna människa som säljer ägg, för 4kr/styck och hon säljer hundratals per vecka.
Hon utökar ju också hela tiden med nya hönor så det verkar ju lönsamt. Äggen räcker inte till för alla som vill köpa. Oftast är det slutsålt.
Länsstyrelsen har även haft en hönskurs hemma hos henne där de berättar om hur man gör när man säljer i lite större skala direkt till kund.
Själv har jag lite svårt att förstå hur man kan tjäna nåt på att sälja ägg från lantrashöns för 4kr/st. För detta är ju ingen industri utan en vanlig gård som har lite mer höns än vad gemena man har.


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #6 skrivet: 15 jan-21 kl 18:12 »
matägg ger inte några stora pengar. Bättre att ha många raser separerade och sälja avelsägg för 15-30kr st... De ägg som inte säljs inom en vecka stoppas i den egna kläckaren och nykläckta kycklingar säljer man för 50-75kr st...  Är man driftig och har utrymmen så kan man säkert få det att gå runt så det betalar sig själv och ger lite extra pengar.. men rik lär man ju inte bli...
Fjäderfän och kaniner

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #7 skrivet: 15 jan-21 kl 20:20 »
Rätt svar är nej.
Inte utan dyra investeringar och stor försäljning.


fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #8 skrivet: 15 jan-21 kl 22:11 »
Tänker du ha tillstånd, betala moms och skatt? Följa samtliga regler slaviskt? Då är det inte troligt att du kan leva på höns.

Vad behöver du ha för inkomst? Äger din gård utan lån?
Kan du sälja minst 500ägg varje dag året runt och orkar sköta hönsen som skall producera dem? Kan du sälja 2000ägg?
Kan du sälja för 1 kr eller för 5 kr? Varenda dag året runt?
Kan du och familjen äta en beg värphöna varje dag? Kan ni dessutom äta en tuppkyckling om du tänker dig att kläcka själv?
Fixar du billigt foder? Du har nog inte råd med köpt värpfoder om du tänker få en lön.

Prova om du har förutsättningarna!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: kan man leva på höns?
« Svar #9 skrivet: 16 jan-21 kl 06:02 »
Enligt jordbruksverket är medelantalet för ekologiska äggproducenter 1300 höns, så kanske någonstans däromkring? Beroende på vilka omkostnader man har, förstås.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: kan man leva på höns?
« Svar #10 skrivet: 16 jan-21 kl 15:50 »
Tack för alla era svar. Har redan hönsgård mm, så de kostnaderna kommer jag undan. Tanken är att det skall gå runt med att hönsen kan betala sin egen mat. Tänkte sälja i reko. Får kanske skaffa in renrasiga höns också, för att kläcka fram kycklingar och sälja.

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #11 skrivet: 16 jan-21 kl 16:24 »
Tack för alla era svar. Har redan hönsgård mm, så de kostnaderna kommer jag undan. Tanken är att det skall gå runt med att hönsen kan betala sin egen mat. Tänkte sälja i reko. Får kanske skaffa in renrasiga höns också, för att kläcka fram kycklingar och sälja.

Jag räknar ungefär med att det åtgår foder för 1 krona för ett ägg, mina 12hönor gör slut på ca 1kg per dag och de blir i snitt runt 10 ägg.

Tänk på att de inte får gå utomhus för tillfället om du säljer ägg och att du behöver SE nummer för att sälja, sen finns det en hel del att läsa på både hos jordbruksverket och livsmedelsverket, de blir alltid lite allvarligare när man säljer, man vet aldrig vem som kan få för sig att skicka anonyma anmälningar

 

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: kan man leva på höns?
« Svar #12 skrivet: 16 jan-21 kl 19:13 »
Livsmedelsverket behöver jag just nu inte ta kontakt med. Har ett väldigt litet antal, men tanken är att öka upp beståndet.
Se-nummer finns redan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #13 skrivet: 18 jan-21 kl 19:20 »
Sedan skall man nog tänka på att få betalt för allt, på något sätt. Förutom det som Fri tog upp, så kan det kanske gå att sälja hönsskit, fjädrar, kycklingar som djurmat, sätta upp web-kamera och få reklampengar för att folk sitter och tittar på hönsen mm mm.

Höns med fina färger på äggen, små ägg, stora ägg. Något som sticker ut och gör att folk vill köpa just dina ägg och ge 3 kronor styck istället för 2.

Något som kommer med tanke på allt fuskande med djurfoder är att de som bryr sig kommer att efterfråga vad de ätit.

drake3

  • Inlägg: 328
  • självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #14 skrivet: 20 jan-21 kl 08:44 »
Jag skulle vilja ha höns som en deltids-syssla. Man kanske ska öka efter hand, så man växer in i äggproduktion. Att se hur kostnader och krav ökar med tiden. Då kan man avsluta eller öka när man ser åt vilket håll det går. Samtidigt som ett deltidsjobb gör att man kan betala sina räkningar.
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #15 skrivet: 20 jan-21 kl 22:41 »
Jag skulle vilja ha höns som en deltids-syssla. Man kanske ska öka efter hand, så man växer in i äggproduktion. Att se hur kostnader och krav ökar med tiden. Då kan man avsluta eller öka när man ser åt vilket håll det går. Samtidigt som ett deltidsjobb gör att man kan betala sina räkningar.

Det är bara å räkna på det hela, inte alls så svårt.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #16 skrivet: 21 jan-21 kl 08:31 »
Ser på ekoringen här att dom säljer ägg för 5 kr st.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #17 skrivet: 21 jan-21 kl 09:52 »
Beror ju på vart man bor också. Drar paralleller till grönsaksodling som jag håller på med. Har kollegor som säljer i Malmö och kan ta 35 nr för ett morotsknippe medans jag som säljer i Finspång (liten bruksort) har svårt att ta 25.

Är lättare att ta betalt där kapitalet finns :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

fri

  • Inlägg: 2527
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #18 skrivet: 21 jan-21 kl 13:07 »
Beror ju på vart man bor också. Drar paralleller till grönsaksodling som jag håller på med. Har kollegor som säljer i Malmö och kan ta 35 nr för ett morotsknippe medans jag som säljer i Finspång (liten bruksort) har svårt att ta 25.

Är lättare att ta betalt där kapitalet finns :)
Inkomsterna och sysselsättningen är högre i Finspång än i Malmö, jag förstår inte hur kapitaltillgången påverkar priset på varken ägg eller morötter men någon kanske kan upplysa mig?
Äta bör man ju oavsett förmögenhet, disponibel inkomst kan säkert påverka konsumtionen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: kan man leva på höns?
« Svar #19 skrivet: 21 jan-21 kl 15:52 »
Inkomsterna och sysselsättningen är högre i Finspång än i Malmö, jag förstår inte hur kapitaltillgången påverkar priset på varken ägg eller morötter men någon kanske kan upplysa mig?
Äta bör man ju oavsett förmögenhet, disponibel inkomst kan säkert påverka konsumtionen.

Absolut måste du äta men har du dåligt med pengar så väljer du oftare ägg som kostar 1kr/st framför ägg som kostar 5kr/st även om fem-kronors-äggen har lyckligare hönor.

Lika så tror jag att även om man lyckas producera ett stort antal dyra ägg tror jag det är svårt att sälja det. Marknaden för dyra produkter är inte lika stor som för produkter i billig/normal -prisklass.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 10 användare (2 dolda)
skräptanten, xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Oskari, Radar, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser