Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eu:s nya direktiv hotar våra fröer  (läst 30686 gånger)

odlaren

  • Inlägg: 37
    • Ekologisk Trädgård
Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« skrivet: 04 nov-10 kl 07:30 »
Jordbruksverket föreslår nya regler för försäljning av fröer. Vid årsskiftet finns det risk att hundratals sorter försvinner. Skriv gärna ett remissvar, det ska in nästa vecka. 

http://www.jordbruksverket.se/omjordbruksverket/remisserochyttranden/remisser.4.2d224fd51239d5ffbf7800032690.html

Bakgrund:http://www.fobo.se/artiklar/opinion/odlaren_froregler_2-2010.pdf

odlaren

  • Inlägg: 37
    • Ekologisk Trädgård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #1 skrivet: 04 nov-10 kl 07:35 »
Det nya direktivet gäller alla amatörsorter, dvs alla småförpackningar av grönsaksfröer. Vi har tidigare haft ett undantag i Sverige så att dessa inte behövde registreras men nu måste de finnas på sortlistan för att få säljas.

Fröhandlare jag har talat med räknar med att 300-400 sorter försvinner i Sverige. Om de väljer att registrera dem måste de betala, fixa dokumentation, plombera påsarna, märka dem på ett speciellt sätt och rapportera varje gram de säljer till Jordbrukvsverket. Endast små reglerade mängder av fröerna får säljas i småportioner.

Dessa regler vill Jordbrukvsverket införa direkt nu på hösten när fröhandlarna redan har köpt in fröer för nästa år - det hotar att stjälpa deras verksamheter helt.

Det finns för oss fritidsodlare ingen mening med denna sortlista. Den tjänar bara de stora internationella fröföretagen som helt enkelt vill slippa konkurrens.

Reglerna har smått absurda konsekvenser. Jag kan gå in i matbutiken och köpa ett kilo bönor. Däremot får samma bönor om de kallas frön bara säljas i småförpackningar under förutsättning att sorten har registrerats.

Jordbruksverket gör sig själva till fröpoliser. De passar också på att ta ut rejäla avgifter. 3000:- + 2000:- per år för att få med en sort på listan. Man kan jämföra med avgiften för att få odla genmodifierade grödor som är 200 :-.

Vore bra om fler skrev till Jordbruksverket och tyckte till. Jordbruksverket lovade att komma ut med denna remiss före sommaren. Sedan kommer den plötsligt i oktober med tre veckors remisstid. När vi protesterar förlänger de plötsligt tiden och på vår anmodan lägger de ut den på egna hemsidan. De gör enligt vad jag kan förstå allt för att remissen inte ska komma till allmänhetens kännedom

Läs vad en fröfirma skriver här:

http://www.runabergsfroer.se/html/2010-10-30-bevara-mangfalden.htm


caprice

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #2 skrivet: 04 nov-10 kl 13:44 »
Vi skrev i odlaren i våras då direktivet kom. Vid denna tid var jag i kontakt med handläggaren på SJV som lovade att deras remiss skulle komma före sommaren. Sedan kom den inte förrän i mitten av oktober med en remisstid av tre veckor. Efter klagomål har de utökat remisstiden en vecka.

Egentligen är jag emot hela idén om att fröer inte får säljas fritt. Men Sverige har haft ett undantag i 13 år och det blir svårt att motivera att vi ska ha kvar det. Ska vi ha en lista så borde kostnaden bäras av SJV när det gäller fröer som säljs i så små mängder.

Just nu tycker jag det är viktigast att protestera mot direktivet och skriva remissvar så SJV ser att många är emot. Man kan skriva som privatperson och bara klaga över att de sorter man brukar köpa hotar att försvinna.

