Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda med denna ved?  (läst 9536 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
Elda med denna ved?
« skrivet: 24 apr-10 kl 23:18 »
En dod bjork ar falld pa tomten.
Den har varit dod sa lange jag bott har (2 ar)
Kan jag borja elda direkt med den?
I en kokskamin om det har nagon betydelse.

Tack och ha en bra var.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Elda med denna ved?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-10 kl 08:46 »
Jag är väl inte den stora experten, men bor granne med en som eldar det mesta, och oftast dåligt torkat, så jag säger att för din egen och miljöns skull, klyv den och lägg den på tork åtminstone tills hösten.

Om du har ont om ved och den ska klyvas så fint som till en kökskamin kan du även lägga in ca en veckas behov i taget brevid eldstaden (men inte så nära att det börjar brinna, givetvis) och elda med torr ved medan den nya torkar. Efter en vecka i samma rum som en eldstad bör den vara torr nog att elda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elda med denna ved?
« Svar #2 skrivet: 25 apr-10 kl 09:28 »
Om björken har stått på rot och varit död i flera år så är den nog ganska rutten (ståhkke som samerna säger).  Även sådan ved brinner om den är torr, men eftersom den är porös och "lätt" så är ju värmevärdet per kubikmeter inget vidare. Räknat per viktenhet är den nog lika bra som vilken annan ved som helst.
Rutten och möglig björkved är inte så rolig ur hygienisk synpunkt, det är inget man gärna drar in i ett kök eller lägger på tork inomhus.
Tack vare att den är så porös så torkar den snabbt i kluvet skick, men den drar också åt sig vatten snabbt i fuktigt väder.
Om du ska elda i en dålig eldstad, så ta bort nävern först (den lossnar av sig själv när veden är rutten). Det är den som ger mest tjära, illaluktande rök och klibbigt sot.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Elda med denna ved?
« Svar #3 skrivet: 25 apr-10 kl 09:43 »
Om den legat luftigt 2 eller några fler år så är den väl knappast rutten? Har själv diverse kortare okluvna träddelar från tidigare ägare, de har nog legat 4-5 år, och är lite missfärgade i ändarna, men knappast ruttna.

Svårt att bedöma när man inte kan se trädet, men så snabbt ruttnar inte lövträ om den inte ligger väldigt fuktigt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: Elda med denna ved?
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 13:36 »
Var kanske otydlig.
Bjorken har varit dod i minst tva ar.
Men den falldes for en vecka sedan.
Sa jag funderar hur jag skall gora. Borja fa ont om plats att lagra veden.

Huggorm

  • Gäst
SV: Elda med denna ved?
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 13:41 »
Var kanske otydlig.
Bjorken har varit dod i minst tva ar.
Men den falldes for en vecka sedan.
Sa jag funderar hur jag skall gora. Borja fa ont om plats att lagra veden.
Har du ont om plats för ved så elda upp björken på bål ute, tillsammans med riset. Energiinnehållet är så lågt i halvrutten ved att den inte är värd att spara om man har ont om plats

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Elda med denna ved?
« Svar #6 skrivet: 25 apr-10 kl 14:32 »
behöver du ved är du välkommen att höra av dig till mig... hääär finnnns gooott ooom deeet... tag med kärra så ska vi ordna ett lass GRATIS ;D
Fjäderfän och kaniner

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Elda med denna ved?
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 16:42 »
Döda träd, i varjefall almar kan vara helt torra, och utan att vara ruttna, och det går bra att elda det direkt.  Ibland är de torra en bit in och det är mindre torrt i mitten. Jag har en hel del dålig ved, som är torr, och kanske mindre energirik än bättre ved, men det duger till att sätta en brasa för varmvatten.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

  • Gäst
SV: Elda med denna ved?
« Svar #8 skrivet: 25 apr-10 kl 17:09 »
Gammal död tall brinner ofta riktigt bra på grund att det bildats terpentin eller något liknande i veden

Digger

  • Inlägg: 178
SV: Elda med denna ved?
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 21:13 »
på höst o vår eldar jag sånt med ringa värmevärde, och spar all prima ved till kylan kommer
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Elda med denna ved?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-10 kl 21:41 »
Problemet med död björk är ju att nävern är så tät att veden aldrig torkar förrän trädet är fällt och barkat eller kluvet. Och fuktig björkved finns det många mikroorganismer som står i kö för att bryta ned...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare
ÖsterFröken, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser