Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till Natriumbensoat  (läst 119315 gånger)

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Alternativ till Natriumbensoat
« skrivet: 09 aug-10 kl 09:04 »
Hej!

Jag ska koka saft på vinbär och i alla recept jag hittat har man i natriumbensoat som konserveringsmedel. När jag kollar runt om just natriumbensoat så läser jag på en del ställen att det kan ge skador på DNA etc.

Är inte så insatt, men natriumbensoat som man köper i affären (ex Atamon) framställs syntetiskt, eller? Har för mig att jag läst någonstans att det kan framställas naturligt ur bla vinbär ??? I min värld skulle det innebära att man kan göra hållbar saft på vinbär utan att tillsätta konserveringsmedel..

Men till min verkliga fråga; Finns det alternativ till natriumbensoat vid safttillverkning?

Tacksam för svar :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #1 skrivet: 09 aug-10 kl 13:28 »
Ja, det finns det.

Det är nya recept som innehåller konserveringsmedel, för man är så hemskt rädd för att någon ska bli sjuk av att få i sig något som är dåligt. Förr använde man syn, lukt och smak istället, och accepterade att av 200 flaskor saft kunde en eller två råka bli dålig, och då fick man hälla ut den.

Lingon, vinbär, aronia (har jag för mig) mfl innehåller naturligt ämnen som hämma mögel. Till dem räcker socker, även om man inte tar så mycket som i de gamla recepten. Nuförtiden vill många, jag tex, inte ha så söta produkter, oavsett om det är saft, sylt, marmelad eller något annat.

Till andra bär, tex hallon och jordgubbar, får man antingen leva med att ha i mer socker, förvara den färdiga produkten kallt/i frysen, eller så kan man tillsätta något surt, tex citron/citronsyra. Funkar jättebra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #2 skrivet: 09 aug-10 kl 13:48 »
 Tack för svar :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #3 skrivet: 09 aug-10 kl 13:51 »
Och det är just natriumbenzoat som finns naturligt i lingon.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 13:54 »
Lingon - de DNA-förstörande bären!
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #5 skrivet: 09 aug-10 kl 13:57 »
Och det är just natriumbenzoat som finns naturligt i lingon.
Japp, men då i kombination med andra ämnen, så antagligen är det nyttigare för oss än om man separerar ut natriumbensoaten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #6 skrivet: 09 aug-10 kl 16:17 »
Och det är just natriumbenzoat som finns naturligt i lingon.

Men är det lika illa med naturligt Natriumbensoat som syntetiskt? Eller är det en korssamverkan med andra ämnen?

Alltså jag håller på att få sådan här "tillsats-ätstörning" tror jag.. Ibland blir jag avundsjuk på stackare som har noll koll och bara stoppar i sig.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

morris matte

  • Inlägg: 41
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #7 skrivet: 09 aug-10 kl 17:43 »
Det behöver det inte vara. Helt säkert vet jag att C-vitamin atomen består av en kärna samt protoner som snurrar runt kärnan. En av dom verkligen lukrativa produkterna som läkemedelstillverkarna mjölkar folk på pengar.
Nu till saken: i naturlig C-vitamin atom snurrar protonerna åt olika håll runt kärnan. Det har inte läkemedelstillverkarna lyckats med trots trägna försök. Kanske det är dessa små detaljerna som spelar roll i nyttighetssammanhang?

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #8 skrivet: 09 aug-10 kl 17:53 »
Det behöver det inte vara. Helt säkert vet jag att C-vitamin atomen består av en kärna samt protoner som snurrar runt kärnan. En av dom verkligen lukrativa produkterna som läkemedelstillverkarna mjölkar folk på pengar.
Nu till saken: i naturlig C-vitamin atom snurrar protonerna åt olika håll runt kärnan. Det har inte läkemedelstillverkarna lyckats med trots trägna försök. Kanske det är dessa små detaljerna som spelar roll i nyttighetssammanhang?


Nej. C-vitamin är inget grundämne utan en kemisk förening, askorbinsyra C6H4O2(OH)4. Det finns alltså inget som kallas "C-vitamin-atomer", utan den kemiska föreningen är uppbyggd av vanliga enkla grundämnen - kol, väte och syre. Mer information på http://sv.wikipedia.org/wiki/Askorbinsyra . Se även den engelskspråkiga artikeln och vidare länkar från den.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #9 skrivet: 09 aug-10 kl 17:59 »
Ja, hon har fel i sak, men om jag inte missminner mig finns där en viss sanning också. Något om att hydroxidjonerna var olika orienterade i naturligt c-vitamin, men inte i konstgjort... Kommer inte ihåg nu  :-[.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

BulUven

  • Inlägg: 2
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #10 skrivet: 09 aug-10 kl 18:38 »
Tjo,, Lite tankar ang nartriumbensoat..

Det är ju inte natriumbensoatet som finns i lingon, natriumbensoat är ju en kemisksammansättning, men det finns ett annat naturligt kons-medel i lingon om jag har fattat det  hela rätt..

Mycket bra läsning på tex: aktavara.org
Där står åxå en heldel om biverkningar av tex detta ämne, mycket spännande läsning, rent av otäck!
Har läst rätt mycket i ämnet, på nätet och i böcker (tex: "Den hemlige kocken") samt varit på föreläsningar ang tillsattser i mat.
Mitt intresse för just konsveringsmedels vara eller icke vara i maten började förra sommaren när vår då  5årigadotter plötsligt vid flera tillfällen vaknade på mornarna full med stoora, kliand  nässelutslag på HELA kroppen. Vi börjad spara innehållsförteckningar från det hon ätit och druckit och fann att i det mesta fanns E202 och E211. Dett tog bara ca en vecka att kolla upp, sedan googlade vi på ämnena och letade i böcker. Ämnena heter Natriumbensoat och Kaliumsorbat. Två MYCKET vanligt förkommande konserveringsämnen.

" När dessa ämnen framställs på kemiskväg misstänks de kunna orsaka astmaanfall hos astmatiker, ökad slembildning med KOL-liknande anfall, hudproblem,utslag som kliar och svider," ur Tommy Svenssons bok Handbok för den kräsne konsumenten.

"Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner i form av tex astmaanfall, och utslag, särskilt hos personer som inte tål acetylsalicylsyra" ur Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson

Lääskig läsning när vi åxå insåg att allt dett SKIT i maten åxå kan vara en orsak till att vår dotter dragits med förkyldningsastma de senaste åren,,,
Nu, sedan vi vet mer letar vi på alla innehållsförteckningar! Inga nässelutslag eller asmaanfall sedan förra sommaren!!! HELT FANTASTISKT  :)

Pratade för övrigt med Tommy Svensson på en föreläsning om just lingon, han sa att det är den KEMISKAsammansättningen man reagerar på INTE den naturliga som finns i lingon. Sköönt  :)

För att nu komma till svaret på frågan,,, vet inte om det finns ngt bra alternativ men vi fryser in all vår sylt och saft, förutom lingonsylt förståss som klara sig bra iaf.


Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #11 skrivet: 09 aug-10 kl 18:44 »
Om man studerar askorbinsyra, så finner man att det finns 2 olika varianter, som ungefär är spegelbilder av varann, eller som höger resp vänsterhand. Den ena har vitaminverkan men inte den andra.

Sedan beror det på syntesvägar vid tillverkningen vilken variant man får fram, eller om man får båda. Tillverkning av C-vitamin är välkänd teknik, och ger "rätt" variant.

Vad gäller Na-bensoat kan jag inte se att den kan finnas i olika varianter, och därmed är naturlig och syntetiskt framställt Na-bensoat identiska.

Trådstartaren har en teori om att bären innehåller Na-bensoat och därför skulle det gå att göra hållbar saft av dem utan vidare. Detta ställer jag mig tveksam till, då jag tror att koncentrationen är för liten.

Edgar

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #12 skrivet: 09 aug-10 kl 18:48 »
Pratade för övrigt med Tommy Svensson på en föreläsning om just lingon, han sa att det är den KEMISKAsammansättningen man reagerar på INTE den naturliga som finns i lingon. Sköönt  :)
Självklart är även "naturliga" ämnen uppbyggda av kemiska föreningar så det är samma sak.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #13 skrivet: 09 aug-10 kl 18:58 »
Mitt intresse för just konsveringsmedels vara eller icke vara i maten började förra sommaren när vår då  5årigadotter plötsligt vid flera tillfällen vaknade på mornarna full med stoora, kliand  nässelutslag på HELA kroppen.

Apropå nässelutslag, så hade min älskade hustru problem med det när vi bodde i Göteborg. När vi flyttade därifrån blev hon fri från detta gissel. Vi drog slutsatsen att det berodde på klorerat vatten.

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #14 skrivet: 09 aug-10 kl 19:06 »
Det verkar bli en ganska intressant diskussion av detta.

Undrar om det är dags att flytta tråden från "dryck"?
Vad tror ni? Vad tycker moddar?

Tack för alla svar förresten :)
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

BulUven

  • Inlägg: 2
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #15 skrivet: 09 aug-10 kl 19:17 »
Ja jo allt är väl kemi :)
hur som helst så har inte vår dotter reagerat på vår hemkokta lingonsylt under hela året,, men det kan ju bero på ngt annat,,?
och alla nässelutslag beror ju inte på detta ämne ,,, men anyway,, ville bara vara hjälpsam å påvisa lite tänkvärdheter med tillsattser i maten,,,  :-\

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #16 skrivet: 09 aug-10 kl 20:18 »
Jo tillbaks till tråden, men lite OT igen..
Honung ska gå att ha överst i syltburkana som konserverande försegling. Om det funkar i saft, vet jag inte, men vill minnas att TS sa sig ha gott om honung i nått sammanhang.
Kanske en "provflaska"? Mina bin är inte igång ännu, så själv provar jag nästa år.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mánadis

  • Inlägg: 149
    • Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #17 skrivet: 09 aug-10 kl 21:48 »
Mja, jo jag talar gärna väl om honung :)

Honung är ju bakteriedödande men kan jäsa också..
Paraffin använde mor i syltburkarna, saften minns jag inte. Tror den hade lite ludd överst. Grejen är att jag inte ens dricker saft, det är manfolket i huset som gör det.

Ska nog prova göra utan konserveringsmedel. Kanske lite honung (eller bivax) i toppen på en flaska..? Eller blir det mjöd/mäsk då?
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #18 skrivet: 09 aug-10 kl 21:54 »
Man kan lägga några lingon överst, det gjorde man på äppelmos förr för att det skulle hålla bättre. Själv kokar jag alltid saft utan tillsats av konserveringsmedel och den håller flera år i källaren (mellan +2 och +18 beroende på årstid). Viktigt att flaskorna är ordentligt rena, gärna steriliserade i ugn, och att man skummar saften ordentligt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

j0sefine

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Alternativ till Natriumbensoat
« Svar #19 skrivet: 18 jun-11 kl 19:41 »
Helt oerfaren fundering: Borde det inte gå att hermetisera saftflaskor och förvara öppna flaskor i kylskåp? Finns det någon direkt anledning till att man inte gör detta?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser