collapse

Författare Ämne:  Biten!!!  (läst 423 gånger)

Utloggad GAVIA ARCTICA

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 228
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
Biten!!!
« skrivet: 16 maj-12 kl 09:13 »
Jag är helt ny som biintresserad och igår fick jag följa med min mentor till en av hans bigårdar. Det var första gången i mitt liv som jag träffade bin i sådan mängd.

Efter att ha haft lite problem med att hantera flygfän som är alltför närgågna - exempelvis myggor - så var jag lite nyfiken på hur jag skulle reagera på att vara mitt bland en massa bin. Men jag märkte ju direkt att skyddskläderna fungerade och då slappnade jag av och kunde koncentrera mig helt på allt som in duktiga mentor visade mig och berättade om.

Det var såååå  intressant och spännande! Vi hade också turen att se drottningarna i de tre samhällen vi kollade och vårstädade. I den sista kupan såg jag henne själv, utan att min mentor pekade ut henne  :)

Som en extra bonus fick jag även se ett arbetsbi som var på väg ut ur sin cell!!!

När vi for dit var jag som sagt var osäker på om detta med bin skulle vara något för mig, när vi for därifrån var jag verkligen BITEN!!! Längtar efter att få egna samhällen och ser mycket fram emot denna sommar med biträffar och mer lärdom kring dessa fascinerade insekter!

Jag vill också passa på att nämna att jag har blivit extremt väl mottagen i Sveriges biodlares riksförbund och Jämtlands läns bidistrikt.

Önskar er alla en god bisommar!
//Maria

Utloggad Edward.

• Forumveteran
  • Antal inlägg: 2575
  • A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Biten!!!
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 12:10 »
 ;D Det är lätt att man blir BIroende  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

* Inloggade just nu

* Slumpad tråd

* Nya inlägg

* Nya annonser

Alternativträff vid Hjärtasjön 9-11 augusti 2013 av Mårten
[Igår kl. 23:30]

Löpankor födda 2012 av L8smed
[Igår kl. 23:24]

Gåss ägg av Skogsnatt
[Igår kl. 22:51]

Highland Cattle av jansson
[Igår kl. 22:18]