Sedan är det ett fult slag mot branschen. De får veta först nu när nästa års fröer är inköpta att de kanske inte kan sälja dem utan stora kostnader. Det finns också resrtiktioner på hur stora mängder som får säljas och tom hur stora arealer som får odlas. Allt är anpassat efter att de stora förädlingsföretagen ska kunna bygga monopol. Livsmedelsproduktionen blir allt mer enkelriktad och styrd av några få stora företag.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #3 skrivet: 04 nov-10 kl 14:00 »
Tack för information. Dumt av mig att läsa Odlaren så slarvigt, annars hade jag fått veta tidigare. Allmänt sett visste jag sen länge att nåt var på gång, men detta är ändå väldigt kort varsel och väldigt restriktivt.

Observera att remisstiden går ut 10 nov.

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #4 skrivet: 04 nov-10 kl 14:18 »
Vilken total idioti. :(

pålle

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #5 skrivet: 04 nov-10 kl 14:20 »
 Det är nog dax  att slå näven i bordet både vad det  gäller SJV och EU   så trött på att läsa om förmynderi på olika plan  det är väll inte men ingen vi ska odla till hus be hov längre eller föda upp än det ena utan staten och EU  ska lägga sig i   så jäkla tröt på allt över förmynderi och att dom går vissa till mötes  av diverse skäl.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #6 skrivet: 04 nov-10 kl 14:22 »
Något verkar ha gått väldigt snett här. Läser man EG-förordningen är det uttryckliga syftet att underlätta bevarande av lokala och traditionella sorter. Det går illa ihop med höga avgifter. Snarare borde ordningen vara som vid bevarande av utrotningshotade djurraser, dvs att de bevarande organisationerna får stöd för verksamheten. Det här är helt bakvänt.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 14:26 »
Jag har aldrig skrivit ett remissvar. Om någon som kan kunde lägga ut förslag på text eller iaf vad som är nödvändigt för att det ska räknas som ett remissvar vore jag tacksam.
Hela grejen stinker Monsanto så det visslar om det...

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #8 skrivet: 04 nov-10 kl 14:28 »
För övrigt förstår jag inte varför jordbruksverket behöver få pengar av någon. Kraven i EG-förordningen går att uppfylla med egenkontroll plus att jordbruksverket gör ett webbtillgängligt register. Det borde inte kosta många kronor.

pålle

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 14:31 »
Jag har aldrig skrivit ett remissvar. Om någon som kan kunde lägga ut förslag på text eller iaf vad som är nödvändigt för att det ska räknas som ett remissvar vore jag tacksam.
Hela grejen stinker Monsanto så det visslar om det...
då är vi alla fall två som tror det

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #10 skrivet: 04 nov-10 kl 14:42 »
Tänk att de flesta vettiga lagförslag och ändringar tar flera år att gå igenom och genomföra medan en sån här sak från EU ska genomföras på några månader. Låter som ren idioti i mina öron, men då är jag inte alls insatt :/

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #11 skrivet: 04 nov-10 kl 16:06 »
Jag har (med en sovande bebis i famnen) skrivit ett remissvar till jordbruksverket@jordbruksverket.se , jag lånade några av era tankar:

Remissvar angående föreskrift om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter.

Som husbehovsodlare är jag bekymrad över förslaget. Jordbruksverket har gjort en tolkning av EU-direktivet som direkt motsäger direktivets syfte, nämligen att underlätta för bevarande av gamla lantsorter av köksväxter. Vi behöver en genetisk mångfald i både det svenska lantbruket och i den privata trädgårdsodlingen, för att ha en bred genetisk bas att stå på när odlingen ska anpassas till framtida klimatförändringar och nya villkor för jordbruket. Många gmla växtsorter har värdefulla egenskaper, exempelvis anpassning till speciella lokala odlingsförhållanden, resistens mot sjukdomar (som gör att odlaren inte behöver använda bekämpningsmedel), ordentlig lagringsbeständighet eller helt enkelt särskilt god smak eller doft.
Att belägga varje sort som registreras med en betydande avgift kommer att utarma fröutbudet, eftersom avgifterna sammantaget blir en betungande utgift för de små fröfirmor som säljer de intressanta lantsorterna. Det är osunt att kräva avgifter för registrering av fröer från växter som odlats sedan långt innan någon ens tänkt tanken på att bilda en europeisk union. Registrering i sig är inte fel, men att avgiftsbelägga registreringen och dessutom sätta gränser för hur mycket som får odlas av varje växttyp är ett hot mot de gamla växtsorternas existens. Säkert skulle en viss svartförsäljning av oregistrerade fröer förekomma, men att lita till försäljning under disk för att bevara värdefulla växter är knappast möjligt.
Jordbruksverket bör i denna fråga ta inspiration från hur verket självt arbetar med att stödja bevarandearbetet för hotade husdjursraser, genom att ge ekonomiskt stöd både till lantrasföreningarna och dessutom till djurägarna. Uppmuntra de fröfirmor och privatpersoner som vill rädda de hotade lantsorterna, istället för att belägga det viktiga bevarandearbetet med avgifter!

Tack för att ni tagit er tid att ta del av mina synpunkter!
Vänligen
/skräptantens rediga namn
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

pålle

  • Gäst
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #12 skrivet: 04 nov-10 kl 16:16 »
Jag har (med en sovande bebis i famnen) skrivit ett remissvar till jordbruksverket@jordbruksverket.se , jag lånade några av era tankar:

Remissvar angående föreskrift om bevarandesorter och amatörsorter av köksväxter.

Som husbehovsodlare är jag bekymrad över förslaget. Jordbruksverket har gjort en tolkning av EU-direktivet som direkt motsäger direktivets syfte, nämligen att underlätta för bevarande av gamla lantsorter av köksväxter. Vi behöver en genetisk mångfald i både det svenska lantbruket och i den privata trädgårdsodlingen, för att ha en bred genetisk bas att stå på när odlingen ska anpassas till framtida klimatförändringar och nya villkor för jordbruket. Många gmla växtsorter har värdefulla egenskaper, exempelvis anpassning till speciella lokala odlingsförhållanden, resistens mot sjukdomar (som gör att odlaren inte behöver använda bekämpningsmedel), ordentlig lagringsbeständighet eller helt enkelt särskilt god smak eller doft.
Att belägga varje sort som registreras med en betydande avgift kommer att utarma fröutbudet, eftersom avgifterna sammantaget blir en betungande utgift för de små fröfirmor som säljer de intressanta lantsorterna. Det är osunt att kräva avgifter för registrering av fröer från växter som odlats sedan långt innan någon ens tänkt tanken på att bilda en europeisk union. Registrering i sig är inte fel, men att avgiftsbelägga registreringen och dessutom sätta gränser för hur mycket som får odlas av varje växttyp är ett hot mot de gamla växtsorternas existens. Säkert skulle en viss svartförsäljning av oregistrerade fröer förekomma, men att lita till försäljning under disk för att bevara värdefulla växter är knappast möjligt.
Jordbruksverket bör i denna fråga ta inspiration från hur verket självt arbetar med att stödja bevarandearbetet för hotade husdjursraser, genom att ge ekonomiskt stöd både till lantrasföreningarna och dessutom till djurägarna. Uppmuntra de fröfirmor och privatpersoner som vill rädda de hotade lantsorterna, istället för att belägga det viktiga bevarandearbetet med avgifter!

Tack för att ni tagit er tid att ta del av mina synpunkter!
Vänligen
/skräptantens rediga namn
Tack

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #13 skrivet: 04 nov-10 kl 16:41 »
Jordbruksverket bör i denna fråga ta inspiration från hur verket självt arbetar med att stödja bevarandearbetet för hotade husdjursraser, genom att ge ekonomiskt stöd både till lantrasföreningarna och dessutom till djurägarna.
Problemet med detta var väl att SJV mer eller mindre blev tvingade till att bevara våra lantraser. Själva hade de nog gärna sett att de stilla fått dö ut till förmån för högproduktiva raser.
Hela altet stinker precis som någon skrev tidigare varför ska EU bry sig om vad jag odlar för tomater?
Genbank för Gotlandshöns

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #14 skrivet: 04 nov-10 kl 16:49 »
@skräptanten: välformulerat!  :) Bra att nån orkar!

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #15 skrivet: 04 nov-10 kl 19:20 »
Hej!
Enligt jordbruksverket så är avsikten att underlätta för oss amatörer att få tag på lagliga fröer. Eventuella avgifter är inte bestämda ännu. Det verkar inte bli något större problem.
Samma diskussion pågår på aot. Där kan man läsa jordbruksverkets svar på frågor.
MVH
Jan

odlaren

  • Inlägg: 37
    • Ekologisk Trädgård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #16 skrivet: 04 nov-10 kl 21:26 »
Det lutar åt att kostnaden blir 3000:-, sedan är det oklart om man också ska ta ut 2000:- per år. Om du säljer en påse frö för 25 kronor måste du sälja 120 påsar för att få in till avgiften. Sedan ska du betala ditt inköp + andra utgifter + börja sälja så det ger en vinst till firman. Detta är helt omöjligt för fröföretag som Runåbergs och Impecta som har cirka 100 sorter var som inte är registrerade.

Men det stannar inte där. För att få sorten godkänd ska den också provodlas för särskiljbarhet, enhetlighet och stabilitet vilket kostar i genomsnitt 14200 per år. Frösäljaren ska märka påsarna med viss text och plombera dem. Sedan ska de anmäla varje gram de säljer och de får endast sälja småpåsar.

Men för att komma så här långt måste de först hitta dokumentation omkring sorten, t ex vem som först hade patent på den. inte så lätt kanske om sorten kommer från 1800-talet. Sedan ska SJV godkänna sorten som amatörsort vilket innebär att den ska ha odlingsvärda egenskaper. Hur de gör den bedömningen vet vi inget om. De kanske säger nej?
« Senast ändrad: 04 nov-10 kl 22:01 av odlaren »

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #17 skrivet: 04 nov-10 kl 23:04 »
Åh så mycket bra EU för med sig till oss i det besvärliga landet Sverige  (:). Blir det olagligt att byta fröer med varandra också? Måste man ansöka om tillstånd att ta reda på egna fröer? Registrera sina grönsaksland så oberoende inspektörer från SJV kan göra oanmälda besök för att kontrollera så man sått rätt frö på rätt plats?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #18 skrivet: 04 nov-10 kl 23:19 »
Är så less! När ska EU börja göra nåt vettigt istället för att sitta och fundera ut allt möjligt skit som kan reta och ställa till med så mycket djävulskap som möjligt. Visar bara på en sak, de har för lite att göra! Om de sitter på dagarna och funderar -Vad ska vi hitta på för sjuka regler idag? Ja, då är de för många skallar där.
Sen kan man ju undra varför vi skulle sätta oss i den sitsen, att låta EU bestämma över allt vi gör.
Detta är katastrof för bevarandet av våra gamla sorters växter. Inga fröfirmor kommer att kunna fortsätta sälja fröer till våra gamla sorters grönsaker/blommor och de riskerar att försvinna helt. Hur ska vi i framtiden kunna bevara dem? Fast det skiter väl EU i, bara de får igenom ännu en idiotisk regel.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
SV: Eu:s nya direktiv hotar våra fröer
« Svar #19 skrivet: 05 nov-10 kl 09:19 »
Eu sitter nog inte och rullar tummarna och hittar på saker. De uppvaktas hela tiden av lobbygrupper som vill få dem att besluta i en viss riktning. I detta fall är det ju tydligt att de stora fröföretagen inte vill ha konkurrens och de har lyckats få EU att tro att det nya direktivet ska bevara mångfalden och skydda konsumenter från "farliga" eller illegala fröer.
Man kan jämföra med de nya regler EU vill införa som kommer att göra det mycket svårt att sälja naturmedicin och kosttillskott. Det är ju inte så svårt att inse att den etablerade kemi/medicinindustrin står bakom den lobbyn.
Genom vårt medlemskap i EU förslavas vi steg för steg och helt naturliga produkter som örter, fröer och vitaminer görs illegala. Längre från sans och vett kan man inte komma - kemiska mediciner och GMO  är tillåtna men inte naturliga fröer och naturmedel. Lobbyn har verkligen lyckats.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser