Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskrosvin eller annat vin?  (läst 24108 gånger)

emmashanti

  • Inlägg: 10
    • Miss Smith
Maskrosvin eller annat vin?
« skrivet: 09 feb-04 kl 11:48 »
Jag undrar hur man gör maskrosvin, smakade det för flera år sen och har för mig att det var gott, nu har jag börjat göra eget vin och skulle vilja testa att göra maskrosvin! Så om det är någon som har ett bra recept på detta eller något annat vin, så hör av er! Tar gärna emot andra tips om hemmagjort vin!

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #1 skrivet: 21 feb-04 kl 20:55 »
Hej,

Jag har precis lagt in ett recept på maskrosvin i "Handbok för vardagsekologi". Du hittar det här: http://www.alternativ.nu/handbok/livsmedel/senap_salt_maskrosvin.html


Kattiv

  • Gäst
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-04 kl 18:08 »
hah, det verkar trevligt, men jag har en mor som undrar: Ska hinken stå inne eller ute? vilken temperatur är bäst för jäsningen?

koko

  • Gäst
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #3 skrivet: 15 jun-04 kl 01:30 »
Hej admin!
Tack för receptet, undrade bara:
När man silat vinet och hällt på flaskor (som sen ska lagras?) ska man fylla på med vin som i en köpt vinflaska eller med mindre?

Och ska man sätta i korkar eller bomullstussar eller skruvkork? Jag menar om vinet kommer att jäsa ytterligare?

Jag tänkte göra flädervin i år, men har aldrig gjort vin förr, och äger ingen damejang, det verkar inte på ditt recept som om det är nåt måste.
Och inte heller nån jäst i, alltså?..

Tacksam för initierade tips och erfarna detaljerade råd... ;)

Neiklot

  • Gäst
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #4 skrivet: 15 jun-04 kl 10:00 »
Nej nej, det är livsfarligt att göra maskrosvin.

Det är sågott så man kan inte sluta dricka det.
Ajabaja!


tuttti

  • Gäst
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #5 skrivet: 07 okt-05 kl 11:44 »
hejsan jag undrar bara om det går med någon annan blomma eller liknande ???

koko

  • Gäst
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-05 kl 18:46 »
Ja, jag gjorde på fläderblom förra året, det har lagrats sen dess. De som druckit av det tycker om det, själv har jag bara smakat, ska ha barn... Men ska låta det lagras tills även jag kan dricka vin, det sägs bli ännu godare då...
Alltid roligt att ha vin, saft och sylt som man själv plockat och kokt! :D

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-07 kl 18:03 »
Och ska man sätta i korkar eller bomullstussar eller skruvkork? Jag menar om vinet kommer att jäsa ytterligare?

Har nästan följt receptet i handboken, kombinerat med ett recept ur en bok, d v s har tillsatt jäst. Nu har maskrosvinet jäst först i skål med handduk över, bubblade så fint och luktade så gott. Efter två veckor har jag fyllt om på flaskor och tagit bort bottensatsen, men eftersom jag tror att det fortfarande jäser har jag satt i bomullstussar (har som den jag citerar ingen riktig utrustning). Hur länge sak vinet jäsa nu? Ska jag hälla om det efter ett tag? Ska jag kanske klara det med gelatin eller något, för det är ganska grumligt? Hur länge ska det sedan lagra innan det är färdigt? Det är skruvlocksflaskor, är det okej att sätta på dem och när?

Det skulle vara snällt om någon ville förbarma sig och svara, för det var ett fruktansvärt jobb att rensa maskrosorna, så det skulle ju vara sorgligt om vinet blev fördärvat.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-07 kl 20:47 »
Hej Sommartorparen !

Hade jag gjort vin som du gör hade jag inte alls gjort dom du gjort ... men nu har du gjort som du har gjort och då får jag väl försöka hjälpa dig.  ;)

Ny bottensats kommer att bildas så länge vinet är grumligt, bottensats är ju just grummel som sjunker ner till botten. Så länge det jäser och kommer upp små bubblor av koldioxid och man har en tuss bomull i flaskhalsen är vinet ganska skyddat men när jäsningen har slutat kommer luft att tränga in, detta gör att vinet oxiderar, i bästa fall blir det nåt sherryliknande av det hela annars är risken betydligt större att det blir mer åt vinägerhållet.

Så länge vinet fortfarande jäser är det ingen ide att hålla på och hälla om det för att få bort bottensats, istället är det en bra ide att låta det jäsa färdigt och börja klarna ordentligt innan man ger sig på att skilja bort bottensatsen.

Beroende på hur mycket socker som var i från början, vilken/om någon jäst som använts och vilken temperatur flaskorna står i tar det olika tid för det hela att jäsa klart så det är svårt att ge exakta råd.  

Så länge du ser bubblor komma upp i vätskan, låt bomullen sitta kvar. Sen sätt på korkar och öppna varje dag för att se om det blir tryck i flaskorna. När det inte längre pyser när du öppnar korkarna kolla med längre intervaller, typ 1 g per vecka. När det inte pyser ens efter en vecka, häll föriktigt över på rena (sterila) flaskor och låt stå (ligga) ett tag, några månader innan du smakar.

Flakorna skall vara fulla, luften i flaskan gör bara skada.

Lite bottensats i flaskan gör ingen skada, är det ett tjockt lager kan det skapa mycket obehaglig smak/doft efter längre lagring. Det kan bildas sulfiter (ruttna ägg) när jästen bryts ner.

När man jäser med "vilda" jästsvampar kan resultatet bli väldigt varierande, allt från bra till vedervärdigt.

Vill man vara säker på resultatet skall man använda vinsvavla (E221 och/eller E224) för att ta kål på mikroorganismer och sen tillsätta en ren jäst. Som vinmakarna gör. Finns hos bryggbutiken, dameajanne finns på närmsta loppis 5,10 eller 25 liter för några kr/EUR.

Att jäsa vin i flaskor är lite lurigt, kolsyretrycket kan lätt spränga en flaska om man glömmer bort den nån månad och i bästa fall behöver man bara plocka glasplitter som sitter inkilat i väggar och tak och svabba upp massa klibbigt vin.

Betydligt bättre att låta vinet jäsa färdigt i en dameajanne med ett vattenlås och sen hälla den färdiga brygden på flaska för vidare lagring.

F.ö. är fläderblomsvin som tidigare nämnts i tråden en av mina favoriter, tillsammans med slån- och björnbär.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-07 kl 22:11 »
Satte en jäshink idag, kom över 12 liter äppeljuice med kort datum.
Att jäsavin på flaska är  ju lite väl småskaligt, men en jäshink är det säkraste, de är lätta att få rena. Ett vattenlås är nästan ett måste.

Slutjäsning till mousserande vin kan göras på tjocka flaskor, fyll med friskt nästan utjäst vin, korka igen och lås med ståltråd.

Förvara flaskorna svalt(så mycket kolsyra löses) UPPOCHNER eller i varje fall med korken som lägsta punkt.

Korka upp flaskorna UPPOCHNER  och kalla, skjut ut korken och stoppa sedan flödet, all bottensats följer med korken. Ha en öppnad flaska att fylla upp, före andra korkningen. Lagra och drick äkta skumpa.

Prova först med en del av en sats, första gången kan det gå så att flaskorna kan spricka pga att vinet inte jäst nog.

Fuskvarianten är att tillsätta kolsyra med läskmaskin.

Mitt äppelvin skall denna gång jäsas med ett specialjäst som ganska långsamt drar upp vinet till 20% styrka, efterbehandlingen kommer att  ge en äppelbrandy med dubbel styrka.
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 22:15 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #10 skrivet: 11 maj-07 kl 07:53 »
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Jag ska köpa utrustning till nästa gång, men inte förrän jag fått makens damejeanne som svärfar gömt någonstans i sin källare, för då vet jag vilka prylar som passar till den storleken. Det var ju bara att jag inte kunde låta bli att plocka maskrosorna när de lyste på ängen!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #11 skrivet: 11 maj-07 kl 10:03 »
En damejeanne  är väl lite charmigt och retro, men en jäshink är mycket lättare att sköta, framförallt att hålla steril så att diska ta bort bottessats, hanteringen är verkligen mycket lättare.

jag köpte min sista för 58:- på Hemköp (hemkört).

Till maskrosvin bör starkvinsjäst användas, helst cherrytyp.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #12 skrivet: 11 maj-07 kl 11:23 »
En jäshink (eller vilken hink som helst av livsmedelsgodkänd plast) med lock + jäsrör är såklart mest praktisk när man jäser saker som innehåller fruktkött, blommor och annat jox. Efterjäsning och klarning tycker jag gör sig bäst i gammal hederlig dameajanne som är så full som möjligt. Vin som står länge i en jäshink blir ofta oxiderat.

Mina är alltid gnistrande rena mha. lite kaustiksoda i varmt vatten.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #13 skrivet: 11 maj-07 kl 12:34 »
Det kallar jag praktiska tips! Har varit inne och läst på vinsidor och t o m kämpat mig igenom en bok om vintillverkning, men förvirringen blev bara större efter bekantskapen med såna vinnördar. Tack för era inlägg, Skytten och Vitis. Det börjar klarna nu.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #14 skrivet: 11 maj-07 kl 12:40 »
ett av flera ställen för tips om vintillvekning o annat

http://www.bryggforum.com/
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 12:42 av sivan48 »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #15 skrivet: 11 maj-07 kl 12:46 »
Ännu ett länktips.

Vinboken Online

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #16 skrivet: 11 maj-07 kl 14:01 »
Funderar på att göra nässelvin/mjöd och undrar vilken jäst som skulle vara lämplig. Hittade inget svar på nätet, men en sajt om bakgrunden till vintillverkning och några recept. Apelsinsherryn verkar god...
http://www.evaknuts.se/att/etno%20buppsats.pdf

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #17 skrivet: 24 maj-07 kl 12:44 »
Nu måste jag nog vara lite förvirrad.. men funderar över mängden maskrosor. Är det typ 3 liter FÖRE eller EFTER man har rensat??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #18 skrivet: 24 maj-07 kl 12:48 »
Efter.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Maskrosvin eller annat vin?
« Svar #19 skrivet: 24 maj-07 kl 12:55 »
Ok.. det var det jag kämpade med här..o började hoppas att det kanske var innan man plockat dom  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
Angellore

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser